X-Trail udowodnił nam to póki co na torze Nürburgring, należy jednak pamiętać, że prace nad tym projektem są na bardzo wczesnym etapie. Z pewnością więc Nissan będzie chciał wykorzystać nową technologię nie tylko na drogach utwardzonych.Samochód w 11 minut i 58 sekund pokonał Północą Pętlę toru Nürburgring. Jest to rekord okrążenia na tym torze wśród samochodów napędzanych ogniwami paliwowymi. Należy zaznaczyć, że warunki nie były łatwe - tor był mokry, gdyż próba odbywała się w deszczu. Za kierownicą wartego 1,3 mln euro prototypu zasiadł Frank Eickholt, członek zespołu Nissan uczestniczącego w wyścigu 24-godzinnym na Nürburgring i pasjonat Nordschleife."Byłem bardzo zaskoczony tym, jak komfortowo prowadzi się pojazd napędzany ogniwami paliwowymi. Wystarczy wsiąść, obrócić kluczyk w stacyjce i już można jechać - jak w zwyczajnym samochodzie" - powiedział Eickholt."Mimo że niektóre podjazdy nie należały do łatwych, prędkość wciąż była imponująca. Gdyby nie było tak mokro, mógłbym bardziej dynamicznie wychodzić z zakrętów. Jestem pewny, że wynik byłby wtedy lepszy o jakieś 30-40 sekund" - dodał kierowca.Pięciomiejscowy X-Trail FCV to pojazd elektryczny o zerowej emisji spalin, poruszający się niemal bezgłośnie. Samochód napędzany jest prądem elektrycznym, wytwarzanym przez zamontowaną w nim baterię wodorowych ogniw paliwowych. Elektryczność jest produktem reakcji elektrochemicznej, zachodzącej między wodorem - zmagazynowanym pod ciśnieniem 700 barów w specjalnie zaprojektowanym zbiorniku - i tlenem. Jedynym produktem ubocznym reakcji jest para wodna.Prąd elektryczny kierowany jest do inwertera, który zasila potężny silnik zamontowany z przodu pojazdu. X-Trail FCV, testowany w warunkach rzeczywistych w Japonii i Kalifornii od 2006 r., rozwija prędkość maksymalną 150 km/h i ma zasięg 500 km. Maksymalna moc pojazdu wynosi 90 kW (120 KM), przy maksymalnym momencie obrotowym 280 Nm.W samochodzie zastosowano akumulator skonstruowany z wykorzystaniem najnowszej technologii. Jest to zaprojektowany przez firmę Nissan kompaktowy akumulator litowo-jonowy z cienkimi laminowanymi ogniwami. Akumulator ten służy do uruchamiania pojazdu, a także jest dodatkowym źródłem mocy w trakcie przyspieszania. Energia kinetyczna powstająca w czasie zmniejszania prędkości jest odzyskiwana i wykorzystywana do ładowania akumulatora, z którego później można znów ją czerpać.Obecnie trwają prace nad ulepszeniem niektórych elementów układu. Producent ma nadzieję, że nowa technologia będzie mogła być stosowana na szeroką skalę w jego modelach już w roku 2015. Trzymamy kciuki.Źródło: Nissan