• Obecnie cena benzyny w Polsce wzrosła na tyle, że jeżdżąc na LPG, koszty paliwa zmniejszamy niemal o połowę
  • Koszt instalacji LPG może zwrócić się w ciągu kilku miesięcy
  • Obecnie instalację LPG można założyć także do samochodu z bezpośrednim wtryskiem benzyny
  • Napęd hybrydowy także nie wyklucza montażu instalacji LPG

Jeśli po dłuższej przerwie ktoś planuje dalsze wyjazdy wakacyjne, czeka go niemiłe rozczarowanie pod dystrybutorem paliwa: z każdym tygodniem ceny benzyny są wyższe i coraz więcej znaczą w domowych budżetach. Być może jest to czas, by rozważyć inwestycję w instalację LPG.

O ile dziś tańsza jest jazda na LPG?

Ile można zaoszczędzić? Im więcej benzyny zużywa nasz samochód, tym większa oszczędność! Można jednak przyjąć, że rodzinne auto z rozsądnym benzynowym silnikiem spala ok. 10 litrów benzyny na setkę – mniej więcej tyle, a nawet więcej zużyje w ruchu miejskim, tyle też spali przy prędkości autostradowej, zwłaszcza jeśli jest obładowane i ma na sobie np. bagażnik rowerowy albo box dachowy. 10 litrów benzyny to obecnie średnio wydatek 53 zł, na stacji benzynowej przy autostradzie nawet więcej. Litr autogazu kosztuje średnio ok. 2,35 zł, czyli o ponad połowę mniej niż litr benzyny. Trzeba przyjąć jednak, że silnik zużyje nieco więcej autogazu niż benzyny – przyjmijmy, że nie 10, a 11,5 litra na 100 km. Wychodzi ok. 27 zł na 100 km, a to oznacza, że na 100 km oszczędzamy 26 zł. 1000 km – 260 zł. Jeśli wybieramy się autem z Warszawy do Chorwacji, trzeba przyjąć, że trasa w tę i z powrotem to ok. 3000 km. Doliczmy ostrożnie 800 km przejechane na miejscu – i już, po jednej wycieczce, zostaje w kieszeni 1000 zł!

Kalkulator opłacalności montażu instalacji LPG Foto: Zenit Autogas Systems
Kalkulator opłacalności montażu instalacji LPG

Jeśli w ciągu roku przejeżdżamy 20 tys. km, oszczędność związana z jazdą na gazie (i to przy założeniu, że benzyna nagle przestanie drożeć) przekracza 5000 zł. To – w większości przypadków – wyraźnie więcej niż trzeba zapłacić za dobrej klasy instalację LPG. Poziom oszczędności różni się w zależności od posiadanego auta, stylu jazdy i wielu innych czynników. Konkretne wyliczenia najlepiej sprawdzić w specjalnym kalkulatorze.

Kto może mieć instalację LPG? Nawet właściciel hybrydy!

Oszczędność związana z instalacją LPG jest gwarantowana, pod warunkiem jednak, że zdecydujemy się właśnie na sprzęt dobrej klasy. Dzisiejsze technologie pozwalają przy tym na montaż zasilania gazowego nie tylko do samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny, ale też do samochodów wyposażonych w napędy hybrydowe. Owszem, kilka lat temu pomysł montażu instalacji LPG do hybrydy u niektórych budził uśmiech, ale... to działa. Mało tego: niektóre kilkuletnie samochody z napędem hybrydowym to właśnie idealni kandydaci do montażu alternatywnego systemu zasilania: spokojny silnik benzynowy wspomagany elektrycznie w wielu wypadkach zadowala się niezbyt drogimi modelami instalacji. W takim przypadku największe oszczędności wiążą się z jazdą pozamiejską w warunkach, gdy napęd hybrydowy jest najmniej efektywny. W mieście oszczędności są mniejsze, bo silnik zużywa mniej paliwa, niemniej w takich warunkach wiele radości sprawia jazda, która kosztuje dwa razy mniej niż jazda dieslem!

Dobrze założona, markowa instalacja jest zamontowana tak schludnie, że trudno jej elementy odróżnić od montowanych fabrycznie Foto: Zenit Autogas Systems
Dobrze założona, markowa instalacja jest zamontowana tak schludnie, że trudno jej elementy odróżnić od montowanych fabrycznie

Auta z bezpośrednim wtryskiem benzyny też jeżdżą na LPG!

Także znaczna część samochodów z bezpośrednim wtryskiem benzyny obecnie może być wyposażona w instalację LPG, choć wielu właścicieli aut zastanawia się: mój samochód będzie podczas jazdy jednocześnie zużywał i gaz, i benzynę, czy to się w ogóle opłaca? – Oczywiście, że się opłaca – wyjaśnia Marcin Miernik, specjalista ds. technicznych ZENIT Autogas. – Musimy przyjąć nadrzędne założenie: udział benzyny jest minimalny, ale jednocześnie bezpieczny dla silnika i jego osprzętu. Obecne konstrukcje silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa wymuszają na producentach instalacji "podawanie" niewielkiej ilości benzyny przez wtryskiwacze benzynowe z kilku powodów. Najważniejsze z nich to konieczność chłodzenia wtryskiwaczy benzynowych przez paliwo oraz czyszczenie gromadzącego się nagaru na końcówce wtryskiwacza (wtryskiwacz znajduję się w cylindrze, w którym narażony jest na skrajnie wysoką temperaturę oraz ciśnienie). Warto jednak podkreślić: udział benzyny w zużywanym przez silnik paliwie jest minimalny. Po zamontowaniu instalacji podstawowym paliwem jest LPG, zatem montaż instalacji do samochodów z bezpośrednim wtryskiem paliwa ma jak najbardziej sens ekonomiczny. Oszczędności wynikające z posiadania instalacji są wprost proporcjonalne do ilości przejechanych kilometrów oraz odwrotnie proporcjonalne do procentowego udziału benzyny w mieszance paliwowej.

Instalacja LPG do samochodu: gdzie to naprawić?

Podczas wyboru instalacji LPG bardzo ważne jest, aby wybrać taki produkt, który może być serwisowany – gwarancyjnie i pogwarancyjnie – na terenie całego kraju. Im popularniejszy model instalacji gazowej, tym mniejszy problem. Przykładowo przeglądu, naprawy czy regulacji instalacji ZENIT podejmie się zdecydowana większość warsztatów na terenie całego kraju, ponieważ jest to instalacja popularna, nie ma problemu z dostępem do części czy niezbędnego oprogramowania.

To ważne, bo z instalacjami gazowymi jest tak, że gdy już ją mamy, płacenie za benzynę nieraz 5,5 zł za litr, nawet przez krótki czas, po prostu boli – szybko przyzwyczajamy się, że koszty bieżącego korzystania z samochodu są zdecydowanie niższe.