Łącznie od początku roku produkcja samochodów osobowych i dostawczych w Polsce wyniosła 401 326 sztuk i jest to o 7,4 proc. więcej niż rok wcześniej. Po czterech miesiącach wskaźnik wzrostu wynosił jednak ponad 9,6 proc., tak więc dotychczasowe tempo wzrostu wyraźnie słabnie.

Samochody osobowe

Produkcja samochodów osobowych w maju wyniosła 68 797 sztuk i jest to najniższy miesięczny wynik od początku roku. Jest to również mniej niż w maju ubiegłego roku, a spadek wynosi 4,6 proc. W ciągu pięciu miesięcy wyprodukowano w kraju 366 259 aut osobowych, o 5,2 proc. więcej niż przed rokiem.

Liderem pozostaje niezmiennie Fiat Auto Poland, którego fabrykę opuściło dotychczas niemal 260 tysięcy aut, co oznacza wzrost w porównaniu do poprzedniego roku o 7,7 proc. Najważniejszym modelem w gamie Fiata jest oczywiście Panda, która stanowi 43,3 proc. tegorocznej produkcji (rok wcześniej było to jednak 51,3 proc.). Systematycznie rośnie udział 500-ki (do 33,3 proc.) i Forda Ka (do 20,4 proc.).

Wiceliderem jest ponownie Opel Polska, którego produkcja zwiększa się w największym tempie: wynik po 5 miesiącach w wysokości 61 tysięcy aut jest o 50,9 proc. większy niż przed rokiem. To zasługa nowej Astry, która stanowi obecnie 66,3 proc. produkcji gliwickiej fabryki.

Volkswagen Poznań wyprodukował od początku roku 30 tys. aut osobowych, o 13,4 proc. mniej niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Zdecydowaną większość krajowej produkcji stanowi VW Caddy (96,2 proc.).

O ponad połowę spadła tegoroczna produkcja samochodów w żerańskiej fabryce FSO - do końca maja powstało tu 15,5 tys. aut.

Na polskim rynku zostało z tegorocznej produkcji niespełna 2 proc. (7,3 tys. sztuk), podczas gdy ponad 98,0 proc. trafiło na eksport.

Samochody dostawcze

Na rynku samochodów dostawczych działa w Polsce tylko dwóch producentów. Obaj odnotowali w tym roku wzrost produkcji: Volkswagen o 38,5 proc., do poziomu 29,3 tys. sztuk, Fiat o 32,8 proc., do poziomu blisko 5,8 tys. aut.

Na eksport trafiło ponad 95,1 proc. tegorocznej produkcji (24 750 sztuk); w Polsce zostało zaledwie 1 706 pojazdów użytkowych rodzimej produkcji. Przed rokiem 2,9 proc. produkcji trafiło na krajowy rynek, 97,1 proc. trafiło na rynki zagraniczne.