Z okazji otwarcia nowego centrum inżynierii produktu w Pekinie, Mercedes-Benz zaprezentował studyjny model G-Code. Wszechstronne, sportowo-użytkowe coupé (Sport Utility Coupé - SUC) z innowacyjnym napędem hybrydowym wskazuje, jak może wyglądać przyszły kompaktowy model typu SUC spod znaku gwiazdy.
Pekińskie centrum inżynierii produktu Mercedes-Benz będzie współpracować z głównym działem projektowym w Sindelfingen i odpowiadać za projektowanie koncepcji mobilności uwzględniających azjatycką kulturę oraz tamtejsze trendy. Światowa strategia Daimlera zakłada powstanie pięciu takich centrów, pełniących rolę „sejsmografów” rejestrujących rozwój rynków i lokalne potrzeby. Wiedza zgromadzona w poszczególnych ośrodkach zostanie wykorzystana przy projektowaniu kolejnych samochodów Mercedes-Benz.
Prototyp G-Code to najlepszy przykład tej strategii - jego stylizacja odzwierciedla obecny język projektowania Mercedes-Benz widziany oczami projektantów z Pekinu i Sindelfingen. Połączenie zmysłowej przejrzystości i nowoczesnego luksusu przybiera tu kompaktową formę, co doskonale odpowiada trendom obowiązującym obecnie w Chinach. G-Code ma sportowe proporcje z linią boczną nawiązującą do aut coupé, niewielkie wymiary, rozbudowane systemy wspomagające oraz zaawansowany napęd hybrydowy z dużym zasięgiem w trybie elektrycznym - to samochód idealny do jazdy po azjatyckich metropoliach. Jednocześnie elektryczny napęd na obie osie z technologią „cyfrowego wału napędowego” zapewnia wydajny rozkład momentu obrotowego zarówno na asfalcie, jak i w terenie.
Jak wskazują badania Daimlera, w przyszłości ta generacja klientów będzie wybierać przede wszystkim sportowe crossovery. Prototyp ma nadwozie typu 2+2 o długości około 4,10 m, otwierane w przeciwnych kierunkach boczne drzwi i zamaskowane słupki A - w rezultacie przeszklenie karoserii przypomina szyby motorówki, a dach zdaje się wisieć w powietrzu. Muskularną posturę podkreśla duża szerokość (1,90 m), stosunkowo niewielka wysokość (1,50 m) oraz 21-calowe, aluminiowe obręcze z subtelnymi ramionami z włókien węglowych. Prototyp otrzymał LED-owe reflektory, a miejsce tradycyjnych, bocznych lusterek zajęły chowane, miniaturowe kamery. Jego terenowe walory sygnalizują krótkie zwisy, zwiększony prześwit i aluminiowe osłony.
Znakiem szczególnym nowego prototypu Mercedes-Benz jest osłona chłodnicy z kolorowym wyświetlaczem, którego wygląd nawiązuje do statków kosmicznych znanych z serialu i filmów „Star Trek”. Za chłodzenie silnika odpowiadają innowacyjnie poprowadzone wloty powietrza po bokach i u dołu karoserii. Odcień matrycy zdradza aktualny tryb pracy układu napędowego: w trybie elektrycznym miniaturowe gwiazdy w osłonie chłodnicy rozbłyskują na niebiesko i zdają się przesuwać w kierunku środka, a w hybrydowym eco przybierają kolor fioletowy. Program sportowy wyróżnia się czerwonym podświetleniem i ruchem gwiazd w kierunku boków pojazdu. Po zaparkowaniu osłona chłodnicy przybiera odcień niebieski i zaczyna subtelnie pulsować.
Mimo kompaktowych wymiarów G-Code wygodnie mieści dwie osoby dorosłe i dwoje dzieci. Design jego kabiny łączy praktyczne talenty SUV-a z emocjonującym stylem auta sportowego.
Kierowca uruchamia pojazd za pomocą smartfona. Po „aktywacji” pedały i panel wskaźników automatycznie zajmują swoje najbardziej ergonomiczne pozycje, a kierownica rozkłada się niczym skrzydła motyla. Przedstawienie to kończy się otwarciem otworów wentylacyjnych i wysunięciem wyświetlacza z deski rozdzielczej. Po zakończeniu jazdy poszczególne elementy powracają w stan czuwania, co znacznie ułatwia wysiadanie z samochodu.
Zmyślnie zaprojektowane podwozie G-Code'a umożliwiło zamontowanie pod podłogą bagażnika dwóch elektrycznych miniskuterów, ułatwiających poruszanie się po mieście. Ich akumulatory ładowane są podczas jazdy.
Prototyp napędzają dwa sterowane niezależnie układy. Z przodu zamontowano niewielki, turbodoładowany silnik spalinowy, napędzany wodorem i wprawiający w ruch wyłącznie przednie koła. Za selektywny napęd kół tylnej osi odpowiada motor elektryczny współpracujący z podwójnym sprzęgłem wielotarczowym.
Poza ładowaniem z tradycyjnego gniazdka i rekuperacją służy do tego również galwaniczna powłoka lakiernicza, która z jednej strony działa jak ogromny panel słoneczny, a z drugiej może być również ładowana elektrostatycznie przez wiatr. Następnie energia ta wykorzystywana jest do syntezy metanu i wodoru. Prąd generowany jest też przez specjalne, aktywne zawieszenie z układem hydraulicznym - każdy ruch amortyzatorów i sprężyn powoduje przepływ cieczy napędzającej niewielki generator.
Zależnie od wybranego trybu, G-Code może funkcjonować jako auto przednio-, tylno- lub czteronapędowe (działa wówczas, odpowiednio, tylko silnik spalinowy, tylko elektryczny lub obydwa). Źródła napędu uruchamiane są w zależności od warunków, a jednostka sterująca ich układem działa jak „cyfrowy wał napędowy” między osiami.