- Toyota Camry to prawdziwy bestseller. To obecnie jeden z najpopularniejszych sedanów na świecie
- Pierwsza generacja modelu zadebiutowała w 1982 roku. Wcześniej przez trzy lata oferowano zaś model nazwany Celica Camry
- Camry oferowana jest w ponad stu krajach świata. W Japonii znana jest także pod marką Daihatsu
Jedno trzeba Toyocie przyznać. Firma ma wyjątkowe szczęście w tworzeniu aut, które na trwałe zapisały się w historii motoryzacji. Legendami stały się takie modele jak Corolla, Land Cruiser, Supra czy Celica. Nie sposób zapomnieć też o Camry, czyli globalnym modelu japońskiej marki. Ta limuzyna stała się hitem Toyoty. I to hitem o długiej, kilkudziesięcioletniej historii. Jej korzenie sięgają początku lat 80. ubiegłego wieku.
Znamienne, że nawet sami przedstawiciele Toyoty wskazują rok 1982 jako początek pierwszej generacji modelu. Dociekliwi znajdą jednak nazwę Camry także w samochodach wytwarzanych wcześniej, czyli pod koniec lat 70. Wówczas to w japońskich salonach pojawił się sedan nazwany Celica Camry. Kto by wówczas przypuszczał, że auto stanie się tak popularne na całym świecie?
Limuzynę Toyoty szczególnie pokochali Amerykanie. Od wielu lat Camry utrzymuje się w ścisłej czołówce najchętniej kupowanych aut za oceanem. Tylko w zeszłym roku wybrało ją w USA więcej klientów niż w przypadku takich bestsellerów Toyoty, jak Prius czy Corolla. Nic przy tym nie wskazuje na to, by sytuacja miała się zmienić. Co więcej, tacy rywale jak Ford, rezygnują z klasycznych sedanów i liftbacków na rzecz modnych SUV-ów.
W Europie Camry nie wiodło się aż tak dobrze, jak w Ameryce. Doszło nawet do tego, że model zniknął z wielu krajów Europy na kilkanaście lat. Pozostał mniejszy model Avensis albo indywidualny import (choćby słynne mienie przesiedleńcze). Co ciekawe, Camry nie zniknęła na dobre z naszych dróg. Nowe modele można było spotkać dzięki… turystom ze wschodu. Zaledwie kilka lat po wycofaniu modelu z UE, Toyota otworzyła w Rosji fabrykę, w której rozpoczęto produkcję m.in. modelu Camry, który do dziś jest bardzo ceniony przez lokalnych kierowców.
A jak zmieniała się Camry na przestrzeni lat? Zerknijcie do galerii.
Galeria zdjęć
Nazwa Celica Camry znika. Zostaje już samo Camry, które zastrzeżono dla…kompaktowego modelu (rozstaw osi 2,6 m) z przednim napędem. Pierwsza generacja dostępna jest w dwóch wersjach nadwozia – sedan i liftback. Zaledwie po trzech latach od debiutu produkcja modelu przekracza próg 250 tys. sztuk.
Wybierać można takie silniki benzynowe, jak 1.8 o mocy 100 KM czy 2-litrowy twin-cam o mocy 136 KM lub 163 KM. Samochód pojawia się również w Europie, gdzie w gamie debiutuje silnik 2.0 l (2S-EL) o mocy 106 KM. Nie zabrakło także bogato wyposażonej odmiany Executive z takimi dodatkami, jak spryskiwacze przednich reflektorów i klimatyzacja. Pierwsza generacja okazuje się sukcesem marki i początkiem amerykańskiej kariery. Już w 1985 roku połowa całej produkcji Camry trafia na jeden rynek – do USA.
Sedan tak. Liftback już nie. Nie zabrakło jednak drugiej wersji nadwoziowej, bo na rynek trafia Camry kombi. Samochód wydłużono o 10 cm i nieco poszerzono, ale pozostawiono ten sam rozstaw osi. Rośnie też produkcja. W 1990 roku Toyota osiąga wynik ponad 2,2 mln wyprodukowanych egzemplarzy w Japonii i USA. Z tego do Europy trafiło ponad 240 tys. sztuk, licząc od rozpoczęcia produkcji. Zmiany objęły gamę silników. Prócz benzynowych 1.8 oraz 2.0 pojawia się V6. To 24-zaworowa wersja o pojemności 2,5 litra (kod 2VZ-FE), łączona z czterostopniowym automatem. Na tym nie koniec.
Toyota sięga po diesla (wersja turbo o mocy 84 KM) oraz po napęd 4x4. Odmianę z napędem na wszystkie koła niełatwo było wypatrzyć. Zdradzały ją dyskretne oznaczenia na tylnej klapie oraz na kratce z przodu. Japończycy nie żałują na wyposażeniu. Łatwo trafić na wersje z elektrycznie sterowanym szyberdachem, klimatyzacją, aluminiowymi felgami czy tempomatem.
