Z punktu widzenia kolekcjonerów w aucie drzemie olbrzymi potencjał – przecież to właśnie ten model przeniósł Mercedesa w latach 80. w zupełnie inny wymiar i zapoczątkował nową linię stylistyczną marki ze Stuttgartu. Gdy po latach zmagania się z koncepcją i designem auto w końcu zadebiutowało na rynku, klienci wcale się na nie nie rzucili – droższy od W123 model mimo niepodważalnych zalet, wynikających z nowoczesnej konstrukcji, wcale nie zyskał uznania.

Ze względu na małe zainteresowanie dilerzy nie musieli już przydzielać aut, tak jak mieli to w zwyczaju zawsze, gdy wychodziła nowa „gwiazda”. Po „190-kę” nie ustawiały się kolejki. Po części było to spowodowane ubogą ofertą silników (tylko benzynowe 2.0 o mocy 90 i 122 KM). Sytuację uratowały dopiero wprowadzony w sierpniu 1983 roku diesel 2.0/72 KM i późniejsze uzupełnienie oferty silnikowej o mocne benzyniaki.

{ "uuid": "297f1bc6-963a-5990-bd40-eee3e96c23c4", "caption": "Mercedes 190D", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTU7MDA_/118972789c36ff4997028a91a4748f18.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Film Adam Mikuła / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "4eb439bd-d7c2-4ba0-8789-5dc2e4cdb90c", "uuid": "4eb439bd-d7c2-4ba0-8789-5dc2e4cdb90c", "name": "Film Adam Mikuła" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "118972789c36ff4997028a91a4748f18", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 3840, "width": 5760, "bytes": 12078786 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Mercedes 190D" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "4eb439bd-d7c2-4ba0-8789-5dc2e4cdb90c", "name": "Film Adam Mikuła" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "649e9db4-3424-54cb-9d38-f49b6666d170", "name": "Auto Świat / Klasyki", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "e2a9ed27-1be0-5464-a40a-baa9b38208b5", "name": "Mercedes", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd726deb-5f72-5f78-a458-11ed143ec17c", "name": "Youngtimer", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Mercedes 190D Foto: Film Adam Mikuła / Auto Świat
Mercedes 190D

Nasz zdjęciowy model jest wyposażony w jednostkę OM 602 D 25 – 5-cylindrowy motor zadebiutował w 1985 r. i w wersji po liftingu rozwijał 94 KM. Wbrew pozorom nie był to bardzo popularny silnik. Wyprodukowano 147 502 sztuki W201 z tą jednostką, co – biorąc pod uwagę całość produkcji (1,879 mln) – nie daje nawet 10-proc. udziału. Dziś 190D 2.5 to auto, które świetnie nadaje się do jazdy na co dzień, jeśli tylko wybaczy się mu brak klimatyzacji, bo ta w „Baby-Benzu” (tak Amerykanie nazwali samochód) jest bardzo rzadko spotykana. W wersji z „automatem” wprawy wymaga też wyprzedzanie na jednojezdniowych drogach (część mocy ginie w przetworniku skrzyni), ale w porównaniu ze znacznie popularniejszą dwulitrówką i tak nie jest źle. Do tego w kabinie odmiany 2.5 jest ciszej niż w 2.0, nawet przy prędkości powyżej 130 km/h. Poza tym auto ma oczywiście wady wynikające z wieku konstrukcji, np. mało precyzyjny układ kierowniczy.

Podsumowanie: Taniej już nie będzie!

Cała masa „190-ek” jeździ jeszcze w Polsce jako samochody do codziennej ciężkiej pracy. Nie brakuje więc ofert już za kilka tysięcy złotych. Pojawiają się też ogłoszenia sprzedaży ładnych aut z małymi przebiegami (dominują benzyniaki), ale na tle W124 są to o wiele tańsze propozycje. Mercedes W201 świetnie nadaje się do jazdy na co dzień, ale warto o niego dbać, bo ceny już tylko rosną.

Więcej o historii Mercedesa 190D w najnowszym wydaniu Auto Świat Classic, które jest już w sprzedaży.

{ "uuid": "01963dd1-73c2-5638-9d20-b9be2a8183e3", "caption": "Auto Świat Classic 5/2016", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/OGE7MDA_/abef135b769514a580f98692f39779ea.jpeg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-17 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Piotr Burchard / Auto Świat" }, "creators": [ { "idref": "bf62e4c5-5cc0-59e2-8d0b-13aff54bbbee", "uuid": "bf62e4c5-5cc0-59e2-8d0b-13aff54bbbee", "name": "Piotr Burchard" } ], "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "abef135b769514a580f98692f39779ea", "ocdnExt": "jpeg" }, "size": { "height": 774, "width": 609, "bytes": 270064 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "Auto Świat Classic 5/2016" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [ { "uuid": "bf62e4c5-5cc0-59e2-8d0b-13aff54bbbee", "name": "Piotr Burchard" } ], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "649e9db4-3424-54cb-9d38-f49b6666d170", "name": "Auto Świat / Klasyki", "taxonomy": { "name": null, "code": null } }, { "uuid": "24084155-32ed-55e3-9014-7305968fdcdd", "name": "Auto świat", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "e2a9ed27-1be0-5464-a40a-baa9b38208b5", "name": "Mercedes", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd726deb-5f72-5f78-a458-11ed143ec17c", "name": "Youngtimer", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null } Auto Świat Classic 5/2016 Foto: Piotr Burchard / Auto Świat
Auto Świat Classic 5/2016