Auto Świat Porady Eksploatacja ADAC: test opon zimowych 2021. Nowe gumy z problemami

ADAC: test opon zimowych 2021. Nowe gumy z problemami

Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski

Kilkanaście modeli opon zimowych znalazło się w najnowszym teście niemieckiego automobilklubu ADAC. W tym roku pod lupę wzięto dwa rozmiary do popularnych samochodów klasy średniej (Audi A4 czy BMW serii 3) i kompaktowej (Opel Astra czy Volkswagen Golf). Wbrew pozorom wyniki nie były tak łatwe do przewidzenia. Nawet renomowanym producentom nie szczędzono krytyki.

ADAC - test opon zimowych 2021
Zobacz galerię (11)
ADAC / ADAC
ADAC - test opon zimowych 2021
  • ADAC sprawdził opony zimowe w dwóch popularnych rozmiarach: 195/65 R15 i 225/50 R17
  • W klasyfikacji ADAC im mniej punktów tym lepszy wynik. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów
  • W tegorocznym teście narzekano nie tylko na poważne słabości podczas jazdy po suchej nawierzchni ale także wytykano stosunkowo wysokie zużycie opon zimowych
  • Więcej takich tematów znajdziesz na stronie głównej Onet.pl

Zwycięzca jest tylko jeden? Nie tym razem. W tegorocznym teście opon podkreślono, że wiele gum jest godnych polecenia. Eksperci ADAC stwierdzili, że wiele zależy od stylu jazdy kierowcy. Może się bowiem okazać, że na co dzień najlepiej sprawdzą się także te modele, które uplasowały się w środku stawki. Unikać należy zaś przede wszystkim tych opon, które sklasyfikowano z notami "niewystarczający". Wszystko z powodu zastrzeżeń dotyczących bezpieczeństwa, czyli hamowania na mokrej i suchej nawierzchni czy pozostałych właściwości jezdnych.

Marcin Prokop testuje elektrycznego Jaguara I-Pace

Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo

Naturalnie nietrudno wskazać przegranych. W przypadku opon w rozmiarze 225/50 R17 (popularny rozmiar w klasie średniej, czyli samochodach takich jak Audi A4, BMW serii 3 czy Volvo V60) na cenzurowanym znalazły się chińskie Goodride Z-507 Zuper Snow oraz Linglong Green-Max Winter UHP. Narzekano na wysokie zużycie paliwa, właściwości jezdne i poważne słabości nie tylko na mokrej, ale i na suchej nawierzchni. Chińskie zimówki blado wypadły także podczas prób ruszania na śniegu.

ADAC – test opon zimowych 195/65 R15*

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

OponaDroga suchaDroga mokraŚniegLódHałasZużycie paliwaŻywotnośćOcena
Dunlop Winter Response 22,02,12,02,43,01,82,52,2
Goodyear UltraGrip 9+2,31,82,02,02,82,32,52,2
Michelin Alpin 61,92,52,22,03,12,02,02,3
Vredestein Wintrac2,52,32,22,02,81,72,02,3
BFGoodrich g-Force Winter 22,22,61,92,53,31,72,02,6
Continental WinterContact TS 8602,71,61,92,52,92,42,52,7
Bridgestone Blizzak LM0052,51,72,82,33,32,03,03,0
Falken EuroWinter HS012,32,72,42,42,92,13,03,0
Laufenn i FIT+LW31+2,62,21,92,02,92,23,03,0
Maxxis Premitra Snow WP62,22,32,62,42,62,33,03,0
Yokohama BluEarth Winter V9062,13,12,22,43,12,13,03,1
Barum Polaris 53,03,22,02,02,81,92,53,2
Nokian WR Snowproof2,53,32,32,22,91,82,53,3
General Tire Altimax Winter 33,43,51,92,12,71,72,03,5
GT Radial Winterpro23,53,52,42,42,72,13,03,5
Kumho Wintercraft WPS13,63,02,52,43,22,52,53,6

*W klasyfikacji ADAC im więcej punktów, tym gorsze noty. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów. Noty od 0,6 do 1,5 (bardzo dobry), noty 1,6 – 2,5 (dobry), noty 2,6 – 3,5 (zadowalający), noty 3,6 – 4,5 (wystarczający), noty od 4,6 do 5,5 (niewystarczający).

Okazuje się, że dostało się także bardziej renomowanym producentom. Bridgestone, Nexen i Vredestein wypadły skromnie w kategorii zużycia opon. Continental z kolei zaskakująco słabo radził sobie na suchej nawierzchni. Podobne problemy (droga sucha lub mokra) odnotowano w przypadku opon: Firestone, Fuldy, Maxxisa, Nokiana, Pirelli, Savy czy Toyo. A to nie wszystko.

Krytycznych uwag nie szczędzono także w przypadku ogumienia w rozmiarze 195/65 R15. To bardzo popularny rozmiar w samochodach miejskich i kompaktowych. Pasuje m.in. do Citroena C3, Fiata Tipo, Hondy Civic, Kia Cee’d, Opla Astry, Peugeota 308, Renault Captur czy Toyoty Auris. Testujący narzekali na częste problemy z zachowaniem na mokrej nawierzchni. Wskazywano także na dość wysokie zużycie opon zimowych. Szacowany średni zasięg na jednym komplecie to zaledwie nieco ponad 27 tys. km. W tej kategorii najgorzej wypadł Maxxis z wynikiem 21,8 tys. km. Na drugim końcu skali tradycyjnie znalazł się Michelin z wynikiem 34,4 tys. km.

ADAC – test opon zimowych 225/50 R17*

Aby przeglądać tabelę, przesuń kolumny w lewo.

OponaDroga suchaDroga mokraŚniegLódHałasZużycie paliwaŻywotnośćOcena
Dunlop Winter Sport 52,42,51,52,53,41,72,52,3
Michelin Alpin 62,12,32,42,23,12,21,52,3
Goodyear UltraGrip Performance2,52,52,22,53,02,22,52,5
Kleber Krisalp HP32,42,71,72,22,82,02,52,7
Bridgestone Blizzak LM0051,91,62,82,43,32,03,03,0
Continental WinterContact TS 8603,01,92,12,23,01,92,53,0
Nexen Winguard Sport 22,82,82,62,12,72,43,03,0
Vredestein Wintrac Pro2,32,32,22,53,42,03,03,0
Esa+Tecar Supergrip Pro3,12,82,12,33,11,42,53,1
Sava Eskimo HP23,03,12,22,44,01,92,53,1
Fulda Kristall Control HP23,23,02,42,53,71,82,53,2
Firestone Winterhawk 43,32,11,92,12,92,22,53,3
Nokian Snowproof P2,23,32,72,12,81,92,53,3
Pirelli Winter Sottozero 33,32,91,63,03,62,32,53,3
Toyo Observe S9442,53,32,92,13,42,43,03,3
Maxxis Premitra Snow WP62,12,33,42,83,42,23,03,4
Goodride Z-507 Zuper Snow3,83,35,53,13,82,13,55,5
Linglong Green-Max Winter UHP3,55,52,22,43,32,32,55,5

*W klasyfikacji ADAC im więcej punktów, tym gorsze noty. Wygrywają opony z jak najniższą liczbą punktów. Noty od 0,6 do 1,5 (bardzo dobry), noty 1,6 – 2,5 (dobry), noty 2,6 – 3,5 (zadowalający), noty 3,6 – 4,5 (wystarczający), noty od 4,6 do 5,5 (niewystarczający).

Opony zimowe w najlepszych cenach - sprawdź, nasze propozycje

Żródło: Auto Świat
Autor Tomasz Okurowski
Tomasz Okurowski