City Safety w standardowym wyposażeniu Volvo XC60

City Safety może pomóc kierowcom w uniknięciu lub ograniczeniu skutków kolizji przy niskich prędkościach, które są typowe w ruchu miejskim lub w korkach. Jeżeli istnieje ryzyko, że samochód najedzie na pojazd znajdujący się przed nim, a kierowca nie reaguje, wówczas rozpocznie się automatyczne hamowanie.

Jeszcze większe bezpieczeństwo w przypadku kolizji

W celu dalszej poprawy bezpieczeństwa i zmniejszenia ryzyka obrażeń czujnik laserowy współpracuje z innymi technologiami pokładowymi i steruje działaniem poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa. Technologia ta znana jest jako PRS (Pre-Prepared Restraints) i zostaje wprowadzona razem z nowym Volvo XC60. W przypadku kolizji moduł sterowania bezpieczeństwem biernym kontroluje uruchamianie poszczególnych systemów ochronnych. Korzystając z dodatkowych informacji dostarczonych przez czujnik laserowy, moduł sterujący odpowiednio dopasowuje działanie pasów bezpieczeństwa o regulowanej sile naciągu, dopasowując go do siły kolizji.  Dzięki temu można jeszcze lepiej wykorzystać mechanizm zmniejszający siłę nacisku pasów bezpieczeństwa, co pozwala zminimalizować ewentualne obrażenia.

Mechanizm PRS jest aktywny przy wszystkich prędkościach, czym różni się od funkcji City Safety, która działa tylko do 30 km/h. PRS jest aktywowany za pomocą urządzenia pirotechnicznego znajdującego się w regulowanym ograniczniku napinacza pasów bezpieczeństwa. Oznacza to, że układ City Safety może zadziałać bez uruchamiania mechanizmu PRS, jeżeli siła kolizji jest mniejsza od wartości wyzwalającej działanie PRS.

Udoskonalony system  DSTC

Układ kontroli stabilności dynamicznej i kontroli trakcji (ang. Dynamic Stability and Traction Control)  został w nowym Volvo XC60 ulepszony, dzięki czemu zapewnia jeszcze wyższą stabilność pojazdu. DSTC rejestruje odchylenia między kierunkiem jazdy zamierzonym przez kierowcę a faktycznym kierunkiem przemieszczania się pojazdu. W swojej ulepszonej wersji funkcja DSTC rejestruje także tempo kołysania się pojazdu, co pozwala wykrywać wolno narastające poślizgi. Sytuacja taka może wydarzyć się wówczas, gdy kierowca np. zwolni pedał gazu i jednocześnie skręci, np. nieco zbyt późno decydując się na zjechanie z autostrady. Mierząc tempo przechyłów, układ DSTC może wprowadzić korektę do toru jazdy wcześniej i bardziej precyzyjnie. Efekt ten jest wyraźnie zauważalny podczas dynamicznej jazdy, gdy samochód narażony jest na działanie znacznych sił poprzecznych.

Nowy układ TSA (ang Trailer Stability Assist) oferuje lepszą kontrolę podczas holowania przyczepy

Celem nowego układu TSA jest osłabienie tendencji do wahań, które czasami występują podczas holowania przyczepy. Istnieje ryzyko, że w niektórych okolicznościach samochód pełniący rolę ciągnika zacznie odbijać na lewo i prawo, a kierowca w takiej sytuacji może mieć problemy z odzyskaniem nad nim kontroli. TSA współpracuje z ulepszonym układem DSTC, stabilizując samochód dzięki przyhamowaniu jednego lub więcej kół przy jednoczesnym zmniejszeniu momentu obrotowego silnika. System TSA jest opcjonalnym, aktywnym mechanizmem bezpieczeństwa, oferowanym razem z hakiem holowniczym.

Alcoquard  - urządzenie badające trzeźwość kierowcy dostępne w nowym Volvo XC60

Firma Volvo Cars jest pierwszym na świecie producentem samochodów, który wprowadza "Alcoguard" - innowacyjne urządzenie badające trzeźwość kierowcy w pełni zintegrowane z samochodem. Wykorzystuje ono nowoczesną technologię ogniwa paliwowego, dzięki czemu jest jednocześnie niezawodne i wygodne dla użytkownika.

Przed uruchomieniem samochodu kierowca musi dmuchnąć w bezprzewodowy, ręczny aparat. Jest on wielkości małego pilota i jest przechowywany oraz ładowany w schowku za konsolą środkową. Powietrze wydychane przez kierowcę jest analizowane, a wynik przekazywany jest drogą radiową do elektronicznego układu sterowania samochodu. Jeśli poziom alkoholu we krwi kierowcy przekroczy 0,2 mg/l, nie będzie można uruchomić silnika. Dzięki nowoczesnym czujnikom nie ma możliwości użycia zewnętrznych źródeł powietrza, np. pompy, aby oszukać system.

Rezultaty testu alkomatem są wyświetlane za pomocą trzech diod znajdujących się na urządzeniu ręcznym.

Volvo XC60 będzie zjeżdżać z taśm produkcyjnych zakładów Volvo Cars w Ghent w Belgii. Sprzedaż samochodu rozpocznie się w Europie w drugiej połowie 2008 r., a w Ameryce Północnej na początku 2009 r.