Czy jest jakiś sposób, aby dowiedzieć się, kto jest producentem np. oryginalnego silniczka wycieraczek sprzedawanego w ASO, aby kupić go taniej poza serwisem? Wielu części, które sprzedaje ASO, nie można kupić w innych sklepach czy hurtowniach. Tak może być też w przypadku silniczka, o który Pan pyta. Aby dowiedzieć się, kto jest producentem danej części, najlepiej jest odczytać to bezpośrednio z niej. Na elemencie powinna być umieszczona nazwa, ewentualnie numer producenta. Oczywiście zdarza się, że poza siecią ASO inne firmy czy hurtownie sprzedają części pochodzące od tych samych producentów, co elementy oryginalne. Podobnie jest w naszej firmie, choć nie dotyczy to wszystkich elementów. Sprzedawca zawsze powinien poinformować klienta, czy oferuje część oryginalną czy tzw. zamiennik. Czy jeżeli kompletne sprzęgło (renomowanego producenta) do mojego auta jest dwa razy tańsze niż części oryginalne, ryzykuję czymś, decydując się na taki zakup? Stwierdzenie "renomowany producent" oznacza zazwyczaj wysoką jakość towaru. Wiele części produkowanych jako tzw. zamienniki ma taką samą jakość jak podzespoły montowane fabrycznie. Tak może być i w przypadku sprzęgła, którego dotyczy pytanie. Na potwierdzenie tej opinii mogę przytoczyć przykład sprzęgieł firmy Daikin, która jest producentem oryginalnych sprzęgieł do Mazdy oraz Mitsubishi, ale również wytwarza sprzęgła do innych samochodów. Są one produkowane na tych samych liniach produkcyjnych, więc czemu miałyby być gorsze od produktów innych firm? To samo zresztą dotyczy innych producentów. Najważniejsze to wymiana kompletnego sprzęgła, czyli docisku tarczy i łożyska razem, gdyż wymiana tylko jednej części może prowadzić do jej przedwczesnego zużycia. W moim samochodzie pojawiły się luzy w układzie kierowniczym. W warsztacie stwierdzono, że winna jest przekładnia kierownicza i trzeba ją wymienić. Taka część nowa jest jednak strasznie droga (3,5 tys. złotych!). W sklepie zaproponowano mi przekładnię regenerowaną z 2-letnią gwarancją. Czy są jakieś przeciwwskazania? Jeżeli warsztat stwierdził, że przekładnia jest uszkodzona, to należy ją wymienić. Jeśli sklep oferuje przekładnię regenerowaną z 2-letnią gwarancją (przy zakupie należy poprosić o to na piśmie wraz z pieczątką i dowodem zakupu), to nie istnieją wyraźne przeciwwskazania do zakupu jej. Elementy regenerowane to zazwyczaj fabryczne podzespoły, w których wymieniono na nowe lub zregenerowano elementy zużyte z powodu wieku i przebiegu.Czy można założyć dojazdówkę na przednie koło, czy też zawsze trzeba montować ją na tylnej osi? Jak ma się mniejsze koło dojazdowe do przepisów, które mówią, że nawet bieżnik na kołach jednej osi powinien być jednakowy?Przepisy dopuszczają montaż koła zapasowego o odmiennych parametrach niż pozostałe w celu krótkotrwałego użycia, o ile wchodzi ono w skład fabrycznego wyposażenia pojazdu. Takie koło można założyć na przód (chyba że nie dopuszcza tego producent). W każdym razie, jadąc z "dojazdówką", nie należy przekraczać 80 km/h, ponieważ wyraźnie pogarszają się właściwości jezdne samochodu - zachowanie podczas skrętu oraz skuteczność hamowania. W niektórych autach producenci montują koło zapasowe niewiele mniejsze od normalnego, tylko nieznacznie ograniczając dozwoloną prędkość jazdy. Czy prawdą jest, że podczas jazdy z włączonymi światłami samochód spala więcej paliwa, niż gdy światła są wyłączone? W jaki sposób działanie urządzeń elektrycznych samochodu może mieć wpływ na zużycie paliwa?To prawda, choć samo włączenie świateł tylko nieznacznie wpływa na zużycie paliwa. Podobny skutek ma używanie innych odbiorników prądu - odtwarzaczy i wzmacniaczy o dużej mocy, wentylatorów, lodówek elektrycznych itp. urządzeń. Dzieje się tak dlatego, że silnik wyposażony jest we własną "elektrownię" - alternator, który w miarę potrzeby wytwarza prąd. Urządzenie to stawia silnikowi tym większy opór, im więcej prądu wytwarza w danej chwili. Aby silnik nie stanął z powodu obciążenia (np. na wolnych obrotach), po włączeniu świateł czas otwarcia wtryskiwaczy paliwa wydłuża się, ponieważ jednostka potrzebuje więcej paliwa, aby pokonać dodatkowy opór. Naprawdę zauważalny wzrost zużycia paliwa powoduje jednak włączenie klimatyzacji, której sprężarka po włączeniu chłodzenia powoduje opory zdecydowanie większe niż alternator. Mało kto jednak z tego powodu rezygnuje z klimatyzacji.
Gorąca linia
Podobno często zdarza się, że tzw. zamienniki to te same części, które sprzedaje ASO ale z nadrukiem swojej marki.