Oczywiście, staranne umycie felgi - najlepiej w myjni bezdotykowej lub przy użyciu myjki wysokociśnieniowej - jest nieodzownym etapem wstępnym przed sięgnięciem po specjalne preparaty czyszczące. Wybór tego rodzaju środków jest bardzo duży, znajdziemy je bez trudu w każdym sklepie z akcesoriami samochodowymi. Niektóre z nich, oprócz usuwania zapieczonego brudu, mają także - według zapewnień producentów - pozostawiać powłokę, która zapobiega później jego osadzaniu.Nie każdy preparat jest dobry do każdej felgiKupując preparat, zwróćmy uwagę na informacje na opakowaniu. Wiele środków stosować można jedynie na felgi pokryte zabezpieczającą warstwą bezbarwnego lakieru, ponieważ zawierają substancje (kwasy) wchodzące w reakcje z metalem. Potraktowanie takim preparatem nielakierowanej felgi z polerowanego aluminium, felgi anodyzowanej czy też chromowanej może ją nieodwracalnie oszpecić. Środków tego rodzaju nie należy też stosować, gdy felgi mają uszkodzoną powłokę lakierniczą. Z tych samych powodów, stosując preparaty do czyszczenia felg, należy zachować dużą ostrożność. Przede wszystkimchronić trzeba oczy i skórę. Jeśli zachlapany zostanie lakier samochodu, trzeba natychmiast obficie spłukać go wodą. Pokrywając preparatem felgę, należy unikać nanoszenia go na gumę oraz elementy układu hamulcowego. Po określonym w instrukcji na opakowaniu czasie (najczęściej 1-2 min.) dokładnie spłukujemy felgę (a także oponę, zacisk hamulcowy itd.) dużą ilością bieżącej wody. Wcześniej możemy podnieść skuteczność działania środka, nacierając najbardziej zabrudzone miejsca pędzelkiem lub małą szczoteczką.Skorodowane alufelgiPreparaty do czyszczenia alufelg zawierają substancje wchodzące w reakcje z metalami, dlatego na większości z nich znajdziemy ostrzeżenie przed nanoszeniem ich na felgi skorodowane bądź mające uszkodzoną powłokę lakierniczą. Felgi takie należy najpierw oddać do konserwacji w warsztacie. Pokrycie ich lakierem proszkowym (po uprzednim piaskowaniu) kosztuje w granicach od 50 do 120 zł, natomiast lakierowanie natryskowe kosztuje od 100 do 200 zł. Konserwacja oponyPo czyszczeniu alufelg warto także zakonserwować odpowiednim preparatem opony. Nie tylko dlatego, że będą lepiej wyglądać, ale także po to, by usunąć z gumy resztki substancji obecnych w preparatach czyszczących. Środki do konserwacji opon występują zazwyczaj w postaci płynów i pianek w spreju. Używanie ich nie sprawia żadnych kłopotów - wystarczy nanieść preparat na bok opony (uwaga, nakładamy go tylko na bok!), odczekać chwilę, a następnie usunąć nadmiar środka konserwującego szmatką. Mycie Felgi stalowejFelgi stalowe także wymagają czyszczenia. Wprawdzie na ogół zasłaniamy je ozdobnymi kołpakami, ale bardzo gruba warstwa brudu i osadów może nawet uniemożliwić właściwe wyważenie koła. W usuwaniu tłustych, mocno przywartych zanieczyszczeń pomocne okazać się mogą także preparaty przeznaczone do czyszczenia komory silnika. Należy spryskać felgę, odczekać kilka minut, a potem dokładnie umyć ją strumieniem bieżącej wody. Mocno zabrudzone alufelgiW wypadku felgi mocno zabrudzonej, na przykład pokrytej od środka grubą warstwą osadu powstałego na skutek przywierania pyłu ze ścierających się okładzin ciernych, nie ma mowy o jej dokładnym wyczyszczeniu bez uprzedniego zdemontowania opony. Dopiero wtedy można stosować rozmaite preparaty czyszczące bez obawy, że przyspieszą one starzenie się gumy. Można też skorzystać z rozpuszczalników organicznych. Korozja nie zawsze groźnaPo użyciu większości środków do mycia felg na nieosłoniętych częściach metalowych w ciągu kilku minut pojawia się rdzawy nalot. To normalne zjawisko - zawarte w środkach mocne zasadylub kwasy reagują z metalem. Jeżeli szybko zmyjemy środek ze wszystkich zakamarków koła i zacisku, to nie trzeba się obawiać poważniejszych konsekwencji. Gorzej, jeśli żrąca substancja będzie mogła działać na metal dłużej. Tarczy hamulcowej raczej to nie zaszkodzi, ale już np. zardzewiałe prowadnice klocków mogą powodować blokowanie hamulców. Wrażliwe na korozje są też czujniki abs. Warto uważać na śruby - jeżeli obficie potraktujemy je kwasem, trudno będzie później zdjąć koło. Nie kosztują drogoAtack to preparat do czyszczenia felg stalowych i aluminiowych dostępny w hipermarketach i na stacjach paliw. Zawiera detergenty ulegające biodegradacji. Cena (w Auchan) to 9,49 zł. Do obu rodzajów felg przeznaczony jest także biodegradujący Felgen Reiniger Speziall firmy Liqui Moly, szczególnie polecany przez producenta do usuwania rdzawego nalotu z alufelg (cena 49 zł za duże, litrowe opakowanie). Dostarczany z pędzelkiem CarPlan Wonder Wheels (ok. 30 zł) przeznaczony jest dla najbardziej wymagających.
Czysty szyk
Felgi myjemy oczywiście przy każdym myciu nadwozia samochodu, ale jest to zazwyczaj czyszczenie bardzo pobieżne, usuwające jedynie zaschnięte błoto. Za pomocą szczotki i wody, nawet z szamponem samochodowym, nie usuniemy przywierających do felgi tłustych zanieczyszczeń, a tym bardziej osadu z pyłu powstającego w wyniku ścierania się okładzin hamulcowych.