Pora na trzecią generację, którą dobrze znamy także z polskich dróg. Auto oferowano w naszym kraju. Wszystkie egzemplarze trafiały do polskich salonów prosto z fabryki Tsutsumi w Japonii. Nowa Camry nie miała nic wspólnego z poprzednikiem. Samochód urósł (4,72 m długości i 1,77 m szerokości) i zyskał nowe silniki. Klienci w Europie mogli wybierać benzynowe 2.2 o mocy 134 KM albo 3.0 V6 o mocy 185 KM.
Trzecia generacja oferowana jest także w wersji kombi (z charakterystycznym układem dwóch wycieraczek). Na potrzeby rynku brytyjskiego Camry kombi z kierownicą po prawej stronie jest wytwarzana w amerykańskich zakładach Toyoty. Ogromne kombi występowało w wersji 7-osobowej. Po otwarciu klapy można było ujrzeć kanapę umieszczoną tyłem do pozostałych siedzeń.
Camry znów rośnie. Nowy model nieznacznie wydłużono, poszerzono i podwyższono. Powiększono także rozstaw osi – o 5 cm. Tyle wystarczyło, by podbić USA. Od 1997 Camry to numer jeden w statystykach sprzedaży.
Pod maską zupełnie nowe V6, czyli 3-litrowe 1MZ-FE o wyższej mocy (188 KM – 190 KM) i ze zmodyfikowanym układem wtrysku paliwa, by zmniejszyć emisję spalin. Nie zabrakło także dobrze znanego silnika 2.2 o mocy 130 KM. Co ciekawe. to mniejszy motor trafił jako pierwszy na rynek w unikalnej, sportowej wersji Camry z obniżonym zawieszeniem, pakietem stylizacyjnym oraz tapicerką skórzaną Connolly. W Polsce wybierano najchętniej odmianę 3.0 z automatem, klimatyzacją, ABS, elektrycznymi szybami i welurową tapicerką.
Znów wszystko od nowa. Camry piątej generacji powstaje na platformie modelu… Highlander. Bez wątpienia nawet dziś trudno doszukać się podobieństwa. Jedno nie ulega wątpliwości. Duże zmiany są kosztowne, a Toyota pozwala sobie na spore wydatki ze względu na świetną sprzedaż. W USA to prawdziwy bestseller. Zgodnie z tradycją Camry znów rośnie. Limuzyna imponuje wielkością bagażnika. Inżynierom Toyoty udało się wyczarować przestrzeń o pojemności aż 587 litrów!
Zmiany w gamie silnikowej. Prócz 3-litrowego V6 (184 – 188 KM), pojawia się także nowy silnik benzynowy 2.4 o mocy 156 KM. Znów poprawia się wyposażenie. Prócz elektrycznie składanych lusterek, pojawia się także nawigacja satelitarna z mapami na płycie DVD. Niestety, piąta generacja zapisuje się jako ostatnia dostępna w wielu krajach Europy. W 2004 roku samochód znika z oferty m.in. w Polsce czy w Wielkiej Brytanii.
Pora na hybrydę i pierwszą Camry nieoferowaną już w UE. Camry zyskuje układ hybrydowy drugiej generacji. Pod maską pojawia się benzynowy silnik 2AZ-FXE o pojemności 2,4 litra. Łączna moc całego zespołu napędowego wynosi 190 KM. Prócz tego, są jeszcze benzynowe klasyki, czyli 2.4 (157 do 165 KM), 2.5 (169 – 178 KM) oraz 3.5 V6 (prawie 270 KM).
Szósta generacja Camry oznacza także kilka ciekawostek. Na wybranych rynkach auto oferowano z napędem nie tylko na przód, ale także na wszystkie koła (z silnikiem 2.4). W Japonii samochód oferowano także pod nazwą Daihatsu Altis, natomiast w Rosji otwarto montownię wersji z silnikiem 2.4 oraz 3.5 V6.
Już nie ma odwrotu. Kolejna generacja także jest z układem hybrydowym. I podobnie jak wcześniej, azjatyckie wersje różnią się wzornictwem od amerykańskiej. Naszym zdaniem wersja dla Azji prezentuje się bardziej wytwornie. Podobnie jak poprzednik, auto występuje także jako Daihatsu Altis oraz Toyota Aurion.
Siódma generacja trafia na rynek amerykański wyłącznie z automatycznymi skrzyniami biegów. Nie zabrakło także usportowionej wersji SE z usztywnionym zawieszeniem i charakterystycznymi detalami nadwozia. Do wyboru kilka silników benzynowych: 2.0 (145 KM – 165 KM), 2.5 (173 KM – 181 KM) oraz 3.5 V6 (268 KM).
Ósma generacja samochodu i czwarta generacja napędu hybrydowego. No i coś jeszcze – wielki powrót do Europy. Niemniej dla naszego kontynentu przewidziano jedynie wariant hybrydowy. Na pozostałych rynkach można zaś znaleźć Camry z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym 2.5 i dobrze znanym 3.5 V6.
Wnętrze wersji ósmej generacji. Za oceanem można już zamówić system multimedialny z Apple Car Play i Android Auto.