Kiedyś modne były fornirowane panele i listwy ze sklejki pokryte grubo błyszczącą żywicą (Mercedes), potem częściej stosowano lakierowany drewnopodobny plastik. Dziś w bardzo wielu autach spotyka się tzw. piano-black, czyli polerowany, błyszczący czarny plastik „fortepianowy”. Wszystkie te rozwiązania łączy to, że łatwo rysują się i matują, a „piano-black” chyba najbardziej. I jeszcze jedno: im tworzywo bardziej podatne na rysowanie, tym łatwiej przywrócić mu fabryczny wygląd.
Błyszczące elementy wnętrza, zarówno lakierowane jak i z polerowanego tworzywa, dość łatwo się rysują i stają się brzydkie. Można jednak nad nimi popracować i przywrócić im fabryczny wyglądŹródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Im tworzywo czy lakier bardziej podatne na porysowanie, tym łatwiej je wypolerować
Polerować elementy kokpitu można maszynowo, ale można i ręcznie
Pasta polerska do lakieru doskonale sprawdza się we wnętrzu auta
Być może nie musisz nawet iść do sklepu, zapewne wszystko, co potrzebne do przywrócenia świetności błyszczącym powierzchniom we wnętrzu auta, masz w garażu. Podstawa to pasta polerska, najlepiej wykończeniowa, ale w gruncie rzeczy bez większego ryzyka można wypróbować jakąkolwiek. Owszem, producenci chemii oferują pasy do różnych powierzchni: inne do lakieru, inne do reflektorów. Tak naprawdę pasta polerska to pasta polerska, wprawdzie o różnej gradacji, ale akurat lakier na drewnie i plastiku, a także błyszczące tworzywa nielakierowane, są stosunkowo mało wybredne. Można na nich wypróbować niemal każdą pastę polerską czy lekkościerną do lakieru.
Polerowanie elementów wnętrza: przydatne narzędzia
Idealna byłaby mała polerka do lakieru, ale tak naprawdę nada się wszystko, co się kręci i do czego można przyczepić niewielką gąbkę polerską, choćby wkrętarka. W ostateczności miękka szmatka z mikrofibry i średnio twardy koreczek polerski – ponieważ będziemy pracować na bardzo małej powierzchni, można to zrobić ręcznie.
Zwłaszcza głęboko zabudowane panele najlepiej jest zdjąć, a jeśli nie można, potrzebna będzie jeszcze taśma maskująca do ochrony sąsiadujących elementów. To w zasadzie tyle – mamy pastę, coś do polerowania – zaczynamy!
Polerowanie elementów wnętrza - ważne zasady
Polerowany element (mniej drewno, bardziej plastik) nie lubi wysokiej temperatury. Jeśli polerujemy maszynowo (polerką, wkrętarką), to zawsze na niskich lub najniższych obrotach. Jeśli przegrzejecie „plastik fortepianowy”, zrobi się on miejscowo matowo-szary. To jest do uratowania, ale ratowanie zabiera sporo czasu i wysiłku.
Jeśli pasta polerska, której używamy, nie zapewnia zadowalającego połysku, to trzeba ją zmienić. Na szczęście, stosując nie dość nabłyszczającą pastę, niczego nie psujemy – po prostu trzeba ją potraktować jako pastę do polerowania zgrubnego. Ale to rzadki przypadek.
Jeśli polerowany element można łatwo zdjąć i potem założyć, to warto to zrobić – praca ze zdjętym elementem na stole to zupełnie inna praca niż gimnastyka we wnętrzu auta
Obowiązują te same zasady, co przy polerowaniu lakieru: najpierw dociskamy nieco mocniej, a potem – lżej. W miarę wypracowania każda pasta robi się „coraz bardziej wykończeniowa”, dlatego warto tak kombinować, by pod koniec polerowania jednego elementu nie dodawać porcji nowej pasty.
Pasty dajemy na tyle mało, by nie rozchlapać jej po wnętrzu! Wystarczy minimalna ilość
Polerowanie elementów wnętrza - ile razy można powtórzyć?
W większości przypadków, a w każdym razie w przypadku „plastiku fortepianowego” – wiele razy można powtarzać operację „odświeżanie”. To tworzywo jest szczególnie łatwe na zużycie, choć trafia do kokpitów także luksusowych aut, wystarczy położyć na nim klucze, by pojawiły się rysy. Na szczęście równie łatwo się te rysy usuwa, nic nie stoi na przeszkodzie, by taki kokpit odświeżać co 2 miesiące.
Galeria zdjęć
1/16 Polerowanie elementów wnętrza: rysy są mniej lub bardziej widoczne – wiele zależy od oświetlenia
1/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
2/16 Polerowanie elementów wnętrza: zabudowane głęboko elementy najlepiej wyjąć
2/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
3/16 Polerowanie elementów wnętrza: odłączamy okablowanie elementu i zabieramy go do domu albo do garażu
3/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
4/16 Polerowanie elementów wnętrza
4/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
5/16 Polerowanie elementów wnętrza: podstawowe materiały: miękkie szmatki, pasta polerska (może być do nadwozia), opcjonalnie taśma maskująca, mała gąbka polerska
5/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
6/16 Polerowanie elementów wnętrza: zdejmujemy przyciski, aby ich nie pobrudzić albo uszkodzić
6/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
7/16 Polerowanie elementów wnętrza: jeśli polerujemy maszynowo, to raczej powoli – taki mały element i tak szybko będzie wypolerowany
7/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
8/16 Błyszczące elementy wnętrza, zarówno lakierowane jak i z polerowanego tworzywa, dość łatwo się rysują i stają się brzydkie. Można jednak nad nimi popracować i przywrócić im fabryczny wygląd
8/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
9/16 Polerowanie elementów wnętrza: eksperyment: aby lepiej zobaczyć efekt, część elementu okleiliśmy taśmą
9/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
10/16 Polerowanie elementów wnętrza: a oto efekt chwili polerowania. Widać? Pewnie, że widać!
10/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
11/16 Polerowanie elementów wnętrza: polerowanie małą gąbką polerską. Jeśli robimy to ręcznie, zajmie nam to ze dwie godziny, ale jest jak najbardziej wykonalne
11/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
12/16 Polerowanie elementów wnętrza: miękką szmatką z mikrofazy ścieramy delikatnie pastę, by móc ocenić efekt
12/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
13/16 Polerowanie elementów wnętrza: zadowoleni? To wracamy do auta! Nie warto robić nieskazitelnego lustra – jeśli „przeskoczymy” fabrykę, nowe rysy będą bolały bardziej...
13/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
14/16 Polerowanie elementów wnętrza: przykręcamy panel po uprzednim sprawdzeniu, czy wszystkie przyciski działają
14/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
15/16 Polerowanie elementów wnętrza: jeśli chcemy wypolerować tego rodzaju listewkę bez zdejmowania jej, trzeba sąsiednie elementy okleić dobrą taśmą maskującą
15/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
16/16 Polerowanie elementów wnętrza: kończymy! Jest prawie jak z fabryki – i tak nikt nie uwierzy, że stare auto tak „samo” się zachowało!
16/16
Źródło: Auto Świat / Maciej Brzeziński
Dziękujemy, że przeczytałaś/eś nasz artykuł do końca.
Bądź na bieżąco! Obserwuj nas w Wiadomościach Google.