Przeprowadzamy okresowe kontrole lub odwiedzamy warsztat tylko gdy mamy poważny problem. Sytuacja ta nie dziwi Kevina Chinna, eksperta ds. środków smarnych ExxonMobil: "Ludzie są strasznie zabiegani. Chcą wsiąść do samochodu i szybko dotrzeć do celu. Nie mają czasu, aby myśleć o potrzebach auta, często też gubią się w bogatej ofercie produktów motoryzacyjnych". A przecież można w prosty sposób pozbyć się części z problemów. Jak? Wybierając odpowiedni olej silnikowy.
Zalety olejów syntetycznych
Dzisiaj, zwykłe oleje mineralne nadal pozostają najpopularniejszym rodzajem środków smarnych w motoryzacji. Głównym tego powodem jest ich niższa cena w porównaniu do wysokowydajnych olejów syntetycznych, które potrafią zapewnić odpowiednią ochronę silnikom o dużym przebiegu.
Tradycyjne oleje mineralne są rafinowane z ropy naftowej. Nawet przy użyciu zaawansowanej technologii rafinacji, siarka, reaktywne węglowodory oraz inne niechciane materiały trafiają do składu olejów mineralnych. Na przeciwnym biegunie znajdują się zapewniające najwyższy stopień wydajności, w pełni syntetyczne oleje silnikowe, takie jak produkty ExxonMobil, światowego lidera olejów syntetycznych dla motoryzacji.
W pełni syntetyczne oleje silnikowe są opracowywane przy użyciu syntetycznych olejów bazowych, które powstają podczas syntezy chemicznej, surowej rafinacji lub innych złożonych reakcji chemicznych. Ich jednorodność cząsteczkowa i stopień czystości są nie do uzyskania w tradycyjnym procesie rafinacji.
Wraz ze wzrostem spójności rozmiaru i kształtu molekuł, oleje syntetyczne lepiej znoszą cięższe warunki pracy. Zwykłe oleje mineralne, które posiadają mniej stabilną strukturę molekularną, pod wpływem wysokiej temperatury mogą utracić swoje właściwości, czego skutkiem będzie pojawienie się niepożądanego osadu i szlamu w silniku.
Poza mineralnymi i w pełni syntetycznymi olejami istnieją też oleje półsyntetyczne, jak na przykład Mobil Super S 10W-40, przeznaczone dla nowszych samochodów o dużym przebiegu. Oleje półsyntetyczne składają się z wysokowydajnych mieszanek syntetycznych połączonych z tradycyjnym olejem mineralnym, co przynosi wzrost wydajności w porównaniu ze zwykłymi olejami mineralnymi.
Zalety olejów syntetycznych (w porównaniu do mieszanek mineralnych):
- Lepsza ochrona w niskich temperaturach, ułatwiająca rozruch silnika w zimne dni (Mobil 1 i inne w pełni syntetyczne oleje silnikowe tolerują temperatury sięgające nawet poniżej -40°C).
- Zwiększona tolerancja wysokich temperatur. Cecha ta wpływa na redukcję utleniania i zużycia części silnika (olej Mobil 1 zabezpiecza silnik nawet w temperaturach rzędu 200°C).
- Mniejsza konsumpcja oleju.
- Lepsza ochrona silnika pod dużymi obciążeniami.
- Zwiększona stabilność termiczna i lepsza czystość silnika.
Błędne przekonania na temat olejów syntetycznych
"Z roku na rok kierowcy są coraz bardziej świadomi korzyści jakie daje jazda na syntetyku" - mówi Kevin Chinn i szybko dodaje: "Jednak wciąż funkcjonuje wiele błędnych przekonań na temat syntetycznych środków smarnych".
Poniżej przedstawiamy 5 z nich:
- Czy oleje syntetyczne powinny być stosowane jedynie w nowych autach?
- Czy jeżeli raz użyję oleju syntetycznego, nie mogę już powrócić do korzystania ze zwykłego oleju?
- Czy to prawda, że syntetyczne oleje nie są dobre dla pojazdów o dużym przebiegu?
- Czy olej syntetyczny może spowodować rozszczelnienie silnika?
- Czy syntetyki są dobre tylko dla turbo doładowanych silników lub samochodów z górnej półki?
Prawidłowa odpowiedź na każde z tych pytań brzmi NIE.
“Oleje syntetyczne są idealne praktycznie dla każdego typu samochodu - nowego, starego, o małym i dużym przebiegu" - dodaje ekspert ds. środków smarnych ExxonMobil. Potwierdzeniem tego jest fakt, że syntetyczne środki smarne Mobil 1 są używane do pierwszego, fabrycznego zalania silnika oraz rekomendowane przez producentów wielu marek samochodowych m.in.: Jeep, Mercedes-Benz, Porsche. "Co więcej, oleje syntetyczne nie uszkadzają uszczelnień silnika. Testujemy to na wielu specyfikacjach przemysłowych" - wyjaśnia Chinn.
Pozostając przy błędnych przekonaniach na temat olejów syntetycznych, najczęstszym pytaniem jest: czy nowe silniki potrzebują okresu przejściowego pomiędzy używaniem oleju mineralnego i syntetyka? Takie przekonanie istnieje już od dłuższego czasu, ale jest ono nieprawdziwe. “Dzisiejsza technologia wykonania silników nie wymaga tych przerw" - odpowiada Chinn.