Łańcuchy do AustriiCzy to prawda, że w Austrii obowiązują szczególne wymagania dotyczące łańcuchów śniegowych? Czy można tam stosować łańcuchy kupione w Polsce?Czytelnik z KrakowaAustriackie służby słyną ze swojej surowowści oraz z wygórowanych wymagań względem kierowców i wyposażenia pojazdów. Rzeczywiście, zgodnie z tamtejszymi przepisami można stosować tylko łańcuchy odpowiadające normom austriackim Ö-Norm V5117 i V5119. W przypadkuaut wykorzystywanych przez urlopowiczów powinno wystarczyć, żeby łańcuchy spełniały odpowiednie kryteria: ogniwa mają być wykonane głównie z metalu, łańcuch ma być równomiernie rozłożony na powierzchni bieżnika i mieć kontakt z nawierzchnią przy każdym położeniu koła samochodu. Dobra wiadomość: większość markowych łańcuchów sprzedawanych w Polsce spełnia te normy i ma nawet austriackie atesty.Zniżki z zagranicyMieszkam od wielu lat za granicą, wkrótce zamierzam jednak wrócić do Polski. Czy polskie firmy ubezpieczeniowe akceptują zniżki za bezszkodowość zdobyte w zagranicznych firmach ubezpieczeniowych?Romuald RupWiększość polskich firm ubezpieczeniowych akceptuje zniżki za bezszkodowość zdobyte w trakcie pobytu za granicą. Zniżki te muszą być jednak odpowiednio udokumentowane. Do zawarcia umowy będzie potrzebne zaświadczenie od zagranicznego ubezpieczyciela, w którym zawarte będą informacje dotyczące czasu trwania ubezpieczenia oraz ilości ewentualnych szkód. Dokument ten musi zostać przetłumaczony przez tłumacza przysięgłego. Firmy ubezpieczeniowe z reguły bez problemów akceptują zaświadczenia pochodzące od znanych ubezpieczycieli europejskich i amerykańskich. Kłopotów można się spodziewać w przypadku dokumentów wystawianych przez firmy z krajów bardziej egzotycznych.
Auto Świat odpowiada
Czy reduktor nie lubi zimy?Czy to prawda, że jazda na gazie w czasie mrozów może zniszczyć reduktor LPG?Piotr PędzilkNawet w czasie dużych mrozów można bez większego ryzyka jeździć na gazie pod warunkiem jednak, że silnik zostanie uprzednio porządnie rozgrzany na benzynie. Do wspomnianych uszkodzeń reduktora dochodzi, kiedy mimo niskiej temperatury silnik od razu zapalany jest na gazie - rozprężający się gaz dodatkowo wychładza elementy gumowe reduktora, powodując ich pękanie.