Ten pozytywny bilans jest wynikiem przede wszystkim znacznego wzrostu sprzedaży odnotowanego w segmencie autobusów międzymiastowych (540 szt., wzrost o 46,74% w porównaniu z 2003 r.) i autobusów turystycznych (127 szt., wzrost o 76,38% w porównaniu z 2003 r.).

Co warto podkreślić - polski rynek autobusowy odnotował pozytywny bilans mimo zmniejszenia zamówień na autobusy szkolne. W 2003 r. kupionych zostało łącznie aż 260 autobusów szkolnych, natomiast w 2004 r. - zaledwie 108 szt. Natomiast poziom sprzedaży w kategorii pojazdów miejskich utrzymał się na pułapie z 2003 r. (326 szt.) osiągając dość słaby rezultat - 308 szt

Podsumowując sytuację na rynku należy podkreślić, że decydującą rolę w uzyskaniu lepszego wyniku niż w zeszłym roku odegrał segment autobusów międzymiastowych. Kluczowe elementy, które zadecydowały o wzroście dostaw w tej kategorii, to coraz większa konkurencja pomiędzy producentami: Autosanem, Kapeną (reprezentującą w Polsce włoski koncern Irisbus) i Solbusem (produkującym autobusy w Solcu Kujawskim na licencji czeskiej firmy SOR), której towarzyszyła dodatkowo wzmacniająca się rywalizacja pomiędzy przewoźnikami autobusowymi na regionalnych trasach. Nareszcie po latach zastoju firmy zajmujące się transportem międzymiastowym - w tym głównie przedsiębiorstwa PKS - stanęły do walki o klienta oferując nowszy tabor, a tym samym większe bezpieczeństwo i komfort dla pasażerów.

Największą sprzedaż uzyskała firmy Autosan Polskie Autobusy (325 szt.), Kapena-Iribus (125 szt.), Solaris Bus&Coach oraz Solbus (po 123 szt.) i Jelcz Polskie Autobusy (120 szt.).

Zdaniem firmy JMK - rok 2005 będzie przełomowym okresem, jeżeli chodzi o sprzedaż autobusów w Polsce. Dalej pomyślnie będzie rozwijała się sprzedaż w segmentach międzymiastowym i turystycznym (dodatkowo umacniana coraz większym udziałem w tym sektorze przedsiębiorstw prywatnych), jednak największy potencjał na zwiększenie dynamiki upatruje się w segmencie pojazdów miejskich, który dzięki unijnym funduszom powinien zacząć się coraz szybciej rozwijać.