Logo
Na światłach czy bez świateł?

Na światłach czy bez świateł?

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Mimo to, według badania przeprowadzonego przez ośrodek badawczy GFK Polonia 58 procent Polaków opowiada się za obowiązkiem całodobowej jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok, 76 proc. ankietowanych uważa, że obowiązek ten przyczynia się do lepszej widoczności pojazdów na drodze i podnosi bezpieczeństwo, a 64 proc. badanych sądzi, że jazda z włączonymi światłami przyczynia się do mniejszej liczby ofiar wypadków drogowych.

Na światłach czy bez świateł?
Auto Świat
Na światłach czy bez świateł?

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego w drugiej połowie sierpnia na reprezentatywnejgrupie 1000 Polaków w wieku od 15 roku życia. Margines błędu przy tej próbie wynosi maks. 3, 2 proc. W czasie badaniazadano łącznie 10 pytań, w których respondenci mogli wyrazić swoją opinię dotyczącą jazdyz włączonymi światłamimijania przez całą dobę przez cały rok.

Odpowiedzi wskazują, że większość ankietowanych popiera obowiązek jazdy z włączonymi światłami i uważa, że przyczynia się to do wzrostu bezpieczeństwa na polskich drogach.

76 proc. ankietowanych (w tym 48 proc. "zdecydowanie") uważa, że jazda z włączonymi światłami mijaniaprzyczynia się do większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przeciwnegozdania było18 proc. badanych, w tym tylko 6 proc. "zdecydowanie".

Warto podkreślić, że 76 proc. respondentów (w tym 50 proc. "zdecydowanie") uważa, że jazda samochodem z włączonymi światłami mijaniaprzez cały rok przyczynia się do lepszej widoczności pojazdów na drodze. Przeciwne zdanie w tej kwestii wyraża 18 proc. osób, w tym 7 proc. "zdecydowanie".

Z badania wynika, ze 58 proc. respondentów opowiada się za obowiązkową jazdą z włączonymi światłami mijania na światłach przez cały rok, w tym 36% "zdecydowanie". Przeciwną opinię wyraża 34 proc. osób, w tym 16 proc. "zdecydowanie'. Jednocześnie 65 proc. osób uważa, że jazda z włączonymiświatłami mijaniapowinna być obowiązkowa na terenie całej UE (przeciwnych jest 23 proc. ankietowanych).

71 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez GFK Polonia jest zdania, że jeżdżąc z włączonymi światłami można bezpieczniej wykonać manewr wyprzedzania a 68 proc. osób uważa, że pozwala to na uniknięcie zderzeń czołowych. Innego zdania jest odpowiednio 21 proc. i 23 proc. badanych.

Dodatkowo z badania wynika,że 64 proc. ankietowanych uważa, że jazda z włączonymi światłami przyczynia się do spadku liczby ofiar wypadków drogowych (przeciwnego zdania jest 27 proc. osób).

Analizując poparcie dla obowiązku całodobowej jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok, można zauważyć, że za obowiązkiem opowiadają się ludzie młodzi (ponad 60 proc. populacji w wieku od 15 do 39 lat), wykształceni (67 proc. pozytywnych odpowiedzi wśród osób z wyższym wykształceniem) i mieszkający w dużych miastach (np. w Warszawie obowiązek jazdy z włączonymi światami mijania popiera 84 proc. respondentów). Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok częściej popierają kierowcy, którzy przed kwietniem 2007 r. (wprowadzenie obowiązku) używali świateł. W tej grupie poparcie wynosi aż 75 proc..

Jednocześnie, wśród przeciwników tego rozwiązania dominują kierowcy, którzy przed powstaniem obowiązku prawnego nie używali świateł (61proc.), osoby w wieku 60-64 lata (44 proc. odpowiedzi negatywnych) oraz mieszkańcy wsi (43 proc.).

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki