Są dwie drogi powstawania tzw. podmarek. Pierwsza to celowe działanie marketingowe, które ma na celu nęcenie nowych klientów. Co oczywiste, szczególnie porządani są zamożni klienci klasy premium. Dlatego powstał m.in. Lexus, Infiniti, czy Acura. Ale można również polować na

miłośników samochodów oferując im sportowe wersje. Tak powstał Abarth, czy Alpine.

Druga droga jest konsekwencją konstruowania wyjątkowych samochodów. Prestiż w tym wypadku buduje się systematycznie i z czasem dany model mimowolnie urasta w świadomości ludzi do poziomu niezależnej marki. Tak było choćby z M3, sportową wersją BMW, modelem GT-R Nissana, Land Cruiserem Toyoty, czy Wranglerem Jeepa. W tym wypadku sukces jest murowany, ale jak pokazuje historia nie każdy pomysły na tzw. podmarkę trafia na podatny grunt. Oto kilka przykładów.

Alpine

Alpine

Marka, która narodziła się w latach 50. od początku była mocno związana z Renaultem. Obecnie kiedy po ponad dwóch dekadach wraca na rynek należy w pełni do Renaulta. Przywrócenie do życia Alpine sprawia wrażenie solidnie przemyślanego projektu. Najnowsze A110 w klarowny sposób nawiązuje do poprzednika i pozwala wykorzystać ogromną wiedzaę i doświadczenie inżynierów Renaulta, którzy znają się na sportowych maszynach. Wydaje się, że sukces Alpine będzie zależał chyba tylko od cennika.

BMW M3

M3

W tym wypadku nie było zamiarem twórców kreowanie oddzielnej marki. Inżynierowie potrzebowali samochód do homologacji sportowej wersji. M3 pierwszej generacji E30 zachwyciło cały świat charakterem i sprzedało się w liczbie ponad 16 tys. egzemplarzy, znacznie przekraczającej oczekiwania BMW. Z czasem M3 zyskiwało coraz większe grono zafascynowanych zwolenników i logo stało się wyraźnie rozpoznawanym znakiem towarowym.

lexus

Lexus

W tym wypadku cel był klarowny. Narodziny marki Lexus były pomysłem, który miał dać Toyocie bilet wstępu do klasy premium, a tym samy dostęp do jakże zamożnych klientów w USA. Proces budowania wizerunku wśród wymagających klientów klasy Premium trwał prawie 30 lat, ale obecnie Lexus na silną i ugruntowaną pozycję na światowym rynku. Tą sama drogą poszły inne marki japońskie. Honda ma Acurę, a Nissan – Infiniti.

AMG

AMG

Firma rzeczywiście ma się czym szczycić ponieważ logo AMG gwarantuje dziś sportowe emocje na najwyższym światowym poziomie. W tym wypadku ogromny wpływ na postrzeganie marki AMG miały odważne wersje Black. AMG historyczny tuner Mercedesa dziś urasta w świadomości sportowo zorientowanych klientów do miana niezależnej marki.

maybach

Maybach

Mercedes, który wiele razy w historii okazywał się motoryzacyjnym liderem w technologii postanowił wykorzystać potencjał i powalczyć o najzamożniejszych klientów tego świata z arystokratycznym Rolls-Roycem. Nawiązując do historii powołał do życia markę Maybach. Okazało się, że walką z taką ikoną luksusu jaką jest Rolls-Royce okazała się kompletną porażką. Obecnie Mercedes podejmuje drugą próbę. Ale tym razem mierzy siły na zamiary.

Abarth

Abarth

Fiat dzięki nawiązaniu do tradycji zaznaczył swoją obecność w świecie samochodów sportowych. Niewielkie 500-ki z logo Abartha świetnie bronią swoją pozycję i znakomicie uzupełniają ekskluzywny obraz motoryzacji jaki rysuje się choćby na ulicach Monaco.

Odwaga i polot inżynierów Abartha w rasowaniu niewielkich i bardzo emocjonalnie wyglądających samochodzików dorównuje zuchwałością firmom rodem z USA. Pomysł bardzo dobry. Problem w tym wypadku dotyczy Fiata, który z opóźnieniem wprowadza nowe generacje modeli i tym samym nie daje inżynierom Abartha pola do popisu.

DS

DS

Citroen, który od lat zachwyca świat odważnymi i innowacyjnymi konstrukcjami postanowił powołać do życia markę, która bazuje na nostalgii za jednym z najbardziej rewolucyjnych modeli w historii motoryzacji – DS. Auto z dwuliterowym logo, są bardziej komfortowe, lepiej wykonane i uchodzi im znacznie więcej ekstrawagancji niż modelom Citroena. Ciekawa alternatywa, szkoda tylko, że technicznie niewiele różnią się od modeli Citroena.

BMW i3

i

BMW jest jedną z najsilniejszych marek samochodowych na świecie. W ostatnich latach położyło bardzo duży nacisk na samochody napędzane energią elektryczną. Modele i3 oraz i8 wyróżniają się na rynku nie tylko innowacyjną konstrukcją, ale również futurystycznym wyglądem. Dziś literka „i”, która łączy wszystkie modele ekologiczne BMW jeszcze nie jest tak dobrze rozpoznawalna jak M, ale można się spodziewać, że szybko nabierze mocy.

vignale

Vignale

W tym wypadku nie mamy do czynienia z nowa marka, ani z nowymi modeli, ale jedynie z ekskluzywną wersją Fordów. Problem w tym, że klienci mają opory, by wydać na pospolitego Forda sumy ocierające się o produkty premium.

genesis

Genesis

Należąca do Hyundaia marka jest znakomitym przykładem na to, że nie wystarczy skonstruować luksusowy samochód, by trafić do klasy premium. Ale może za 30 lat…