W latach 2006 - 2008 w 115 wypadkach spowodowanych przez kierowców z niepełnosprawnością zginęło 19 osób, a 133 zostało rannych. Dla porównania, od wielu lat na naszych drogach utrzymuje się niekorzystny bilans śmiertelnych ofiar wypadków, na poziomie ok. 5,5 tys. osób rocznie (rannych zostaje ok. 62 tys.).

"Jeżeli spojrzymy na przyczyny wypadków powodowanych przez osoby niepełnosprawne, dostrzec można pewną zbieżność z głównymi przyczynami wypadków drogowych, powodowanych przez kierowców w pełni sprawnych" - zauważa podinsp. Leszek Jankowski, ekspert Wydziału Profilaktyki i Analiz Biura Ruchu Drogowego KGP. Chodzi przede wszystkim o niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu, jak też wymuszanie pierwszeństwa przejazdu.

Sporo kolizji drogowych w tej grupie kierowców dochodzi podczas nieprawidłowego cofania. Zdaniem policji, prawdopodobnie wynika to z ograniczonej możliwości odwrócenia głowy w celu obserwowania drogi, podczas obsługiwania układów sterowania pojazdem.

Policja przypomina, że w ruchu drogowym kierowca z niepełnosprawnością jest traktowany w ten sam sposób jak inni użytkownicy pojazdów. "Obowiązują go te same zasady ruchu drogowego. Mówiąc wprost, nie stosuje się taryfy ulgowej" - podkreśla podinsp. Leszek Jankowski.

Podczas policyjnej kontroli drogowej trzeba się więc liczyć, że oprócz sprawdzenia dokumentów wymaganych do kierowania i użytkowania pojazdu, szczególną "troską" funkcjonariusz obdarzy stan techniczny auta. Oceni czy zastosowane rozwiązania nie stwarzają zagrożenia bezpieczeństwa dla osób jadących samochodem, lub innym uczestnikom ruchu drogowego.

Według szacunków ok. 200 - 300 tys. osób w Polsce to niepełnosprawni kierowcy o obniżonej sprawności ruchowej