Lata 80. XX wieku to nadejście technologii cyfrowej, w 1982 roku do sprzedaży trafiają pierwsze odtwarzacze i płyty CD. Na listach przebojów triumfuje muzyka, w której wykorzystywane są syntezatory np. Ah-Ha Take on me.W modzie coraz popularniejsze stają się tandetne, fluorescencyjne kolory oraz tzw. leginsy z lycry.
Krągłe kształty, delikatne linie, oraz duża ilość chromów zostaje zastąpiona przez ostre line, kanciaste kształty i plastikowe dodatki. Jedynie w niektórych samochodach pozostają chromowane elementy nadwozia. Z biegiem czasu zostają one zastąpione przez elementy z plastiku. Wyznacznikiem nowoczesności są czarne zderzaki.
Bardzo dobrze design lat 80. oddają samochody z Japonii, w tym okresie cieszące się dużym zainteresowaniem. Oto kilka modnych Japończyków, o których marzyli miłośnicy samochodów o sportowym zacięciu i nie tylko. Na naszym rynku auta z kraju kwitnącej wiśni zaczęły zyskiwać popularność dopiero pod koniec lat 80 tych.
Oto kilku przedstawicieli JDM. JDM to skrót od słów Japanese Domestic Market – Japoński rynek krajowy. Pojęcie to odnosi się głównie do rynku motoryzacyjnego. Obecnie jego znaczenie uległo zmianie i stało się popularną nazwą dla zmodyfikowanych aut z Japonii.
Wybrane oferty sprzedaży:
Suzuki SC 100 GX Coupe.Toyota Celica Supra.Mitsubishi SapporoToyota Corolla AE86 1.6 16V.Mitsubishi Starion 2.6 Turbo.Nissan/Datsun 280 ZXT Turbo.
Galeria zdjęć
Moc silnika to 230 KM (w zależności od kraju) osiągana przy 5 200 obr./min. Napęd jest przekazywany na tylne koła za pośrednictwem pięciobiegowej przekładni.
We wnętrzu odnajdziemy dużą ilość wskaźników, w tym ciśnienia doładowania. Cała deska rozdzielcza została obszyta skórą. Podobnie jak na zewnątrz i tu dominują geometryczne kształty.
Suzuki SC 100 GX Coupé jego produkcję rozpoczęto w 1979, ale nie mogliśmy się oprzeć, by to auto znalazło się w naszym zestawieniu. Ten maluch "waży" jedynie 655 kg, a za jego napęd odpowiada silnik o pojemności 969 cm3. Moc jednostki to 47 KM.
Niska masa pomimo niewielkiej mocy zapewniała niezłe osiągi przyspieszenie od 0 do 97 km/h to 16,5, a prędkość maksymalna to 137 km/h. Dziś nie robią one na nikim wrażenia, ale jak na małe auto produkowane w latach 80. były całkiem niezłe. Wnętrze jest zbliżone do tych z aut z lat 70.
Nissany Skyline to nie tylko rasowe coupé, ale także kombi. Prezentowany model to Skyline Estate 1800DX. Posiada on typowe dla aut japońskich lusterka zamocowane na przednich błotnikach. Moc samochodu pozostawia wiele do życzenie - około 90 KM
Zupełnie innym autem jest ten Skyline - 2000 Turbo RS w tej wersji produkowany jest od 1985 roku. Jego turbodoładowana czterocylindrowa jednostka pozwalała wyciągnąć z niego moc 205 KM oraz maksymalny moment obrotowy wynoszący 245 Nm. To prawdziwy JDM, jego masa wynosiła 1210 kg. Całość dopełniało przednie zawieszenie o konstrukcji McPhersona z drążkiem stabilizacyjnym oraz wielo-wachaczowe z tyłu. Skyline miał napędzaną tylną oś.
Toyota TA60 to jeden z ostatnich modeli Celicy wyposażony w napęd na tylną oś. Posiadał on silnik 2.0 litra o mocy 105 KM. Ośmiozaworowy silnik wyróżniał się dobrą elastycznością i żywotnością. Od zera do 97 km/h przyspieszał w 10,4 sekundy.
Toyota Celica Supra ma turbodoładowany silnik 2.7 litra o mocy 173 KM. 6 cylindrowa jednostka daje sobie dobrze radę z autem o masie 1236 kg. Moment obrotowy to 237 Nm, jest on osiągany przy 4 400 obr./min.
Mitsubishi Sapporo wyposażono w dwulitrowy silnik o mocy 111 KM. Ten sportowy kabriolet pozawalał podróżować z prędkością około 170 km/h i zapewniał typowe przyspieszenie do 100 km/h dla aut o podobnej mocy - około 10,5 sekundy.
To rzadko spotykana wersja, tym bardziej w tak zadbanym stanie.
Isuzu Piazza to projekt Giorgetto Giugiaro produkowany w latach 1980 – 1990, sprzedawany w Australii pod marką Holden. Prototyp został zaprezentowany po raz pierwszy w 1979 roku. Posiadał on napęd na tylną oś oraz jednostki o mocy do 140 KM/150 KM. Auto dostępne było w różnych wersjach w tym RS z zawieszeniem modyfikowanym przez firmę Lotus.
Honda CRX Si w wersji na rynek japoński dysponuje silnikiem o mocy 135 KM, co gwarantowało bardzo dobre przyspieszenie od 0 do 96 km/h w 7.5 sekundy oraz prędkość maksymalną 200 km/h. Na rynku Japońskim były dostępne wersje z elektronicznymi zegarami. CRX był także produkowany w wersji kabrio.
Toyota Corolla AE86 1.6 16V to auto lubiane przez drifterów, tylny napęd, jednostka 1.6 o mocy 132 KM oraz niska waga 929 kg. Prędkość maksymalna to 179 km/h. Na osiągnięcie 100 km/h potrzebowała 8,5 sekundy. Potocznie nazywana hachi-roku czyli osiem-sześć.
Nissan Silvia Turbo RS-X to japoński supersamochód o mocy 190 KM oraz 1169 kg. Typowo już dla tego typu aut otrzymał on turbodoładowany dwu litrowy silnik.
Daihatsu Mirra - jego produkcję rozpoczęto w 1980. W ciągu 6 lat i 9 miesięcy sprzedano milion sztuk tego modelu. Auto ważyło jedynie 535 kg i posiadało 2 cylindrowy silnik o mocy 29 KM. Zostało zbudowane według zasady mały samochód z dużym wnętrzem.
Mitsubishi Starion 2.6 Turbo to kolejne mocne japońskie coupé o nadwoziu projektowanym przy użyciu ekierki. Mocny turbodoładowany silnik napędza koła tylnej osi. Prędkość maksymalna to ponad 200 km/h. Samochód ma światła otwierane analogicznie do tych z Corvette.
Naszą listę zamyka Nissan/Datsun 280 ZXT Turbo - rarytas wywodzący się jeszcze z lat 70. prezentowane auto pochodzi z 1983 roku i posiada silnik o mocy 200 KM dysponujący 230 Nm momentu obrotowego. Jest piękny i szybki, a dźwięk jego silnika może zawstydzić wiele europejskich supersamochodów.