Wyróżnia się ono prostym i intuicyjnym interfejsem użytkownika, unikalnym trybem „Explore Mode™”, pokazującym w sposób czytelny wszystkie pobliskie punkty użyteczności (POI), a także przyciskiem nagrywania, który zapisuje ulubione trasy, lokalizacje i notatki głosowe. Kolejną nowością, którą zaprezentuje Mio podczas targów CES będzie pierwsze sygnowane marką producenta mobilne urządzenie internetowe (MID).

Aby opracować interfejs i oprogramowanie nawigacyjne w najwyższym stopniu odpowiadające potrzebom użytkownika, Mio przeprowadziło międzynarodowe badania w celu zebrania opinii klientów w różnym wieku. Wyniki badań pokazały, że większość urządzeń nawigacyjnych koncentruje się wyłącznie na „przejechaniu odcinka od A do B”, zupełnie pomijając inne aspekty podróży. Oprogramowanie „Mio Spirit” zapewnia kompletne rozwiązanie nawigacyjne ułatwiające zarówno zaplanowanie podróży jak i korzystanie z urządzenia podczas jej trwania. Intuicyjny i prosty w obsłudze interfejs użytkownika sprawia, że klienci mogą w pełni cieszyć się wygodą, którą zapewnia nawigacja Mio. W oprogramowanie Mio Spirit wyposażone zostaną produkty marki Mio, które wprowadzane będą na rynek od drugiego kwartału 2009 r.