Specjaliści od strategii marketingowowej w VW postanowili grzech obrócić w cnotę. Wymyślili paradny przejazd samochodu pod eskortą Garbusów. Scirocco przy akompaniamencie muzyki, od czasu do czasu przerywanej głośnymi zapowiedziami przez megafony, dojechało do celu. Jednak nie bezpośrednio do salonu Volkswagena, lecz – w zależności od lokalizacji dilerstwa – na rynek miasta, na plac przed teatrem lub dworcem kolejowym albo na miejscowy deptak.

{ "uuid": "8d611b0a-5350-5693-a3d3-758e195769be", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MzA7MDA_/ab019a3d7360fb6ef5c87978fd045d00.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "ab019a3d7360fb6ef5c87978fd045d00", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 912, "width": 1525, "bytes": 299072 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "ab019a3d7360fb6ef5c87978fd045d00" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "2d1c6851-88ae-5784-af10-34adbf369bd6", "name": "Scirocco", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd0264a0-0650-50f5-9b1b-e8fca938f45a", "name": "Volkswagen Scirocco", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c213c41d-9aa9-56b8-840c-96092ae27e7a", "name": "Volkswagen", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd726deb-5f72-5f78-a458-11ed143ec17c", "name": "Youngtimer", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "b88c404f-6e4f-5b50-a1bd-c0cf4a225dbe", "name": "Wiadomości", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "649e9db4-3424-54cb-9d38-f49b6666d170", "name": "Auto Świat / Klasyki", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Zwariowane czasy, te lata 70. Jak widać, nie tylko u nas propaganda sukcesu święciła triumfy. Były to też przełomowe czasy dla Volkswagena. Przyjrzyjmy się bliżej ofercie producenta z Wolfsburga z wiosny 1974 roku. W salonach sprzedaży handlowano Garbusami – z dachem lub bez, modelami K70 i 412. Wszystko starocie, których widok nie wywoływał już żywszego bicia serca.

Wtedy właśnie pojawia się Scirocco i wszystko się zmiania. Ma silnik umieszczony z przodu, nie z tyłu. Napęd na przednie koła, nie tylne. Chłodzenie cieczą, nie powietrzem. Cóż za postęp! Jednak wystawa to dla niego tabu. Zalecenie Volkswagena brzmi: „Nowego modelu nie wolno – przynajmniej na początku i w ciągu dnia – wystawiać w salonie, lecz powinien być zawsze widoczny wszędzie tam, gdzie jest dużo ludzi.” Można się tylko domyślać, że chodziło także o to, by zatuszować problemy produkcyjne i ograniczenia dostaw. Samochodu miało być wszędzie pełno.

Scirocco wdziera się na drogi niczym gorący wiatr pustynny, którego nazwę otrzymało. Wywołuje od razu wielkie poruszenie. Obdarzony czystymi liniami nadwozia w kształcie klina, ostrymi krawędziami, nisko umieszczoną linią okien, zgrabnym tyłem ze spoilerem w formie przetłoczenia blachy na klapie bagażnika jest przecież pierwszym samochodem sportowym marki Volkswagen. Co ważniejsze, cenowo pozostaje w zasięgu normalnie zarabiających – staje się sportowym autem dla ludu.

{ "uuid": "2f3a36ec-f90e-523c-98c7-6f939298c3dd", "url": "http://ocdn.eu/images/pulscms/MTk7MDA_/5348ba471918f73561cdfe43ac7a7b0b.jpg", "contentSources": [ { "uuid": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22", "name": "Auto Świat", "idref": "0306212f-a7ed-557b-a34f-fac64727da22" } ], "available": { "start": "2018-07-19 00:00:00+0200" }, "copyright": { "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "idref": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": "Auto Świat" }, "publicationId": { "type": "ocdn", "ocdn": "5348ba471918f73561cdfe43ac7a7b0b", "ocdnExt": "jpg" }, "size": { "height": 1006, "width": 1477, "bytes": 669783 }, "_gql": { "description": null, "url": null, "caption": { "main": "5348ba471918f73561cdfe43ac7a7b0b" }, "source": { "uuid": "59854eb6-e234-5a95-a880-16dd9edbc6a3", "name": "Auto Świat" }, "authors": [], "license": { "name": "Auto Świat / Materiały własne", "uuid": "43bd25f8-f877-5088-9093-5f23e64541cf", "note": null }, "topics": [ { "uuid": "bd7fcd8b-0b3d-5f8e-a826-bb76baac9a42", "name": "Klasyki", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "2d1c6851-88ae-5784-af10-34adbf369bd6", "name": "Scirocco", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd0264a0-0650-50f5-9b1b-e8fca938f45a", "name": "Volkswagen Scirocco", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "c213c41d-9aa9-56b8-840c-96092ae27e7a", "name": "Volkswagen", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "bd726deb-5f72-5f78-a458-11ed143ec17c", "name": "Youngtimer", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "b88c404f-6e4f-5b50-a1bd-c0cf4a225dbe", "name": "Wiadomości", "taxonomy": { "name": "Na temat", "code": "tag" } }, { "uuid": "649e9db4-3424-54cb-9d38-f49b6666d170", "name": "Auto Świat / Klasyki", "taxonomy": { "name": null, "code": null } } ], "flags": {} }, "asyncAdSlot": null }  Foto: Auto Świat

Z 50-konnym silnikiem kosztował mniej niż 10 tys. marek, za wariant 70-konny VW żądał 380 DM więcej, a za żwawe 85 KM, które rozpędzają Scirocco do 175 km/h –11 745 DM. Zaoferowanie takich cen możliwiła produkcja wielkoseryjna. Wprawdzie stylistyka nadwozia jest projektem Giorgetto Giugiaro z Italdesignu, Karmann konstruuje karoserię wraz z wnętrzem i wytwarza gotowy samochód w ramach projektu pod nazwą EA 398, jednak wszystko inne pochodzi z projektu EA 337, czyli z Golfa, który zadebiutował dopiero cztery miesiące po premierze Scirocco.