Technologia Bluetec umożliwi produkcję rzeczywiście ekologicznych silników wysokoprężnych i spełnienie najostrzejszych norm czystości spalin spotykanych na świecie, w tym norm obowiązujących w 50 stanach USA.

Nazwą Bluetec określa się zbiór rozwiązań technologicznych stworzonych w laboratoriach DaimlerChryslera, które dotyczą ekologii napędu samochodów osobowych silnikiem Diesla. Rozwiązania te obejmują m.in. zastosowanie katalizatora utleniającego spaliny, filtrów cząsteczek stałych oraz nowej technologii obniżania emisji tlenków azotu metodą selektywnej redukcji katalitycznej SCR. Polega ona na przemianie tlenków azotu w azot i parę wodną przy pomocy amoniaku, jako czynnika redukującego w katalizatorze spalin. Przykładem wykorzystania nowych rozwiązań i technologii jest Projekt Jeep Grand Cherokee Bluetec, a ich praktyczne zastosowanie zależeć będzie od rodzaju pojazdu, jego konstrukcji oraz wymogów rynkowych.

W stosunku do porównywalnych silników benzynowych dzisiejsze "czyste" diesle zużywają średnio o około 30% mniej paliwa i emitują o około 20% mniej dwutlenku węgla.

Dzięki technologii Bluetec samochody osobowe i dostawcze produkcji DaimlerChryslera mają szansę stać się najczystszymi ekologicznie pojazdami z napędem Diesla w skali całego świata.

"Koncepcja Jeep Grand Cherokee BLUETEC pokazuje nowe możliwości budowy w USA ultra-czystego, ekologicznego pojazdu napędzanego silnikiem wysokoprężnym" - mówi Frank Klegon, wiceprezes ds. badawczo-rozwojowych w Chrysler Group - "Koncepcja ta łączy najwyższą moc i własności trakcyjne w swej klasie z napędem dieslowskim o najniższej emisji spalin."

W Detroit, oprócz modelu Jeep Grand Cherokee, z silnikiem wysokoprężnym w technologii Bluetec pokazany został także Mercedes klasa E oraz nowy Mercedes GL.