Małe, kolorowe, łatwe w prowadzeniu, dość tanie i praktyczne – takie cechy miała zwykła R5, a wersja Turbo jest jej przeciwieństwem. Jest niepraktyczna, droga, a jej prowadzenie wymaga od kierowcy rozsądku i doświadczenia.
Galeria zdjęć Renault R5 Turbo
Samochód Renault R5 przejął klapę bagażnika, od kanciastego R4, a przed szkodami drogowymi chroniły go szerokie zderzaki. Renówka od czasu prezentacji w 1972 roku w mieście i na trasie nie była nigdy postrzegana jako supersamochód. Kierowcy oczekujący od piątki lepszych osiągów musieli poczekać do 1980 roku. Wtedy to światło dzienne ujrzał mały supersamochód ze sportowym zawieszeniem, mocnym, turbodoładowanym silnikiem i lekkim nadwoziem.Pierwsze R5 napędzał silnik o mocy 34 KM, natomiast turbodoładowana wersja jest znacznie mocniejsza napędza ją silnik o mocy 160 KM. Dział Renault – Sport pionier w dziedzinie doładowania w świecie F1 postarał się o odpowiednie serce dla małego Renault. Słowo turbo to za mało, by opisać zmiany przeprowadzone w Renault. Ekstremalna, rajdowa wersja R5 osiągała moce dochodzące nawet do 400 KM, dzięki czemu mogła konkurować z takimi samochodami jak Opel Ascona 400 czy Audi Quattro. Zakłady Alpine w Dieppe produkowały dwa samochody dziennie. R5 Turbo rywalizowały w ekstremalnej grupie B.
Abarth 500: wolny, ale zadziorny
Wersja drogowa miała skrzynię biegów z wersji z napędem na przednią oś, centralnie umieszczony silnik oraz napęd przenoszony na tylna oś. Jednostka 1.4 z głowicą wykonaną z metali lekkich i wtryskiem paliwa K-Jetronic dbała o odpowiedni poziom adrenaliny. Turbina Garrett pompowała powietrze do silnika z ciśnieniem 0,86 Bara. Dzięki czemu mała czterocylindrowa jednostka osiągała160 KM. Czterocylindrowiec zapewniał bardzo dobre osiągi, przyspieszenie do 100 km/h trwało zaledwie 7 sekund, a jego prędkość maksymalna wynosiła 200 km/h.
Bardzo dobre osiągi to między innymi zaleta niskiej masy, z aluminium wykonano dach, drzwi i tylną klapę, a przednia maska, zderzaki i spoiler to poliester. Masa pojazdu wynosiła 980 kg.
Trójka na sterydach, czyli BMW M3
Historia R5 w skrócie:Renult R5 zadebiutowało w 1972, a prototypowa wersja Turbo w 1978, w grudniu 1979 roku odbyła się jego oficjalna prezentacja. Do 1982 roku powstało 1690 aut pierwszej serii. Renault Turbo drugiej serii do 1986 wyprodukowano w ilości 3180 egzemplarzy. Te modele były tańsze, gdyż nie miały już aluminiowych części nadwozia. W latach 1981-1984 było produkowane R5 Alpine Turbo z silnikiem umieszczonym z przodu o mocy 108 KM.Plusy i minusy R5:Zadbany egzemplarz R5 Turbo, który będzie prawidłowo eksploatowany nie dostarczy nam problemów. Niestety jeśli trafimy na model w kiepskim stanie wydamy fortunę na jego doprowadzenie do dobrego stanu. Oczywiście nawet w zadbanych R5 Turbosprężarka wymaga odpowiedniej troski. Fatalne w skutkach mogą być uszkodzenia nadwozia, części blacharskie, które nie występowały w seryjnej R5 będą kosztowały fortunę.Części zamienne:Silnik "pochodzi" z Renault R12 (nie jest to ta sama jednostka), a skrzynia biegów z R16. Wszystkie pozostałe elementy są trudno dostępne. Szczególnie ciężko znaleźć elementy wnętrza oraz aluminiowe części nadwozia. Najłatwiejsze do utrzymania są modele z drugiej serii, którym znacznie bliżej do seryjnych wersji Renault.
Niestety te samochody nie są tanie, za egzemplarz z pierwszej serii w dobrym stanie trzeba zapłacić nawet 164 000 zł.Druga seria Renault R5 Turbo to znacznie mniejszy wydatek, za auto w miarę dobrym stanie zapłacimy 30 000 zł. Na poszukiwanie tak taniego modelu musimy poświęcić nawet rok. Warto wydać na R5 większą kwotę nawet 50 000 zł – nie jest to tanie auto, ale za każdym razem gdy do niego wsiądziemy na naszej twarzy pojawi się uśmiech. Alternatywnym rozwiązaniem jest zakup turbodoładowanego Renault R5 (lub mocniejsze GT Turbo) z napędem na przednią oś i silnikiem o mocy 108 KM (116 KM). Za auto w bardzo dobrym stanie zapłacimy około 9000 zł, przy odrobinie wytrwałości możemy znaleźć także tańsze egzemplarze.
Mercedes 190 E 2.5-16 Evo II
Dane techniczne:Silnik: czterocylindrowy, turbodoładowanymPojemność: 1397 cm3Moc: 160 KM przy 6000 obr./min.Maks. Moment obrotowy: 221 Nm przy 3250 obr./min.Skrzynia biegów: 5-biegowaNapęd: na tylną ośWymiary (długość, szerokość, wysokość): 3664/1752/1321 mmMasa: 980 kgOpony: Michelin 190/55 VR 340 (przód), 220/55 VR 365 (tył)Hamulce: tarczowe, chłodzone powietrzemPrędkość maksymalna: 201 km/hPrzyspieszenie od 0 do 100 km/h: 6,9 sek.Średnie zużycie paliwa: 10 l/100km