Na początku lat 80. ubiegłego wieku, kiedy Kadett na skutek ewolucji zbliżył się rozmiarami do aut klasy średniej wielkości, Opel zdecydował się na wprowadzenie na rynek nowego, małego samochodu — Opla Corsy. Od samego początku, czyli od premiery w 1982 roku, Corsa cieszyła się dużym zainteresowaniem klientów. Do jesieni 2019 roku wyprodukowano ponad 13,6 miliona egzemplarzy. Teraz nowy Opel Corsa rozpoczyna szósty rozdział w historii bestsellerowego przedstawiciela segmentu B. Po raz pierwszy dostępny jest także w wersji z napędem elektrycznym. Poniżej przedstawiam jak Opel Corsa ewoluował na przestrzeni 37 lat produkcji.

Historia Opla Corsy – I generacja (1982–1993)

Corsa A charakteryzowała się nadwoziem o zwartej sylwetce i długości zaledwie 3,62 metra. Miała mocne, wyraźnie zaznaczone nadkola jak w samochodach rajdowych i współczynnik oporu aerodynamicznego 0,36 — wyjątkowo niski, być może nawet rekordowy dla tej klasy pojazdów. Główny projektant Erhard Schnell stworzył mały sportowy samochód o prostych i zdecydowanych liniach, który szczególnie przypadł do gustu „panom domu”. Flagową wersją była stukonna Corsa GSi, ale ten model Opla oferowano także z silnikami wysokoprężnymi. W 1985 roku do popularnej pięciodrzwiowej wersji dołączył trzydrzwiowy hatchback i dwudrzwiowy sedan. Corsa A sprzedawała się znakomicie — w sumie wyprodukowano 3,1 miliona egzemplarzy tego modelu.

Historia Opla Corsy – II generacja (1993–2000 )

Pomimo sukcesu pierwszej Corsy w Rüsselsheim zdecydowano, że jej następca powinien zostać „ulubieńcem pań”. Do pracy zabrał się legendarny projektant firmy Opel, Hideo Kodama. Jego dziełem była bardziej zaokrąglona i łagodniejsza Corsa z urokliwymi „szeroko otwartymi oczami” reflektorów, od razu kojarząca się z miłą twarzyczką dziecka. Corsa B była o 10 centymetrów dłuższa od poprzedniczki i znacznie bardziej przestronna w środku. Zastosowano w niej także — po raz pierwszy w tej klasie samochodów — wyższe standardy bezpieczeństwa, w tym hamulce z ABS, wzmocnienia boczne oraz czołowe poduszki powietrzne. Na niektórych rynkach oprócz wersji hatchback Opel ponownie zaoferował nadwozie trójbryłowe, a także kombi i pick-up. Silniki benzynowe zostały wyposażone we wtrysk paliwa i katalizatory, wersja GSi otrzymała 16-zaworową głowicę, a silniki wysokoprężne — turbodoładowanie. Corsa drugiej generacji odnosiła sukcesy na całym świecie, a sprzedaż sięgnęła 4 milionów egzemplarzy.

Historia Opla Corsy – III generacja (2000-2006)

Zgodnie z zasadą, że nie zmienia się składu zwycięskiej drużyny, o zaprojektowanie nowej Corsy ponownie poproszono Hideo Kodamę. Styl generacji oznaczonej literą C wyraźnie nawiązywał do udanej poprzedniczki. Corsa wydłużyła się o kolejne 10 centymetrów. Zwiększono także rozstaw kół i osi, dzięki czemu w środku zrobiło się znacznie luźniej. Po raz pierwszy nadwozie zostało w całości ocynkowane. Zaawansowane technicznie czterozaworowe silniki benzynowe ECOTEC oraz nowe turbodiesle z bezpośrednim wtryskiem paliwa zapewniały wysoką moc przy niewielkim spalaniu i emisji. Wszystkie wersje były zgodne z normą emisji spalin Euro 4. Podobnie jak jej poprzedniczki, również Corsa C odniosła sukces — sprzedano 2,5 miliona egzemplarzy.

Historia Opla Corsy – IV generacja (2006-2014)

Tym razem odmiany trzy- i pięciodrzwiowa podążyły własnymi drogami. Podobnie jak w przypadku oryginalnej Corsy A, sportowe gusta klientów miała zaspokoić trzydrzwiowa Corsa o charakterystycznej sylwetce przypominającej coupé. Odmiana pięciodrzwiowa stała się zaś w pełni funkcjonalnym samochodem rodzinnym. Corsa D wciąż miała niespełna 4 metry długości — dokładnie 3999 milimetrów. Jednostki napędowe Corsy były wyposażane w system Start/Stop. W 2011 roku Opel wprowadził na rynek bardzo emocjonującą Corsę OPC “Nürburgring Edition” o mocy 155 kW/210 KM. Wystarczyło tylko nacisnąć pedał przyspieszenia, by ta „kieszonkowa rakieta” osiągnęła prędkość maksymalną 230 km/h. Corsę czwartej generacji we wszystkich wersjach sprzedano w liczbie 2,9 miliona egzemplarzy.

Historia Opla Corsy – V generacja (2014-2019)

Dynamiczna, praktyczna i elegancka Corsa także jest bestsellerem, sprzedanym dotychczas w liczbie około 1,2 miliona egzemplarzy. Mała gwiazda po raz pierwszy urosła powyżej czterech metrów. Komfortowy i wyposażony w najnowocześniejsze rozwiązania samochód mierzy 4,02 metra długości. W ofercie są oczywiście podgrzewane fotele i podgrzewana kierownica oraz automatyczna klimatyzacja, a także przednia kamera z sygnalizatorem odległości, system rozpoznawania znaków drogowych i asystent utrzymania pasa ruchu. Optymalną łączność zapewniają systemy multimedialne z 7-calowym ekranem dotykowym, kompatybilne z Apple CarPlay i Android Auto. Opel oferował także flagowe, usportowione wersje małego samochodu — początkowo Corsę OPC z silnikiem o mocy 207 KM (152 kW), a później 150-konną (110 kW) Corsę GSi.

Historia Opla Corsy – VI generacja (od 2019-)

Opel z pełną prędkością wkracza w przyszłość, wprowadzając Corsę „Numer 6”. Najnowsza generacja małego samochodu, której światowa premiera miała miejsce na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Motoryzacyjnym we Frankfurcie, jako pierwsza jest dostępna także z napędem wyłącznie akumulatorowym. Jednym z ciekawszych elementów wyposażenia są opcjonalne adaptacyjne, nieoślepiające matrycowe reflektory IntelliLux LED®, po raz pierwszy dostępne w segmencie małych samochodów. Kierowcę wspomagają liczne nowoczesne systemy, takie jak alarm przedkolizyjny z funkcjami automatycznego hamowania awaryjnego i wykrywania pieszych oraz opcjonalny radarowy adaptacyjny tempomat. Rozwiązania te zwiększają bezpieczeństwo i sprzyjają relaksowi za kierownicą.

Właściwości jezdne, a także przejrzysty i praktyczny układ wnętrza pięciomiejscowej Corsy mierzącej 4,06 metra długości można uznać za wzorcowe. Linia dachu nawiązująca do sylwetki coupé została obniżona o 48 mm w porównaniu z poprzednim modelem, co jednak nie wpłynęło na ilość miejsca nad głową. Kierowca siedzi 28 mm niżej. Niski środek ciężkości zachęca do wykorzystywania osiągów pojazdu i przyczynia się do poprawy właściwości jezdnych. Nowa Corsa ma bardziej bezpośrednią charakterystykę i jest bardziej dynamiczna, zapewniając jeszcze więcej przyjemności z jazdy.