• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...
  • Oldtimer
  • Youngtimer
  • ...
Auto Świat Klasyki Youngtimer 10 najważniejszych silników w historii BMW

10 najważniejszych silników w historii BMW

Piotr Burchard
22 cze, 18:21
Auto Świat
Już sama nazwa tej firmy sugeruje, który element samochodu jest najważniejszy – Bayerische Motoren Werke zawsze wkładały serce w tworzenie jednostek napędowych..
10 najważniejszych silników w historii BMW 10 Zobacz galerię
  • 10 najważniejszych silników w historii BMW
  • 10 najważniejszych silników w historii BMW
  • 10 najważniejszych silników w historii BMW
  • 10 najważniejszych silników w historii BMW
WRÓĆ
NA ONET
1/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Pierwszy silnik BMW - pierwszą jednostką ze znaczkiem BMW był lotniczy motor BMW IIIa. W 1917 r. rozpoczęła się produkcja, do końca wojny w 1918 r. zbudowano 550 egzemplarzy. Silniki były składane w zakładach BMW w bazie lotniczej Oberwiesenfeld. To był przełom dla BMW.

2/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Uniwersalne M4 - silniki BMW napędzały nie tylko samochody. Miały bardzo różne przeznaczenie: 8-litrowe, zaledwie 60-konne rzędowe jednostki 4-cylindrowe z górnym wałkiem rozrządu i odpowiednią przekładnią były montowane także w ciężarówkach i łodziach.

3/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Silnik bokser - na bazie już istniejącego „Bayern-Kleinmotor” w 1922 r. powstało M33, czyli rozwojowa wersja 2-cylindrowego boksera chłodzonego powietrzem. Po raz pierwszy motor ten zamontowano w modelu R32. Ułożono go bokiem do kierunku jazdy.

4/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Pierwsza platforma silnikowa - już w 1933 r. BMW zastosowało modułową ideę konstrukcji silników. Pierwsza 6-cylindrowa jednostka M78 (1,2 litra, 30 KM) bazowała na zaprezentowanym rok wcześniej silniku 4-cylindrowym. Także sportowy motor 6-cylindrowy BMW 328 korzystał z tej samej bazy.

5/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

V8 dla klasy wyższej - ponieważ przedwojenny silnik 6-cylindrowy okazał się zbyt słaby do napędu dużych limuzyn BMW, zwanych Barockengel, Bawarczycy, wzorując się na Amerykanach, skonstruowali własne V8. Z 2,6 l pojemności wyciągnęli 100 KM. Odlew był ze stopu metali lekkich.

6/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Hitowy 4-cylindrowiec - gdy w 1961 r. w BMW 1500 swoją karierę rozpoczynał nowy 4-cylindrowy silnik, nikt się nie spodziewał, że będzie ona trwała tak długo – motor M10 był produkowany do 1988 r. i doczekał się także 2-litrowych odmian.

7/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Legenda M30 - brzmi, kręci się, pięknie rozwija moc. Rzędowa „szóstka” M30 jest najpopularniejszym silnikiem BMW. Zadebiutowała w 1968 r. w modelach E3 i E9. Wówczas była jeszcze oznaczana innym kodem niż M30. Bazowała na 4-cylindrowym motorze M10.

8/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Pierwsze powojenne V12 - nie Mercedes, lecz BMW jako pierwsze odważyło się podejść do poważnego tematu 12-cylindrowego silnika. W 1987 r. zadebiutowała jednostka M70, czyli pierwsze powojenne niemieckie V12. Pod maską serii 7 E32 osiągał moc 300 KM z 5 l pojemności.

9/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

Diesel w rozmiarze V8 - diesel najpierw długo przekonywał do siebie klientów popularnych aut, a potem – w klasie wyższej. BMW wytoczyło mocny argument za ropniakiem w 1998 r., gdy zaprezentowało jednostkę M67 – V8 z podwójnym doładowaniem, wtryskiem common rail i 4 zaworami na cylinder. Ten silnik był nawet stosowany w tramwajach!

10/10 10 najważniejszych silników w historii BMW
10 najważniejszych silników w historii BMW

10-cylindrowy widlasty silnik S85 bazował na rozwiązaniach z jednostki bolidu F1 BMW-Sauber. Ważył niewiele więcej od jednostki V8 i kręcił się do ponad 8,2 tys. obr./min. Bez żadnego doładowania osiągał moc aż 507 KM i był stosowany w modelach M5 i M6.

Google News
Źródło:
Auto Świat
Piotr Burchard
Piotr Burchard Redaktor prowadzący „Auto Świat Classic”
Autor poleca:
  • 10 najwspanialszych BMW, które nie trafiły do produkcji
  • 10 ikon stylu spod znaku BMW
Tematy: BMW

Polecane z kategorii

BMW M3 E30 – ostry jak mało który BMW M3 E30 – ostry jak mało który Premium Porsche 944 Turbo Cabrio – wakacje z wiatrem w plecy Porsche 944 Turbo Cabrio – wakacje z wiatrem w plecy Premium Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90. Auta na całe życie - czyli niezniszczalne samochody lat 80. i 90. Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię Autosan H9-20 – klasyk, który tworzył historię Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Delta Integrale Evo II, Golf Limited i Escort RS Cosworth czyli klasa o profilu sportowym Premium Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata) Skoda Favorit kontra Łada Samara (z archiwum Auto Świata) Chevrolet Caprice - ostatni gasi światło Chevrolet Caprice - ostatni gasi światło Szalone doładowanie - Volkswagen Golf GTI G60 Szalone doładowanie - Volkswagen Golf GTI G60 Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ] Czy znasz polskie prototypy rodem z PRL-u [QUIZ]
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech