- ADAC sprawdził opony zimowe w dwóch popularnych rozmiarach: 195/65 R15 i 225/50 R17
- W klasyfikacji ADAC im mniej punktów tym lepszy wynik. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów
- W tegorocznym teście narzekano nie tylko na poważne słabości podczas jazdy po suchej nawierzchni ale także wytykano stosunkowo wysokie zużycie opon zimowych
- Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl
Zwycięzca jest tylko jeden? Nie tym razem. W tegorocznym teście opon podkreślono, że wiele gum jest godnych polecenia. Eksperci ADAC stwierdzili, że wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. Może się bowiem okazać, że na co dzień najlepiej sprawdzą się także te modele, które uplasowały się w środku stawki. Unikać należy zaś przede wszystkim tych opon, które sklasyfikowano z notami "niewystarczający". Wszystko z powodu zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa, czyli hamowania na mokrej i suchej nawierzchni czy pozostałych właściwości jezdnych.
Marcin Prokop testuje elektrycznego Jaguara I-Pace
Naturalnie nietrudno wskazać przegranych. W przypadku opon w rozmiarze 225/50 R17 (popularny rozmiar w klasie średniej, czyli samochodach takich jak Audi A4, BMW serii 3 czy Volvo V60) na cenzurowanym znalazły się chińskie Goodride Z-507 Zuper Snow oraz Linglong Green-Max Winter UHP. Narzekano na wysokie zużycie paliwa, właściwości jezdne i poważne słabości nie tylko na mokrej, ale i na suchej nawierzchni. Chińskie zimówki blado wypadły także podczas prób ruszania na śniegu.
ADAC – test opon zimowych 195/65 R15*
Opona | Droga sucha | Droga mokra | Śnieg | Lód | Hałas | Zużycie paliwa | Żywotność | Ocena |
Dunlop Winter Response 2 | 2,0 | 2,1 | 2,0 | 2,4 | 3,0 | 1,8 | 2,5 | 2,2 |
Goodyear UltraGrip 9+ | 2,3 | 1,8 | 2,0 | 2,0 | 2,8 | 2,3 | 2,5 | 2,2 |
Michelin Alpin 6 | 1,9 | 2,5 | 2,2 | 2,0 | 3,1 | 2,0 | 2,0 | 2,3 |
Vredestein Wintrac | 2,5 | 2,3 | 2,2 | 2,0 | 2,8 | 1,7 | 2,0 | 2,3 |
BFGoodrich g-Force Winter 2 | 2,2 | 2,6 | 1,9 | 2,5 | 3,3 | 1,7 | 2,0 | 2,6 |
Continental WinterContact TS 860 | 2,7 | 1,6 | 1,9 | 2,5 | 2,9 | 2,4 | 2,5 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 2,5 | 1,7 | 2,8 | 2,3 | 3,3 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Falken EuroWinter HS01 | 2,3 | 2,7 | 2,4 | 2,4 | 2,9 | 2,1 | 3,0 | 3,0 |
Laufenn i FIT+LW31+ | 2,6 | 2,2 | 1,9 | 2,0 | 2,9 | 2,2 | 3,0 | 3,0 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,2 | 2,3 | 2,6 | 2,4 | 2,6 | 2,3 | 3,0 | 3,0 |
Yokohama BluEarth Winter V906 | 2,1 | 3,1 | 2,2 | 2,4 | 3,1 | 2,1 | 3,0 | 3,1 |
Barum Polaris 5 | 3,0 | 3,2 | 2,0 | 2,0 | 2,8 | 1,9 | 2,5 | 3,2 |
Nokian WR Snowproof | 2,5 | 3,3 | 2,3 | 2,2 | 2,9 | 1,8 | 2,5 | 3,3 |
General Tire Altimax Winter 3 | 3,4 | 3,5 | 1,9 | 2,1 | 2,7 | 1,7 | 2,0 | 3,5 |
GT Radial Winterpro2 | 3,5 | 3,5 | 2,4 | 2,4 | 2,7 | 2,1 | 3,0 | 3,5 |
Kumho Wintercraft WPS1 | 3,6 | 3,0 | 2,5 | 2,4 | 3,2 | 2,5 | 2,5 | 3,6 |
*W klasyfikacji ADAC im więcej punktów, tym gorsze noty. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów. Noty od 0,6 do 1,5 (bardzo dobry), noty 1,6 – 2,5 (dobry), noty 2,6 – 3,5 (zadowalający), noty 3,6 – 4,5 (wystarczający), noty od 4,6 do 5,5 (niewystarczający).
Okazuje się, że dostało się także bardziej renomowanym producentom. Bridgestone, Nexen i Vredestein wypadły skromnie w kategorii zużycia opon. Continental z kolei zaskakująco słabo radził sobie na suchej nawierzchni. Podobne problemy (droga sucha lub mokra) odnotowano w przypadku opon: Firestone, Fuldy, Maxxisa, Nokiana, Pirelli, Savy czy Toyo. A to nie wszystko.
Krytycznych uwag nie szczędzono także w przypadku ogumienia w rozmiarze 195/65 R15. To bardzo popularny rozmiar w samochodach miejskich i kompaktowych. Pasuje m.in. do Citroena C3, Fiata Tipo, Hondy Civic, Kia Cee’d, Opla Astry, Peugeota 308, Renault Captur czy Toyoty Auris. Testujący narzekali na częste problemy z zachowaniem na mokrej nawierzchni. Wskazywano także na dość wysokie zużycie opon zimowych. Szacowany średni zasięg na jednym komplecie to zaledwie nieco ponad 27 tys. km. W tej kategorii najgorzej wypadł Maxxis z wynikiem 21,8 tys. km. Na drugim końcu skali tradycyjnie znalazł się Michelin z wynikiem 34,4 tys. km.
