Dlaczego?- W silnikach Diesla doładowanie spełnia zupełnie inną rolę niż w benzynowych. W dieslach stosuje się je przede wszystkim po to, aby zmniejszyć toksyczność spalin (szczególnie cząstek stałych, ponieważ nadmiar powietrza pozwala dopalić węglowodory). W spalinach silnika benzynowego cząstki stałe nie występują, nie trzeba więc ich dopalać. Doładowanie w silniku benzynowym służy więc jednemu celowi: zwiększeniu mocy. - Czy nie można tego osiągnąć w inny sposób?- Można. Jest kilka sposobów: powiększenie pojemności silnika, zwiększenie obrotów i zwiększenie średniego ciśnienia w cylindrach. Pierwszy sposób jest niepraktyczny, bo silnik staje się drogi i ciężki. Obroty można zwiększać tylko do pewnej granicy, poza tym zużycie paliwa jest wtedy bardzo duże, a spaliny bardziej toksyczne. Pozostaje więc zwiększenie średniego ciśnienia w cylindrach. Zależy ono od stopnia sprężania i lepszego napełniania. Stopień sprężania współczesnych silników benzynowych to 10:1, 11:1. Lepsze napełnianie osiąga się poprzez dostarczenie większych ilości powietrza do silnika. Jeśli dodatkowo powietrze schłodzimy, można go wtłoczyć jeszcze więcej. Stąd przy doładowaniu często występuje tzw. intercooler, czyli urządzenie oziębiające powietrze. - Dlaczego silniki z turbo mają niższe stopnie sprężania?- W silniku benzynowym występują bardzo wysokie temperatury. To z kolei powoduje, że mieszanka łatwo ulega samozapłonowi, następuje tzw. spalanie stukowe. Aby do niego nie dopuścić, zmniejsza się stopień sprężania, np. z 10:1 na 9:1.- Czy w silnikach z turbodoładowaniem trzeba stosować benzynę o wyższej liczbie oktanowej?- Tak, najlepiej 98-oktanową. Im wyższa liczba oktanowa, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia spalania stukowego.- Słyszałem o silnikach z turbodoładowaniem ze zmiennym stopniem spężania.- Prace nad takim rozwiązaniem prowadzi Saab. Podczas delikatnej jazdy bez gwałtownego obciążania silnika (np. na trasie z ustaloną prędkością) silnik ma wysoki stopień sprężania, podczas przyspieszania, gdy silnik pracuje na wysokich obrotach, stopień sprężania zmniejsza się i turbo może działać bez problemów. - Czy zamontowanie turbodoładowania w jednostce napędowej, która go nie miała fabrycznie, jest możliwe?- Jest możliwe, ale niestety nie jest to operacja łatwa dla amatorów. Dodanie turbodoładowania wiąże się z wieloma przeróbkami silnika. Jest to zabieg kosztowny, można go przeprowadzić tylko w specjalistycznym warsztacie.
Doładowanie
- Panie doktorze, większość silników Diesla ma doładowanie. W silnikach benzynowych doładowanie, czyli turbo, występuje bardzo rzadko.