Zaprezentowane w kwietniu pojazdy ciężarowe Scania serii R do przewozów długodystansowych wyznaczyły początek przejścia europejskiej produkcji Scanii na nową serię pojazdów ciężarowych. Szeroka oferta dostępna w 4-serii została dodatkowo rozwinięta o nowe, użyteczne opcje. Tym samym modułowa koncepcja zaznacza swoją obecność silniej niż kiedykolwiek.
Serie P, R i T obejmują około 450 podstawowych modeli pojazdów, oferujących większy wybór opcji, niż kiedykolwiek wcześniej. Oferta zaspokaja potrzeby trzech segmentów branży transportowej - przewozów długodystansowych, budowlanych i dystrybucyjnych - od pojazdów 16-tonowych do zestawów drogowych o masie całkowitej do 150 ton. Nowe produkty będą udostępniane klientom w etapach, począwszy od września 2004 do lutego 2005.
Pojazdy serii P i R są przeznaczone do wszystkich rodzajów transportu - długodystansowych, budowlanych i dystrybucyjnych. Pojazdy serii T są przeznaczone do przewozów długodystansowych i budowlanych.
Niezależnie od przeznaczenia pojazdu, klienci mają do dyspozycji szeroki wybór kabin, układów napędowych, konfiguracji osi oraz różnych kombinacji podwozi, włącznie z systemem zawieszenia, wysokością ramy podwozia, klasą wytrzymałości, rozstawem osi oraz adaptacją pod zabudowę podwozia. Dużą wagę przyłożono do uzyskania maksymalnych oszczędności masy, gdzie tylko było to możliwe i dalszej poprawy efektywności.
Wdrożenie nowego pięciocylindrowego silnika 9-litrowego stanowi dopełnienie oferty silników Scania. Dziesięć silników o 9-11-12-16-litrowej konstrukcji modułowej, pokrywa zapotrzebowanie na moc w zakresie od 230 KM do 580 KM. Klienci Scanii poszukujący rozwiązań proekologicznych o możliwie najniższych emisjach spalin, mogą wybrać silnik 12-litrowy Scania o mocy 420 KM w wersji Euro 4, który będzie dostępny już od września 2004.
Podobnie, jak w przypadku pojazdów długodystansowych, również konstrukcja nowych pojazdów budowlanych i dystrybucyjnych została ukierunkowana na potrzeby kierowcy w zakresie optymalnego środowiska pracy oraz potrzeby operatora pojazdu w zakresie produktywności. Wszystkie modele kabin otrzymały nowy wystrój wnętrza z ergonomicznym miejscem pracy kierowcy i licznymi schowkami. Serie P i R zostały uzupełnione o nową kabinę dzienną. Dzięki dodatkowym 280 mm długości, nowa kabina dzienna stanowi opcję pośrednią między kabiną krótką a kabiną sypialną.