ADAC – test opon zimowych 225/50 R17*
Opona | Droga sucha | Droga mokra | Śnieg | Lód | Hałas | Zużycie paliwa | Żywotność | Ocena |
Dunlop Winter Sport 5 | 2,4 | 2,5 | 1,5 | 2,5 | 3,4 | 1,7 | 2,5 | 2,3 |
Michelin Alpin 6 | 2,1 | 2,3 | 2,4 | 2,2 | 3,1 | 2,2 | 1,5 | 2,3 |
Goodyear UltraGrip Performance | 2,5 | 2,5 | 2,2 | 2,5 | 3,0 | 2,2 | 2,5 | 2,5 |
Kleber Krisalp HP3 | 2,4 | 2,7 | 1,7 | 2,2 | 2,8 | 2,0 | 2,5 | 2,7 |
Bridgestone Blizzak LM005 | 1,9 | 1,6 | 2,8 | 2,4 | 3,3 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Continental WinterContact TS 860 | 3,0 | 1,9 | 2,1 | 2,2 | 3,0 | 1,9 | 2,5 | 3,0 |
Nexen Winguard Sport 2 | 2,8 | 2,8 | 2,6 | 2,1 | 2,7 | 2,4 | 3,0 | 3,0 |
Vredestein Wintrac Pro | 2,3 | 2,3 | 2,2 | 2,5 | 3,4 | 2,0 | 3,0 | 3,0 |
Esa+Tecar Supergrip Pro | 3,1 | 2,8 | 2,1 | 2,3 | 3,1 | 1,4 | 2,5 | 3,1 |
Sava Eskimo HP2 | 3,0 | 3,1 | 2,2 | 2,4 | 4,0 | 1,9 | 2,5 | 3,1 |
Fulda Kristall Control HP2 | 3,2 | 3,0 | 2,4 | 2,5 | 3,7 | 1,8 | 2,5 | 3,2 |
Firestone Winterhawk 4 | 3,3 | 2,1 | 1,9 | 2,1 | 2,9 | 2,2 | 2,5 | 3,3 |
Nokian Snowproof P | 2,2 | 3,3 | 2,7 | 2,1 | 2,8 | 1,9 | 2,5 | 3,3 |
Pirelli Winter Sottozero 3 | 3,3 | 2,9 | 1,6 | 3,0 | 3,6 | 2,3 | 2,5 | 3,3 |
Toyo Observe S944 | 2,5 | 3,3 | 2,9 | 2,1 | 3,4 | 2,4 | 3,0 | 3,3 |
Maxxis Premitra Snow WP6 | 2,1 | 2,3 | 3,4 | 2,8 | 3,4 | 2,2 | 3,0 | 3,4 |
Goodride Z-507 Zuper Snow | 3,8 | 3,3 | 5,5 | 3,1 | 3,8 | 2,1 | 3,5 | 5,5 |
Linglong Green-Max Winter UHP | 3,5 | 5,5 | 2,2 | 2,4 | 3,3 | 2,3 | 2,5 | 5,5 |
*W klasyfikacji ADAC im więcej punktów, tym gorsze noty. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów. Noty od 0,6 do 1,5 (bardzo dobry), noty 1,6 – 2,5 (dobry), noty 2,6 – 3,5 (zadowalający), noty 3,6 – 4,5 (wystarczający), noty od 4,6 do 5,5 (niewystarczający).
Opony zimowe w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje
Dobre właściwości na mokrym, śniegu i lodzie. Zaskakująco słabiej opona radzi sobie na suchej drodze.
Opony chwalono za dobre zachowanie na wszystkich nawierzchniach. Szczególnie dobrze radzi sobie na suchym i śniegu. Dość oszczędna pod względem zużycia paliwa. Testujący nie wskazali słabszych stron.
Plusy: zachowanie na śniegu, lodzie i suchej drodze. Niezłe wyniki w teście spalania. Słabo zaś na mokrym i w teście zużycia opony.
Dobra trakcja na śniegu. Niezła w testach hamowania i zużycia paliwa. Gorzej na suchej i mokrej nawierzchni. Na suchym najdłuższa droga hamowania w teście opon 17".
Jedyne zastrzeżenia do odmiany Ultragrip Performance (na zdjęciu wersja Ultragrip Cargo) zgłaszano w kwestii zachowania na suchej nawierzchni. Plusy: krótka droga hamowania na suchym, dobre osiągi na mokrym i dobre prowadzenie na śniegu i lodzie.
Zaskakujące - ADAC wytknął Nokianowi słabości na śniegu i mokrej nawierzchni. Plusy: najkrótsza droga hamowania na suchym, świetne zachowanie na lodzie i dobre właściwości jezdne na suchej nawierzchni.
Plusy: zachowanie na suchym, mokrym i śniegu. Słabszą stroną wersji Wintrac Pro okazało się wysokie zużycie opony.
Zwykły Snowproof Nokiana w teście opon 15" wypadł słabo na mokrej drodze. Pochwalono zaś oponę za zachowanie na suchym, śniegu oraz lodzie. Niezłe wyniki w teście zużycia paliwa.