W pierwszej części „Szybkich i wściekłych” ten egzemplarz Toyoty Supry był prowadzony przez niezapomnianego Paula Walkera. Dziś zarówno kierowca jak i samochód są filmowymi ikonami, a przy okazji klasykowa scena zaczęła dostrzegać także poprzednie generacje japońskiego sportowca.
Pamiętny start spod świateł uczynił tę parę sławną. Mowa oczywiście o Paulu Walkerze w roli Briana O’Connera oraz o mocno stuningowanej Toyocie Suprze czwartej generacji. Obok stał czarny Dodge Charger z 1967 roku, za kierownicą którego siedział Vin Diesel alias Dominic Dom Toretto. Gdy światła zmieniły się na zielone, obydwaj przeciwnicy maksymalnie wcisnęli gaz, a z rur wydechowych wydobyło się nieziemskie wręcz wycie. Ta scena zakończyła pierwszą część „Szybkich i wściekłych”, ale kariera Walkera po tym filmie zaczęła nabierać tempa. Niestety, została gwałtownie przerwana w 2013 roku, gdy aktor zginął w wypadku samochodowym. Porsche Carrera GT, którą prowadził jego przyjaciel, zostało całkowicie rozbite i stanęła w płomieniach. Szybka Toyota z 6-cylindrowym silnikiem zyskała uwagę fanów klasyków i szybko stała się kultowym autem.
Toyota Supra, która stanęła wtedy do zawodów wcale nie była tak ostra, jak mogłoby się na pierwszy rzut oka wydawać. W 2015 roku egzemplarz ze zdjęć został wylicytowany podczas aukcji w firmie Mecum. Pod maską samochodu znajdował się silnik 2JZ-GE o mocy zaledwie 220 KM. Aby samochód mógł być używany w filmie, specjalista od tego typu przeróbek Eddie Paul (1948-2016) zainstalował w nim wzmocnione zawieszenie i klatkę bezpieczeństwa. Wnętrze zostało całkowicie opróżnione z wyposażenia, a w bagażniku zamontowano coś, co miało wyglądać jak urządzenie do wtrysku podtlenku azotu, ale było tylko atrapą. Z zewnątrz zamontowano body kit Bomex, skrzydło od tunera APR oraz 5-ramienne felgi Dazz. Eddie Paul budował samochody nie tylko do Szybkich i Wściekłych. Na koncie miał też pojazdy wykorzystywane w filmach Grease, TripleX czy 60 sekund.
Toyota Supra - japońska jakość
Filmowe triki i blask Hollywood przysporzył Toyocie Suprze zainteresowania, ale i bez tego czwarta generacja auta to fascynujący pojazd. Bazowy, trzylitrowy 6-cylindrowy silnik wolnossący pod maską osiąga 220 KM, ale z sekwencyjnymi turbinami już 330. A to właściwie dopiero początek. Motor o oznaczeniu 2JZ-GTE jest kultowy również dlatego, że bez problemu można z niego wykrzesać nawet 1000 KM.
Podczas jazdy niezmodyfikowana Supra zachowuje się neutralnie, z lekką tendencją do podsterowności. Dopiero przy mocnym traktowaniu gazu tył auta może zacząć żyć własnym życiem. Czwarta generacja Supry potrafi też być autem komfortowym – układ jezdny całkiem sprawnie filtruje wszelkiej maści nierówności. Skórzana tapicerka i elektrycznie regulowany fotel kierowcy były seryjne, oczywiście nie mogło zabraknąć też klimatyzacji czy odtwarzacza CD z odpowiednim nagłośnieniem. A najlepsze w tym wszystkim jest fakt, że przy okazji Supra jest typową Toyotą, a więc autem świetnie wykonanym i niezawodnym.
Toyota Supra - ulubienica tunerów
Jeśli zastanawiacie się nad Suprą, odpuście samochody potuningowe, zwłaszcza jeśli nie wiadomo, kto je budował. Zdarza się, że oferowane auta przed sprzedażą są pozbawiane modyfikowanych części, ale co przeżył silnik i zawieszenie już się nie dowiemy. Znalezienie auta bez przeróbek nie będzie proste, ale wcale nie niemożliwe.
Galeria zdjęć
1/20 Toyota Supra Mk IV
1/20
Auto Bild Klassik
Czwarta generacja Supry pojawiła się w 1993 roku. Auto produkowano 11 lat.
2/20 Toyota Supra MK IV
2/20
Auto Bild Klassik
Wzrost popularności modelu nastąpił po występie auta w filmie Szybcy i Wściekli, z Paulem Walkerem w roli głównej.
3/20 Toyota Supra Mk IV
3/20
Auto Bild Klassik
Auto występowało z dwoma silnikami: wolnossącym 220-konnym i doładowanym (330 KM).
4/20 Toyota Supra MkIII
4/20
Auto Bild Klassik
Na początku 1986 roku zaprezentowano trzecią generację Supry.
5/20 Toyota Supra Mk III
5/20
Auto Bild Klassik
W 1987 roku w ofercie pojawił się doładowany silnik o mocy 235 KM.
6/20 Toyota Supra Mk I
6/20
Auto Bild Klassik
Pierwszy raz nazwy Supra użyto w 1978 roku w odniesieniu do najmocniejszej Celiki z 6-cylindrowym silnikiem. Auto przeznaczone było przede wszystkim na rynek amerykański.
7/20 Toyota Supra Mk II
7/20
Auto Bild Klassik
Druga generacja została pokazana w 1982 roku.
8/20 Toyota Supra Mk III
8/20
Auto Bild Klassik
Trzecia generacja przypomina nieco Porsche 944.
9/20 Toyota Supra Mk III
9/20
Auto Bild Klassik
Porsche 944 Turbo było szybsze i bardziej sportowe, ale też dużo droższe od Supry. Za ostateczny szlif zawieszenie odpowiadał Lotus.
10/20 Toyota Supra Mk III
10/20
Auto Bild Klassik
Mimo to Supra była raczej Gran Turismo – typowo japońskim, z pełnym wyposażeniem.
11/20 Toyota Supra Mk III
11/20
Auto Bild Klassik
Topowa Supra miała dach typu targa i 235-konny silnik z turbo.
12/20 Toyota Supra Mk III
12/20
Auto Bild Klassik
Mimo dość skomplikowanej techniki silnikowej auto było niezawodne.
13/20 Toyota Supra Mk III
13/20
Auto Bild Klassik
W teście długodystansowym Auto Bilda auto okazało się łatwe w serwisowaniu.
14/20 Toyota Supra Mk III
14/20
Auto Bild Klassik
Zwracano jednak uwagę, że jednostka napędowa wymaga drogich platynowych świec zapłonowych. Za to pasek rozrządu wymienia się co 100 tys. km.
15/20 Toyota Supra
15/20
Auto Bild Klassik
16/20 Toyota Supra Mk IV
16/20
Auto Bild Klassik
Czy czwarta generacja jest również godna polecenia? Oczywiście tak!
17/20 Toyota Supra Mk IV
17/20
Auto Bild Klassik
W topowej wersji samochód ma 330 koni.
18/20 Toyota Supra Mk IV
18/20
Auto Bild Klassik
19/20 Toyota Supra Mk IV
19/20
Auto Bild Klassik
20/20 Toyota Supra Mk IV
20/20
Auto Bild Klassik
Zainteresowani? To nie bierzcie raczej pod uwagę aut stuningowanych. W końcowym rozrachunku mogą okazać się bardzo drogie.
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.