Czego tu nie ma? Hydropneumatyczne zawieszenie zapewnia wyjątkowy komfort podróżowania, a jednocześnie dba o to, żeby nadwozie zawsze pozostawało na tym samym poziomie, nawet gdy auto jest załadowane. Układ kierowniczy Diravi ma wspomaganie działające w zależności od szybkości jazdy, ponadto kierownica powraca po zakręcie do punktu wyjściowego nawet na postoju (!).

To nie koniec „udziwnień”: cechą charakterystyczną CX-a jest wklęsła tylna szyba, która sprawia wrażenie zapadniętej ze starości, ale dzięki specyficznym zawirowaniom powietrza nawet w trakcie deszczu (o ile auto jest w ruchu) pozostaje czysta i sucha.

Do tego wyjątkowy styl

Nadwozie samochodu w pełni zasługuje na miano ikony designu. Długa maska i łagodnie obniżająca się tylna część sprawiają, że smukłości mogą pozazdrościć nawet nowoczesne pojazdy. We wnętrzu zwraca uwagę nietypowa kierownica z kolorowymi wskaźnikami, których centralnym punktem jest szybkościomierz pod lupą (po liftingu w 1985 roku zrezygnowano z tego rozwiązania na rzecz banalnych okrągłych zegarów).

Citroën CX imponuje przestronnym wnętrzem w obu rzędach siedzeń oraz miękkimi, wygodnymi fotelami. Za to bagażnika nie da się ocenić w pełni pozytywnie. Owszem, cieszy pojemnością 507 l, ale już dostęp do niego przez niewielką klapkę jest słaby (tylna szyba nie jest unoszona wbrew temu, co sugeruje kształt nadwozia).

Jednak najpoważniejszym problemem jest słaba dostępność aut w dobrym stanie. Owszem, można spotkać egzemplarze nawet za 2 tys. zł, ale są to tak naprawdę auta w bardzo złym stanie, które mogą służyć wyłącznie jako dawcy części. Z kolei przyzwoicie zachowane samochody kosztujące kilkanaście tysięcy złotych i warte takiej ceny to rzadkość.

Znacznie łatwiej znaleźć CX-a w Niemczech, ale trzeba się liczyć z tym, że będzie bardzo drogi. Ceny samochodów w idealnym stanie właściwie nie mają górnej granicy – nie brakuje ofert za więcej niż 20 tys. euro! Jednak tak naprawdę właściwa cena za model w bardzo dobrym stanie to 10 tys. euro.

Decydując się na CX-a, trzeba go obowiązkowo sprawdzić pod kątem rdzy (występuje na krawędziach drzwi, na progach w skrzynce akumulatorowej oraz na przednich błotnikach i na klapce wlewu paliwa). Uwaga na ramę – skorodowana zwykle nie nadaje się do naprawy!

Poza tym trzeba sprawdzić stan hydrauliki, która bywa źle serwisowana. Skomplikowana budowa samochodu zmusza do poszukania mechanika, który zna się na tym modelu – nie każdy powinien się brać za CX-a. Na szczęście obecnie w naszym kraju nie brakuje już takich fachowców. W innym przypadku trzeba się liczyć z tym, że pseudospecjaliści mogą narobić dużo szkód, które będą kosztowne w usunięciu.

Skomplikowana budowa jest również przyczyną drogiego serwisu – przykładowo wymiana sprzęgła nie jest możliwa bez wyjęcia silnika. Z częściami jest podobnie jak z autem – w Polsce może być trudno znaleźć niektóre z nich i trzeba będzie szukać w Niemczech, gdzie nie brakuje sprzedawców wyspecjalizowanych w tym modelu. Jednak nawet tam może być problem ze znalezieniem drzwi czy elementów wykończenia wnętrza (normą są zniszczone poduszki siedzeń).