Początki zawsze są trudne. Po wielu latach przerwy w produkowaniu image’owych aut turyński koncern pod koniec lat 80. postanowił wrócić do wytwarzania coupé. Łatwiej jednak powiedzieć, niż zrobić, tym bardziej że ostatnim samochodem tego typu w ofercie był model 128 3p, produkowany do 1979 roku. Klienci zdążyli się więc już trochę odzwyczaić...
Takie perełki, jak Fiat Dino czy 124 Sport Coupé, powstawały w czasie prosperity, gdy Fiat znajdował więcej nabywców na swoje pojazdy na świecie niż Volkswagen, a hasło reklamowe marki w Stanach brzmiało: „Największy sprzedawca aut w Europie”. Późniejsze modele i coraz większa konkurencja sprawiły, że Fiat przeszedł do defensywy. Zastój trwał przez prawie całe lata 80. – gdyby nie lokalny rynek, byłoby krucho. Ostatecznie impas został przełamany pod koniec lat 80. i nie bez racji uznano, że warto się zabrać do produkcji wyjątkowych aut, które będą na nowo budowały wizerunek marki. Coś mocnego, co sprawi, że o Fiacie znów zaczną mówić, i to z uznaniem.
O kulisach powstania Fiata Coupe, najciekawszych wersjach i problemach związanych z jego eksploatacją przeczytacie w najnowszym numerze Auto Świata Classica. Zapraszamy!
Galeria zdjęć
Mimo że tego auta nie widać już jakoś szczególnie na ulicach, ofert sprzedaży jest całkiem sporo. Najtańsze egzemplarze kosztują 2000 zł
Do okrągłych tylnych lamp dorobiono całą ideologię (wzorowano się na Ferrari), ale jeszcze na kilka miesięcy przed ostatecznym zaakceptowaniem projektu rozważano większe lampy zespolone o kanciastym kształcie
Jeśli tylko zaakceptujecie to, że nadwozie coupé nie jest przeznaczone dla rodziny i do organizowania przeprowadzek, dostrzeżecie w tym samochodzie zdecydowanie więcej plusów niż minusów
Dodge Charger z 1968 roku miał bardzo podobny korek wlewu paliwa
Prezentowane na zdjęciach Coupé pochodzi z kolekcji Fiatów Pawła Pietrzyka z Warszawy. Auto jest w stanie fabrycznym i ma symboliczny przebieg
Wnętrze Fiata Coupé zaprojektowało studio Pininfarina
Produkcja Fiata Coupé zakończyła się w sierpniu 2000 roku. Łącznie wytworzono 72 762 egzemplarze
Technicznie auto o wewnętrznym oznaczeniu typu 175 bazuje na płycie podłogowej znanej m.in. z Alfy 155, Fiata Tipo czy Lancii Delty