Saab nie jest twórcą tego segmentu, ale 25 lat temu rynek tego typu pojazdów był naprawdę niewielki i niszowy. Saab zaskoczył motoryzacyjny świat w 1983 roku, prezentując na salonie we Frankfurcie koncepcyjny model 900 ze składanym, miękkim dachem. Produkcja seryjna gotowego modelu rozpoczęła się w 1986 roku i trwała 7 lat. Początkowo pod maską pracował tylko silnik 2.0 z turbodoaładowaniem, jednak w krótkim czasie paleta jednostek napędowych powiększyła się, w tym o topowe odmiany Aero.
Drugą generację 900 Cabrio wprowadzono w1993 roku razem z hatchbackiem. W 1998 roku nazwa modelu została zmieniona na obecnie występujące oznaczenie 9-3. Auto zostało wtedy odświeżone oraz zyskało później dach z napędem elektrycznym.
Historia obecnej odsłony kabrioletu 9-3 rozpoczęła się w 2003 roku. Przez długi okres produkcji model doczekał się kilku liftingów. Na obecny sezon z okazji rocznicy przejęcia marki przez Spykera na rynku pojawiła się specjalna edycja Saaba 9-3 Cabrio Independence Edition.
Do kwietnia br. łączna sprzedaż wszystkich kabrioletów wyniosła 297 574. Pierwsza generacja (1986-1993) znalazła 48 894 klientów, druga (1994-2002) 149 145 nabywców, a trzecia (od 2003) 99 535 klientów. Najwięcej, bo aż połowa, wyprodukowanych skandynawskich kabrioletów trafiła do krajów, gdzie klimat nie jest zbyt łaskawy. Są to oczywiście: Wielka Brytania, Holandia i rodzima Szwecja. Pomimo konieczności jazdy przez większość czasu ze złożonym dachem, zapotrzebowanie na kabriolety jest tam bardzo duże.

Saab świętuje 25-lecie produkcji kabrioletówŻródło: Auto Świat