- Należy zachować szczególną ostrożność i dostosować prędkość do warunków
- W mglistych warunkach należy używać świateł przeciwmgłowych, ale ostrożnie, by nie oślepiać innych kierowców
- Kierowcy powinni stosować się do prędkości dostosowanej do warunków ruchu, unikać nadmiernego hamowania
- Należy pamiętać o obowiązku używania świateł także podczas zatrzymania auta, a lekka mgła może być ostrzeżeniem przed gęstszą mgłą
Gęste mgły podczas jesiennych dni, to nic nadzwyczajnego. Wystarczy, że spotkają się masy ciepłego i zimnego powietrza, żeby skropliła się zawarta w nich para wodna. Wtedy zamiast przejrzystego powietrza mamy gęstą, białą zupę. Mgła pojawia się często znienacka i sprawia, że nie widać przeszkód na drodze – ba, czasem nawet samej drogi.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Za chwilę zaczną się ogólnopolskie badania. Każde auto pójdzie pod lupę
Jak jeździć we mgle? Co mówią przepisy?
Kodeks drogowy nakazuje "zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza". Prędkość musi być dostosowana do warunków jazdy, czyli często niższa, niż dopuszczają to ograniczenia wynikające ze znaków drogowych. Niewiele osób o tym pamięta, ale jadąc we mgle poza obszarem zabudowanym zgodnie z przepisami, podczas omijania lub wyprzedania, powinniśmy dawać krótkotrwałe sygnały dźwiękowe.
Jazda we mgle - jakich świateł używać?
Wielu kierowców w czasie jazdy we mgle popełnia bardzo poważny błąd – próbują walczyć z pogarszającą się widocznością, włączając najmocniejsze światła, czyli długie (drogowe). Efekt jest odwrotny do zamierzonego – przed autem tworzy się biała, świetlista ściana.
Podczas mgły przepisy dopuszczają używanie przednich i tylnych świateł przeciwmgielnych, ale wcale tego nie nakazują! Nie bez przyczyny przednie światła przeciwmgielne nie należą do obowiązkowego wyposażenia aut – w wielu sytuacjach, np. w czasie deszczu, mogą one oślepiać innych kierowców. W przypadku tylnych świateł przeciwmgielnych kodeks precyzuje, że można z nich korzystać, jeśli mgła ogranicza widoczność na odległość mniejszą niż 50 m.
- Niewłaściwe używanie świateł w warunkach zmniejszonej widoczności (np. używanie świateł do jazdy dziennej podczas mgły) wiąże się ze 100-złotowym mandatem i 2 punktami karnymi.
W warunkach ograniczonej widoczności kierujący ma obowiązek używania świateł także podczas zatrzymania auta wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego. Jeśli więc staniemy np. przed przejazdem kolejowym, to nie gaśmy ich!
Przeczytaj również: Kamery nie są oznaczone i łapią tysiące kierowców. To skrzyżowanie jest rekordzistą
Jak jeździć w gęstej mgle?
Z jaką prędkością trzeba jeździć we mgle? Nie ma żadnej jednoznacznej definicji „prędkości dostosowanej do warunków ruchu”. Eksperci radzą jednak, żeby już w niezbyt gęstej mgle, przy widoczności rzędu 150 metrów, nie przekraczać 100 km/h (o ile oczywiście znaki w ogóle pozwalają na taką prędkość). Teoretycznie dobry samochód jadący z taką prędkością w razie awaryjnego hamowania powinien zatrzymać się po około 40 metrach.W praktyce dystans ten będzie jednak znacznie większy. Trzeba uwzględnić czas reakcji kierowcy, a w ciągu jednej sekundy auto poruszające się z prędkością 100 km/h pokonuje niemal 28 metrów. W dodatku, jeśli w powietrzu unosi się mgła, to asfalt zwykle jest wilgotny, co dodatkowo wydłuża drogę hamowania. W rzeczywistości może więc ona przekroczyć nawet 100 metrów.
Warto też pamiętać, że lekka mgiełka często ostrzega przed tym, że za kilka sekund wjedziemy w mgłę tak gęstą, że widać będzie niewiele dalej, niż na kilka metrów przed maską auta. W takich przypadkach lepiej zwolnić wcześniej niż niemiło się zaskoczyć!
- Przeczytaj także: Jakie auto za 80 tys. zł? Mechanik bez namysłu wskazał palcem: Z tych trzech bierz tego
Zasady dotyczące używania świateł
- Na drodze krętej, oznaczonej odpowiednimi znakami drogowymi (tabliczka T-5 z napisem "droga kręta"), kierujący pojazdem może używać przednich świateł przeciwmgłowych od zmierzchu do świtu, również w warunkach normalnej przejrzystości powietrza.
- Gdy utkniemy w korku w warunkach normalnej widoczności, mamy prawo wyłączyć światła: "Jeżeli zatrzymanie trwa ponad 1 minutę, dopuszcza się wyłączenie świateł zewnętrznych pojazdu, o ile na tym samym pasie ruchu, przed tym pojazdem i za nim, stoją inne pojazdy".
- W warunkach niedostatecznej widoczności, zatrzymując pojazd na drodze, należy pozostawić włączone światła pozycyjne albo światła postojowe.
- Podczas zatrzymania lub postoju, w miejscu oświetlonym w stopniu zapewniającym widoczność pojazdu lub znajdującym się poza jezdnią i poboczem, wszystkie światła pojazdu mogą być wyłączone.
- Większość wykroczeń polegających na niewłaściwym używaniu świateł w nocy albo w tunelu podlega ukaraniu mandatem w wysokości 200 zł i 4 punktami karnymi.