. niezawodny sposób na jego zniszczenie. Wprawdzie rzeczywiście w niektórych przypadkach szybkość reakcji kierowcy mogłaby być w takiej sytuacji nieco większa, jednak ryzyko awarii jest wtedy stanowczo za duże. Nawet najmniejszy nacisk na pedał powoduje niepotrzebne obciążenie m.in. docisku sprzęgła, łożyska i elementów sterowania. Jeżeli nacisk jest większy, ucierpi również tarcza sprzęgła, która szczególnie przy du-żym obciążeniu będzie się ślizgać. Efekt: tarcza wytrze się lub przypali. Koszt naprawy sprzęgła to co najmniej kilkaset, a często nawet ponad 2 tys. zł. Dlatego sprzęgło naciskamy tylko wtedy, kiedy jest to rzeczywiście potrzebne, czyli w momencie zmiany biegu. Inne, równie szkodliwe choć popularne nawyki kierowców to m.in. długotrwały postój przy pracującym silniku z wciśniętym sprzęgłem zamiast na luzie lub trzymanie w czasie jazdy ręki na dźwigni zmiany biegów. W tym drugim przypadku, prędzej czy później, dojdzie do awarii wybieraka skrzyni biegów, poluzują się cięgła lub dźwigienki umożliwiające wybór przełożenia. Uszkodzenia mogą dotyczyćnawet synchronizatorów i kół zębatych przekładni. Koszt naprawy ręcznej skrzyni biegów z reguły liczony jest w tysiącach złotych. Jedyne właściwe miejsce do trzymania rąk w czasie jazdy to kierownica!