Zakłócenia powodowane są głównie przez elementy iskrzące - czyli zazwyczaj takie, które właśnie kończą swój żywot.Krótki przewodnik po częstych usterkachJeżeli radio odbiera słabo, niezależnie od tego, czy silnik jest włączony czy nie, to przyczyna leży prawdopodobnie w antenie lub w samym radiu.Kiedy odbiór pogarsza się dopiero po uruchomieniu silnika, to przyczyn należy szukać w alternatorze - typowy objaw to buczenie w tle, przy czym wysokość dźwięku zmienia się w zależności od obrotów. Jeżeli winna jest pompa paliwa, to zakłócenia pojawiają się od razu po przekręceniu kluczyka, a ich ton jest stały, niezależnie od obrotów. Kiedy przy pracującym silniku w radiu słychać suche trzaski, należy sprawdzić układ zapłonowy. Instalacja elektrycznaZużyty alternator to częsta przyczyna zakłóceń w odbiorze. Najczęściej konieczna okazuje się wymiana szczotek lub regulatora napięcia - lepiej zrobić to, kiedy usterka przeszkadza tylko w słuchaniu radia, a nie czekać, aż unieruchomi samochód. Podstawowe znaczenie dla działania urządzeń elektrycznych w aucie ma odpowiednie podłączenie ich do masy. Jeśli nie zapewniają go przewody, prąd szuka sobie innej drogi - a to grozi nawet pożarem!Sprawna AntenaBez dobrej anteny samochodowe radio nie zadziała. Problemy mogą wynikać nie tylko z zastosowania kiepskich anten akcesoryjnych, często zawodzą nawet anteny fabryczne! Najczęstsze problemy to brak odpowiedniego kontaktu z masą, niesprawne wzmacniacze antenowe (często ukryte w stopce pod anteną) i brak tzw. separatora rozdzielającego sygnał radiowy od prądu zasilającego wzmacniacz. Problemy z anteną objawiają się niezależnie od tego, czy silnik pracuje. Uwaga! Czasami kłopoty z odbiorem słabszych stacji nie wynikają z uszkodzenia anteny, ale ze złych ustawień radia. Niektóre modele mają możliwość regulacji czułości (local/dx) - w Polsce, w przeciwieństwie do wielu krajów zachodnich,czułość powinna być możliwie najwyższa."Odkłócanie" radiaRadio można "odkłócić" przy pomocy specjalnych filtrów. Powinna to być jednak ostateczność - filtr montujemy dopiero po dokładnym sprawdzeniu instalacji elektrycznej samochodu, jeżeli rzeczywiście nie ma innego sposobu pozbycia się zakłóceń. W innym przypadku przy jego użyciu ewentualnie tylko zamaskujemy poważniejsze problemy. Typowe filtry zbudowane są z kondensatorów i odpowiednio dobranych elementów indukcyjnych. Zapłacimy za nie zazwyczaj od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych, choć zdarzają się droższe modele. Przy wyborze filtra zwracamy uwagę na to, do jakiego poboru mocy chronionego urządzenia jest on dostosowany. Montaż filtra przeciwzakłóceniowego to nic trudnego - wystarczy wpiąć go między urządzenie a źródło prądu. Im bliżej znajduje się filtr, tym odbiornik lepiej działa.Układ zapłonowy i pompa paliwaSzczególnie w starszych pojazdach zużyty układ zapłonowy sprawia sporo problemów. Szukamy śladów przebić na kopułce zapłonowej, ewentualnie wymieniamy nadpalony palec rozdzielacza. Niezależnie od wieku auta warto sprawdzić przewody zapłonowe i cewkę. Źródłem zakłóceń zarówno w dieslach, jak i w autach benzynowych bywa zużyta pompa paliwa. Jeżeli zignorujemy te symptomy, narażamy się nie tylko na brak muzyki w aucie, ale też na nieplanowany postój z powodu awarii.Wrażliwe CB-radioO ile w sprawnym samochodzie dobry radioodtwarzacz z odpowiednią anteną z reguły działa poprawnie, o tyle w przypadku CB-radia problemy zdarzają się znacznie częściej. Na jakość komunikacji wpływ ma nie tylko sprzęt, ale też - w znacznie większym stopniu niż w przypadku radioodtwarzaczy - sposób montażu. Szczególnie w autach ze starszymi silnikami benzynowymi zastosowanie filtra przeciwzakłóceniowego bywa konieczne. CB-radio wraz z anteną musi zostać dostrojone do konkretnego samochodu. Potrzebny jest do tego reflektometr (cena ok. 60-120 zł) - jeśli go nie mamy, powinniśmy skorzystać z pomocy fachowca. Dotyczy to również urządzeń z antenami na podstawach magnetycznych. Ten sam zestaw, umieszczony np. w różnych miejscach dachu tego samego samochodu, może działać bardzo dobrze albo niemal wcale! Co gorsza, złe rozmieszczenie elementów powoduje nie tylko pogorszenie jakości odbioru i nadawania, ale może nawet doprowadzić do zniszczenia nadajnika. Tylko kilka modeli anten zupełnie nie wymaga strojenia - jednak ich osiągi nie są zachwycające. W przypadku anteny z podstawą magnetyczną najlepsze efektyzazwyczaj uzyskuje się, umieszczając ją na środku dachu. Anteny montowane na stałe muszą mieć zapewniony pewny kontakt elektryczny z karoserią samochodu. Bat anteny musi być umieszczony pionowo, pochylenie go zmienia (na gorsze) parametry zestawu.