PSA Peugeot Citroen jest obecnie drugim po Grupie Volkswagena, producentem pojazdów w Europie z ponad 14,5% udziałem w rynku. W 2004 r. koncern sprzedał ponad 3 mln 375 tys. pojazdów na świecie. Strategia PSA związana jest z dalszym wzrostem produkcji a co za tym idzie również sprzedaży nowych samochodów. Dlatego w ostatnim latach koncern zdecydował o budowie dwóch nowych fabryk w czeskim Kolinie (we współpracy z Toyotą) oraz w słowackiej Żylinie. Z pierwszej fabryki zjechały już najnowsze modele koncernu Citroen C1 i Peugeot 107.

Wzrost produkcji oraz coraz większa konkurencja spowodowały zmianę w polityce PSA w stosunku do awaryjności jej produktów. Na niezawodność samochodu składa się wiele elementów, w tym nie bez znaczenia jest jakość części, pochodzących od poddostawców (średnio około 70% części samochodu pochodzi od poddostawców). Jean-Philippe Collin, szef zakupów koncernu PSA Peugeot-Citroen przed kilkoma miesiącami zapowiedział, drastycznie podniesienie wymagań wobec dostawców części, co ma przynieść redukcję usterkowości aż o 82% w ciągu najbliższych czterech lat. PSA zamierza zminimalizować liczbę wadliwych części o 25% w każdym półroczu. Warto dodać, że koncern wydaje rocznie 22 miliardów euro na zakup części.

Jednym z elementów nowej polityki PSA są organizowane spotkania z potencjalnymi nowymi poddostawcami. Polish Suppliers Day 6 lipca 2005 r. był drugim tego typu spotkaniem zorganizowanym w Poissy. Zimą tego roku w centrali zakupów gościli już poddostawcy z Turcji.

Warto przypomnieć, że współpraca PSA z Polską Izbą Motoryzacji rozpoczęła się podczas targów Automechanika 2004 we Frankfurcie. Lipcowa misja poddostawców z Polski była zapowiadana przez przedstawiciela koncernu PSA w maju podczas konferencji AutoEvent.

Polish Suppliers Day rozpoczął się od przybycia przedstawicieli blisko 40 producentów komponentów z  Polski i przygotowaniem stoisk przewidzianych dla każdej z biorącej w misji firm. Polscy uczestnicy otrzymali informacje o koncernie PSA, wraz z wymaganiami PSA wobec swoich poddostawców. W misji do Poissy wzięły udział m.in. Delphi Poland, Faurecia, Inter Groclin, Galwano-Technika I, Graform, Kirchhoff Polska, Polmo Kalisz, Pol-Mot ZEM, Polytec Interior, Postęp, Pro-Cars, Promot, Remy Automotive, SAPA, Stomil Sanok i Śrubex.

Część oficjalna Polish Suppliers Day związana była z wystąpieniami przedstawicieli PSA i PIM. Christophe Gauthier, dyrektor ds. zakupów działu wyposażenia i pojazdów przedstawił plany koncernu PSA Peugeot Citroen na najbliższe lata oraz oczekiwania wobec dostawców. Natomiast Rafał Orłowski, dyrektor PIM w krótkim wystąpieniu przybliżył przemysł motoryzacyjny w Polsce wraz z jego możliwościami kooperacyjnymi.

Po wystąpieniach rozpoczęła się najważniejsza część dnia - czyli bezpośrednie rozmowy pomiędzy poddostawcami a przedstawicielami działów technicznego i zakupów koncernu PSA. W ciągu następnych kilku godzin firmy z polski przedstawiały swoje możliwości produkcyjne i kooperacyjne.

"Polska Izba Motoryzacji ma nadzieję, że udział w misji dla większości uczestników był dobrą okazją do zaprezentowania swojej firmy. Czy zakończy się stałą współpracą z PSA okaże się w nadchodzących miesiącach" - dodaje Rafał Orłowski.

W opinii większości uczestników misja była interesującym wydarzeniem dającym możliwość zaprezentowania polskich firm przed koncernem PSA oraz w dalszej perspektywie szansą na nawiązanie współpracy. Spotkanie było także doskonałą płaszczyzną do wymiany doświadczeń pomiędzy polskimi producentami, co być może w przyszłości zaowocuje nowymi kontraktami. Można powiedzieć, że pewnym niedosytem było jednak niepełne wykorzystanie Polish Supplier Day przez stronę francuską, ponieważ brakowało w nim udziału, obok przedstawicieli PSA, reprezentantów najważniejszych dostawców pierwszego rzędu np. Valeo.