Jak wskazują statystyki duża liczba pieszych ulęgających wypadkom drogowym jest charakterystyczną cechą występujących na polskich drogach zagrożeń. Wystarczy wspomnieć, że aż 38,7% ogółu zabitych w wypadkach drogowych w 2016 roku – to właśnie piesi, w liczbach bezwzględnych było to 868 osób.
Najgorsze tygodnie tego roku pod wglądem warunków drogowych wciąż są przed nami. Zarówno kierujący jak i piesi muszą już teraz przestawić swój sposób myślenia i postępowania w ruchu drogowym dostosowując go do niesprzyjającej pogody i pogarszającej się widoczności. Piesi, szczególnie dzieci i seniorzy, zawczasu powinni zaopatrzyć się w elementy odblaskowe i nosić je tak, aby były widoczne w światłach samochodu.
Pamiętajmy, że przestrzeganie przepisów leży w interesie wszystkich uczestników ruchu drogowego. Kierowca, który potrąci pieszego z reguły wychodzi z takiego zdarzenia bez żadnego uszczerbku na zdrowiu, ale problemy, które się potem pojawiają odmieniają jego życie. Jeśli jest sprawcą, to ma poczucie winy i czeka go odpowiedzialność karna. Urazy psychiczne pojawiają się nawet gdyby wina nie leżała po jego stronie. Z kolei pieszy, jako niechroniony uczestnik ruchu drogowego, doznaje bardzo poważnych obrażeń, często skutkujących kalectwem albo nawet śmiercią. Jeśli w wypadku ocali życie, oprócz urazów dozna głębokiej traumy.
Przypomnijmy kilka zasad, które podnoszą bezpieczeństwo pieszych na drodze. Pieszemu nie wolno:
- wchodzić na jezdnię spoza przeszkody,
- poruszać się niewłaściwą stroną jezdni,
- poruszać się jezdnią, gdy można poboczem lub chodnikiem,
- przechodzić przez jezdnię w niedozwolonym miejscu,
- przebiegać tuż przez pojazdem,
- wkraczać na przejście dla pieszych przy czerwonym świetle lub zielonym migającym,
- wchodzić na jezdnię bez upewnienia się czy nie nadjeżdża pojazd,
- poruszać się ruchliwą jezdnią dwójkami zamiast „gęsiego”.
Z kolei kierujący pojazdem zbliżając się do przejścia dla pieszych ma obowiązek zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się na przejściu (art. 26 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym).
Niechronieni uczestnicy ruchu drogowego to także rowerzyści. Ponieważ widoczność rowerzysty w ruchu drogowym jest bardzo ważnym aspektem jego bezpieczeństwa, przypominamy o obowiązkowym wyposażeniu rowerów w światła: z przodu i z tyłu, oraz element odblaskowy z tyłu.
Prawidłowo wyposażony rower powinien posiadać:
1) światła:
- z przodu - światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej,
- z tyłu - jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające,
2) skutecznie działające hamulce,
3) dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nie przenikliwym dźwięku.