Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego w drugiej połowie sierpnia na reprezentatywnejgrupie 1000 Polaków w wieku od 15 roku życia. Margines błędu przy tej próbie wynosi maks. 3, 2 proc. W czasie badaniazadano łącznie 10 pytań, w których respondenci mogli wyrazić swoją opinię dotyczącą jazdyz włączonymi światłamimijania przez całą dobę przez cały rok.

Odpowiedzi wskazują, że większość ankietowanych popiera obowiązek jazdy z włączonymi światłami i uważa, że przyczynia się to do wzrostu bezpieczeństwa na polskich drogach.

76 proc. ankietowanych (w tym 48 proc. "zdecydowanie") uważa, że jazda z włączonymi światłami mijaniaprzyczynia się do większego bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Przeciwnegozdania było18 proc. badanych, w tym tylko 6 proc. "zdecydowanie".

Warto podkreślić, że 76 proc. respondentów (w tym 50 proc. "zdecydowanie") uważa, że jazda samochodem z włączonymi światłami mijaniaprzez cały rok przyczynia się do lepszej widoczności pojazdów na drodze. Przeciwne zdanie w tej kwestii wyraża 18 proc. osób, w tym 7 proc. "zdecydowanie".

Z badania wynika, ze 58 proc. respondentów opowiada się za obowiązkową jazdą z włączonymi światłami mijania na światłach przez cały rok, w tym 36% "zdecydowanie". Przeciwną opinię wyraża 34 proc. osób, w tym 16 proc. "zdecydowanie'. Jednocześnie 65 proc. osób uważa, że jazda z włączonymiświatłami mijaniapowinna być obowiązkowa na terenie całej UE (przeciwnych jest 23 proc. ankietowanych).

71 proc. respondentów badania przeprowadzonego przez GFK Polonia jest zdania, że jeżdżąc z włączonymi światłami można bezpieczniej wykonać manewr wyprzedzania a 68 proc. osób uważa, że pozwala to na uniknięcie zderzeń czołowych. Innego zdania jest odpowiednio 21 proc. i 23 proc. badanych.

Dodatkowo z badania wynika,że 64 proc. ankietowanych uważa, że jazda z włączonymi światłami przyczynia się do spadku liczby ofiar wypadków drogowych (przeciwnego zdania jest 27 proc. osób).

Analizując poparcie dla obowiązku całodobowej jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok, można zauważyć, że za obowiązkiem opowiadają się ludzie młodzi (ponad 60 proc. populacji w wieku od 15 do 39 lat), wykształceni (67 proc. pozytywnych odpowiedzi wśród osób z wyższym wykształceniem) i mieszkający w dużych miastach (np. w Warszawie obowiązek jazdy z włączonymi światami mijania popiera 84 proc. respondentów). Obowiązek jazdy z włączonymi światłami mijania przez cały rok częściej popierają kierowcy, którzy przed kwietniem 2007 r. (wprowadzenie obowiązku) używali świateł. W tej grupie poparcie wynosi aż 75 proc..

Jednocześnie, wśród przeciwników tego rozwiązania dominują kierowcy, którzy przed powstaniem obowiązku prawnego nie używali świateł (61proc.), osoby w wieku 60-64 lata (44 proc. odpowiedzi negatywnych) oraz mieszkańcy wsi (43 proc.).