AutoMapa tradycyjnie już udostępnia wszystkim zarejestrowanym użytkownikom testową wersję programu jeszcze przed debiutem oficjalnej, finalnej aplikacji. Odmiana beta oznacza jedno: trzeba się liczyć z niespodziankami. Choć przydarzają się coraz rzadziej, to sam zaliczyłem kiedyś przykrą awarię programu, po której konieczna była ponowna instalacja aplikacji. Póki co znane błędy w 6.11 to niepoprawne wyświetlanie granicy Polski z Ukrainą, brak część POI na mapie Europy a także problem z działaniem instalacji przy użyciu ActiveSync (część nawigacji wymaga ActiveSync przy połączeniu z komputerem).
Koniec z działaniem na starszych nawigacjachNajnowsza odmiana została oznaczona jako 6.11. Bazuje na mapach 1206. Co istotne, jest to już aplikacja, która zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami nie funkcjonuje w starszych systemach operacyjnych: PPC 2003 i Windows CE 4.2 W przypadku Windows CE 4.2 oznacza to przede wszystkim problem dla użytkowników nie tylko najstarszych nawigacji. Popularne modele firmy Sony (np. NV-U73, NV-U92) także bazowały na starszej odmianie Windows.
Co nowego?Lista zmian, nowości a także poprawek jest dość długa. Jak zwykle programiści AutoMapy krok po kroku wprowadzają kolejne udoskonalenia, które zazwyczaj docenia się dopiero do dłuższym okresie użytkowania. Tak zapewne będzie z funkcją pomiaru. Umożliwia zmierzenie długości odcinka (albo kilku odcinków) lub powierzchni danego obszaru. To zapewne będzie szybki sposób na ucięcie sporów typu: obwodnicą Mińska jest dalej czy bliżej niż przez miasto?
Ciekawym rozwiązaniem jest wbudowana funkcja aktualizacji map i programu. Nie trzeba już będzie łączyć z komputerem PC. Chętnie sprawdzimy jak to będzie działać w praktyce. Czy znacząco ułatwi upgrade w porównaniu z dotychczasową procedurą?
Zmiany objęły także funkcjonalności: można przypisać do przycisków funkcję pokazującą mapę, domyślnie ustawiono profil auta osobowego a także wprowadzić czasowe zmiany kierunkowości ulic (funkcja dobrze znana użytkownikom MapShare w nawigacjach TomTom), ograniczeń prędkości i parametrów aut ciężarowych. Ciekawostka: dodano prezentację na mapie mielizn wodnych i szczytów. Czyżby w przygotowaniu była wersja AutoMapa Marine?
AutoMapa ujednolica wreszcie ikonki systemu Traffic. Wprowadzono kolorystykę znaną już użytkownikom aplikacji mobilnych na Android i iOS. Niebieska barwa oznacza aktywność systemu. Dotychczas stosowana zielona oznaczać będzie pobieranie nowych danych.
Poprawki
Lista poprawek obejmuje kilka pozycji. Kto podróżuje po Europie powinien zwrócić uwagę na wyłączenie ostrzegania o fotoradarach w Szwajcarii. AutoMapa tym samym dostosowuje się do wymagań, które uwzględnili już najwięksi producenci nawigacji (m.in. Becker, Garmin czy TomTom). Poniżej lista pozostałych poprawek i modyfikacji.
Usprawnienia w wyznaczaniu długich trasPoprawki wyznaczania tras opartych na danych TrafficPoprawki zasad informowania o czasie dojazdu do celu/VIA (uwzględnianie stref czasowych, poprawki dla tras przełajowych itp.)Rozróżnianie kierunkowości drogi przy aktywnej blokadzieUkrywanie budynków zasłaniających znacznik GPS lub najbliżzszy manewrDynamicznie odświeżana odległość na chorągiewkach punktów trasyPoprawione wyświetlanie nazw akwenów wodnychPoprawki w prezentacji etykiet na mapie i w pikietażuPoprawki centrowania widoku na aktualnej pozycji GPSUsprawnienie wyświetlania niektórych okien w programie (np. zamykanie programu, okien typu "Czekaj..." itp.)Zmiana sposobu wyświetlania niektórych komunikatów z pełnoekranowych na wysuwane z góry (np. Pobrano dane Traffic)Dodany pikietaż w oknie: Gdzie JestemRozwinięcie okna: Jedź po pomoc; dodana nazwa miejscowości, możliwość zadzwonienia bezpośrednio do punktu POIMożliwość korzystania z Miplo na urządzeniach WCE, jeśli jest dostępny ActiveSyncPoprawki dla urządzeń: Blow 500 Traffic, BLOW 550 Traffic, Becker Ready 50/Becker Active 50, Alga AS_6005 BT HD, Wayteq 850, Modecom Freeway MX2, Modecom Freeway SX, AudioMedia AM 5.0 SL, 7.0 SL, 5.0, Smart GPS SG 601, 710, NavRoad: RECO, VIVO PLUS, LEEO, LEEO S/ST, VIVO S/ST, ENOVO S, AURO S