W samym tylko kwietniu sprzedano 25 tys. 320 nowych aut osobowych, o 9,4 proc. mniej niż w marcu, ale o 27,5 proc. więcej w porównaniu z kwietniem ubiegłego roku - wynika ze wstępnych danych Samaru.

Listę najpopularniejszych w Polsce marek otwiera Toyota, która w kwietniu znalazła na swoje auta 3.369 nabywców, o 32,8 proc. więcej niż przed rokiem. Od stycznia do końca kwietnia kupiono 13 tys. 277 aut tej marki (wzrost o 28,6 proc.). Tym samym Toyota umocniła się na pozycji lidera, zwiększając swój udział w rynku z 13,2 do 13,5 proc.

Nieco większą dynamikę wzrostu sprzedaży wykazała druga w rankingu Skoda. Kwietniowy rezultat w wysokości 2.978 aut to 35,1 proc. wzrostu, natomiast skumulowany na koniec kwietnia - 11 tys. 692 auta to o 30,8 proc. więcej niż przed rokiem. Udział czeskiej marki w rynku wynosi obecnie 11,9 proc., wobec 11,4 proc. rok wcześniej.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Opel - 9.196 sprzedanych od początku roku aut (o 7,7 proc. więcej niż przed rokiem), Fiat - 9.107 aut (wzrost o 8,3 proc.), Ford - 6.935 (wzrost o 21,4 proc.), Volkswagen - 6.268 (wzrost o 61,7 proc.), Peugeot - 6.205 (wzrost o 29,4 proc.), Renault - 5.455 (spadek o 2,4 proc.), Citroen - 4.645 (wzrost o 15,1 proc.), Honda - 3.962 (wzrost o 27,1 proc.).

Poza ścisłą czołówką znalazło się wiele firm o wysokim tempie wzrostu sprzedaży. Listę tę otwiera Kia, która sprzedała od początku roku 2.844 auta i osiągnęła 94,3 proc. wzrostu (11. lokata). O 135,6 proc. wzrosła sprzedaż samochodów marki Suzuki - do końca kwietnia br. sprzedano ich 2.090, co dało firmie 14. miejsce.

Wzrosła również sprzedaż samochodów "z wyższej półki": BMW (sprzedano 964 auta tej marki, o 70,3 proc. więcej niż przed rokiem, co dało 20. lokatę), Land Rover (27. lokata, 208 aut, wzrost o 101,9 proc.), Porsche (32. lokata, 122 auta, wzrost o 79,4 proc.), Jaguar (33. lokata, 77 aut, wzrost o 75 proc.), Lancia (37. lokata, 55 aut, wzrost o 175 proc.).

Rekordowy w skali rynku wskaźnik wzrostu sprzedaży uzyskała Łada - sprzedaż 55 sztuk aut dała wzrost sprzedaży o 587,5 proc. większą niż przed rokiem.

Na rynku samochodów dostawczych sprzedano w kwietniu 4.196 pojazdów, o 4,9 proc. mniej niż w marcu, ale o ponad 38 proc. więcej niż przed rokiem. Łącznie od początku roku sprzedaż samochodów użytkowych w Polsce wyniosła 15 tys. 175 sztuk, o 33,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Pozycję lidera na tym rynku zachował Fiat, który od początku roku sprzedał 3.094 auta dostawcze, o 15 proc. więcej stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Udział Fiata w polskim rynku samochodów dostawczych wynosi obecnie 20,4 proc.

Na pozycję wicelidera awansował Renault, którego pojazdy kupiło od początku roku 2.070 osób, o 43 proc. więcej niż rok wcześniej, co dało marce 13,6 proc. udziału w rynku.

Trzeci był Volkswagen - 2.021 sprzedanych aut, wzrost o 56,6 proc. i udział w rynku 13,3 proc.

Dalsze miejsca w kolejności zajmują: Peugeot - 1.372 sprzedanych samochodów (wzrost o 74,8 proc.), Citroen - 1.366 (wzrost o 77,6 proc.), Ford - 1.256 (wzrost o 11,9 proc.), Mercedes - 1.017 (wzrost o 52,3 proc.), Opel - 506 (spadek o 27,5 proc.), Nissan - 488 (wzrost o 61,6 proc.) i Toyota - 477 (wzrost o 751,8 proc.).