Test tego modelu zamieściliśmy w pierwszym numerze „Auto Świata” z 1996 r. Trzydrzwiowe Punto z zewnątrz niczym szczególnym się nie wyróżniało, ale pod maską miało silnik 1.4 z turbosprężarką Garett T2. To dzięki niej silnik rozwijał moc 133 KM oraz wysoki moment obrotowy 204 Nm.

Dziś takie parametry nikogo nie szokują, lecz 20 lat temu 133 KM w aucie, które ważyło 1147 kg, działały na wyobraźnię. Jeszcze bardziej podniecały osiągi: Punto GT do „setki” rozpędzało się w 7,7 s, a prędkość maksymalna wynosiła 205 km/h. Testujący Fiata Punto GT byli zachwyceni elastycznością doładowanego silnika – przyspieszanie od 60 do 100 km/h na 4. biegu trwało zaledwie 6,9 sekundy.

Takiego wyniku nie osiągały wówczas nawet popularne auta sportowe: Porsche 944 S2 oraz Nissan 200 SX turbo! Testujący „Auto Świata” chwalili zawieszenie Punto GT, które zarówno zapewniało dobrą przyczepność, jak i zapewniało wystarczający komfort jazdy („wytrącenie auta z równowagi jest praktycznie niemożliwe”), a także skuteczne hamulce tarczowe, zainstalowane na obu osiach (droga zatrzymania ze 100 km/h wynosiła 39,4 m).

Auto miało układ ABS. Punto GT poruszało się na 14-calowych kołach (alufelgi) z oponami 185/55 R 14. Słowa krytyki dotyczyły jakości materiałów użytych w kokpicie i dokładności wykończenia. Fiat Punto GT był produkowany w latach 1994-99, przy czym w latach 1994-97 silnik miał moc 133 KM, a od 1997, z powodu wprowadzenia norm emisji spalin Euro 2, moc zmniejszono do 130 KM.

Naszym zdaniem - Fiat Punto GT rzadki dziś klasyk

Punto GT miało w połowie lat 90. XX w. wiele zalet, wyróżniających je z ówczesnej oferty Fiata, a do tego wiele cech, żeby zostać cenionym klasykiem. Niestety, na polskim rynku było za drogie, poza tym miało zbyt niską jakość i auto nie przetrwało długiej próby czasu. Dziś Punto GT to rzadkość.

Materiał pochodzi z archiwalnego wydania Auto Świata, które ukazało się w 1996 roku

{ "uuid": "7eeddfaa-73ae-5781-959c-d2b487a1a5b8", "caption": "Archiwalne wydanie Auto Świata", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/NWM7MDA_/f1dce0f7ee7d4b09a77b2c75374ccb9f.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-16 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "archiwum / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "f1dce0f7ee7d4b09a77b2c75374ccb9f", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 707, "width": 1024, "bytes": 266184 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Archiwalne wydanie Auto Świata" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "91168ae3-f3d2-4587-aa2e-a3bac5fa2dc2", "name": "archiwum" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "6bad5e90-ca5b-5e18-b3d6-dd7bc310d678", "name": "Fiat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "b5e4ad8a-9e6f-5ca2-a05f-d053985f4b88", "name": "Fiat Punto", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "9882a97d-489b-51b6-b83a-b2b55d3ead3b", "name": "Prezentacja", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd726deb-5f72-5f78-a458-11ed143ec17c", "name": "Youngtimer", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "649e9db4-3424-54cb-9d38-f49b6666d170", "name": "Auto Świat / Klasyki", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "eaf59d42-3d0a-5205-807d-a8eea11c419f", "name": "Auto Świat / Wiadomości / Auto Świat - Archiwum", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Archiwalne wydanie Auto Świata Foto: archiwum / Auto Świat
Archiwalne wydanie Auto Świata