W Polsce, kolejny rok z rzędu, firma Blaupunkt odnotowała wzrost sprzedaży - w stosunku do roku ubiegłego obroty wzrosły o 49 proc. Największy przyrost nastąpił w segmencie systemów nawigacyjnych, które stanowią obecnie ponad 30 proc. wartości w całym obrocie Blaupunkta w Polsce.
Podczas wiosennej konferencji prasowej, poinformowano o wynikach, planach i nowościach na 2008 rok.
Prognozy sprzedaży dla rynku car multimedia
Od kilku już lat na rynku car multimedia daje się zaobserwować stały wzrost sprzedaży mobilnych systemów nawigacyjnych i spadek sprzedaży radioodtwarzaczy samochodowych. Według danych Blaupunkta, w 2007 roku sprzedaż produktów segmentu nawigacji wyniósł 33 proc. wartości całego rynku car audio, z czego ponad 18 mln sztuk to produkty handlowe, zaś ponad 6 mln to urządzenia dostarczane na rynek OEM. Według prognoz firmy, do roku 2011 poziom sprzedaży nawigacji ustabilizuje się i będzie wynosił ok. 34 proc. (około 24 mln – produkty handlowe, 10 mln – produkty OEM).
W segmencie radioodtwarzaczy zachodzi natomiast zjawisko odwrotne – w 2007 roku sprzedaż radioodtwarzaczy wyniosła 32 proc., ale w ciągu najbliższych lat – do roku 2011 – wartość ta spadnie do ok. 26 proc. Jeżeli chodzi o podział produktów na handlowe i OEM, w segmencie radioodtwarzaczy zdecydowanie dominuje sprzedaż urządzeń dostarczanych na pierwsze wyposażenie pojazdów. W 2007 roku proporcje kształtowały się następująco: ponad 50 mln – produkty OEM, około 31 mln – produkty handlowe. Tendencja ta nie zmieni się w ciągu najbliższych lat – według prognoz Blaupunkta w roku 2011 poziom sprzedaży radioodtwarzaczy na rynku wtórnym wyniesie około 27 mln, zaś na rynku wyposażenia fabrycznego wzrośnie nawet do 57,8 mln sztuk.
Bardzo stabilnie kształtuje się natomiast rynek komponentów car audio – poziom sprzedaży tego segmentu produktów oscyluje wokół 20 proc. (2007 – 20 proc., 2011 – 21 proc.) wartości całkowitej sprzedaży urządzeń car audio.
Trendy na rynku
W dziedzinie nawigacji do samochodów daje się zauważyć szybki progres. Od czasów pierwszego elektronicznego pilota samochodowego o nazwie EVA (Elektronischer Verkehrslotse für Autofahrer) oraz pierwszego systemu prowadzenia do celu Turn-by-Turn, który pojawił się w 1982 roku, systemy nawigacyjne do samochodów przeżywały intensywny rozwój dzięki wprowadzeniu nowych technik, aktualizacji map cyfrowych oraz wysokiemu stopniowi integracji komponentów, które umożliwiły obniżenie kosztów do poziomu jednej ósmej ceny pierwszego europejskiego systemu nawigacyjnego, jakim był TravelPilot IDS zaprezentowany przez firmę Blaupunkt w 1989 roku.
Nawigacja rozwinęła się od produktów klasy Premium w stronę produktów dla masowego odbiorcy. Dominującym typem urządzeń są oczywiście systemy mobilne, przy czym ich funkcje wykraczają obecnie daleko poza zwykłe prowadzenie do celu. Współczesne nawigacje stają się asystentami podróży, których zadaniem – oprócz nawigowania – jest umilenie podróży i uczynienie jej jak najbardziej bezpieczną. Wśród funkcji dodatkowych, które pomagają osiągnąć ten cel wystarczy wymienić choćby zintegrowany moduł Bluetooth dla telefonu komórkowego, możliwość podłączenia zewnętrznego źródła wideo (np. konsola gier, kamera cofania), czy też informowanie kierowcy o ograniczeniach prędkości za pomocą sygnałów graficznych i dźwiękowych. Rozwinięta technologia pozwala także na coraz lepsze zintegrowanie produktów mobilnych z urządzeniami fabrycznymi i tworzenie rozbudowanych, ale prostych w obsłudze systemów multimedialnych.
Przedstawiciele kierownictwa firmy Blaupunkt w Polsce odpowiadali na pytania dziennikarzy.