Trzecia generacja Skody Fabii wyładniała i musicie uwierzyć nam na słowo, ponieważ producent zabronił fotografowania auta. Chce zaskoczyć świat na Paris Motor Show 2014 w październiku. Możemy Wam tylko napisać, że na pierwszy rzut oka widoczny jest obecny język designu marki, co akurat dobrze wpłynęło na Fabię. Zmieniły się proporcje, a nadwozie przecinają ostre linie i przetłoczenia. Nowa Fabia prezentuje się dynamicznie i bardziej okazale.

Skoda powstanie na zmodernizowanej płycie podłogowej wykorzystującej elementy MQB (silniki, skrzynie, elektronika – w tym elektromechaniczny układ kierowniczy C-EPS) i waży 980 kg. W wersji hatchback jest szersza o 90 mm (1958 mm), niższa o 31 mm (1467 mm) i krótsza o 8 mm (3992 mm) od poprzednika. Zwiększył się rozstaw osi, na czym skorzystają pasażerowie. Pojemność głębokiego bagażnika ze schowkami wynosi 330 l (po złożeniu foteli 1150 l). W planach jest również wersja kombi (530 litrów bagażnik, 15 l więcej w obecnej Fabii), ale wymiary i data premiery nie są na razie znane.

WNĘTRZE I WYPOSAŻENIE

Zmiany widoczne są także wewnątrz nowej Fabii. Do wykończenia wykorzystano tworzywa lepszej jakości i ciekawe tkaniny (np. podobną do jeansu). Klienci otrzymają możliwość indywidualizacji modelu – Fabia nie będzie już taka szara jak dotychczas. Ma tryskać radością i kolorami. Dostępne będą trzy wersje wyposażenia: podstawowa Active (ESP, ABS, 6x Airbag), Ambition i Style.

Skoda chwali się bogatym wyposażeniem nowej Fabii. Na pokładzie auta może znaleźć się 6,5-calowy ekran dotykowy, bluetooth, złącze aux, usb, mp3/ipod, 3d sound equilizer, system bezkluczykowy Kessy, czujniki parkowania (przód i tył), tempomat, manualna lub aut. klimatyzacja, speedlimiter, hillholder, czujnik deszczu, aut. światła, czujnik ciśnienia powietrza w oponach itd.

Dostępny będzie też system LinkMirror, który współpracuje ze Smartfonami. Po podłączeniu telefonu do auta, cała jego zawartość będzie widoczna na ekranie pokładowym i za jego pomocą będzie można obsługiwać telefon: aplikacje, nawigacje, połączenia, a w trakcie postoju nawet internet. To całkiem bezpieczne rozwiązanie. Obecnie system współpracuje z większością smartfonów oprócz iPhone'a.

Drugą nowością jest system Smart Gate. Za pośrednictwem WiFi łączy się z telefonem i przesyła dane dotyczące jazdy: spalanie, telemetria, prędkości maks, siły przeciążenia itd. Później dzięki specjalnym aplikacjom możemy przeglądać dane na telefonie w trybie offline.

Producent nie podał nam, w której wersji wyposażenia otrzymamy w standardzie dany system. Wiemy natomiast, że wersja Active nie ma żadnego dodatkowego wyposażania, a systemy LinkMirror i Smart Gate są opcjami płatnymi. Jeśli myślicie o światłach xenonowych, możecie o nich zapomnieć. Nie będą dostępne w Fabii.

SILNIKI

Skoda Fabia III otrzyma nowe jednostki napędowe, których bloki wykonano z aluminium. Będą to 4 silniki benzynowe (w tym trzycylindrowiec znany z Citigo) i 3 trzycylindrowe diesle. Wszystkie jednostki wyposażone będą w system start/stop, rekuperację i spełnią normę Euro6.

Benzyna:

- 1.0 MPI / 44 kW (skrzynia 5MT)

- 1.0 MPI / 55 kW (skrzynia 5MT)

- 1.2 TSI / 66 kW (skrzynia 5MT)

- 1.2 TSI / 81 kW (skrzynia 6MT lub 7DSG)

Diesel:

- 1.4 TDI / 66 kW (skrzynia 5MT lub DSG)

- 1.4 TDI / 77 kW (skrzynia 5MT)

- 1.4 TDI / 55 kW GreenLine (skrzynia 5MT) – pojawi się w 2015 roku

Premiera nowej Skody Fabii odbędzie się w październiku na salonie samochodowym w Paryżu. Pierwsze modele trafią do czeskich klientów w listopadzie. W Polsce samochód pojawi się na początku lutego 2015 roku. Producent nie ma w planach wersji RS, ale będzie dostępna wersja Monte Carlo.