• Zwykle przy problemach z łącznością z telefonami stacje ASO są bezradne, mogą co najwyżej zaktualizować oprogramowanie radia
  • Aktualizacje telefonów mogą być źródłem problemów z działaniem Bluetooth; wbrew pozorom instalacja najnowszego programu nie gwarantuje powodzenia
  • Zwykle pomaga restart telefonu, samego modułu Bluetooth czy sprawdzenie ustawień urządzenia mobilnego
  • Problemy z Bluetooth dotyczą wielu telefonów jak i wielu samochodów. Im starszy telefon czy radio, tym trudniej o możliwość sparowania; nowy sprzęt też nie jest wolny od usterek

Z kłopotami z połączeniem telefonu ze sprzętem w samochodzie borykają się nie tylko nabywcy najdroższych smartfonów z systemem Android czy iOS, ale także tanich i popularnych modeli. Awarie i usterki trapią kierowców drogich samochodów z segmentu premium jak i popularnych niskobudżetowych aut. Co gorsza, z biegiem lat problemów przybywa, a nie ubywa.

Niestety jest mnóstwo przyczyn awarii i usterek, a na wiele z nich użytkownicy nie mają zbyt dużego wpływu. Sporo problemów wywołują bowiem sami producenci telefonów oraz oprogramowania. Nie jest tajemnicą, że częste aktualizacje to nic innego jak próba usuwania nowo wywoływanych usterek. W przypadku Bluetooth oznacza to tyle, że świeżo zaktualizowany telefon może się nie łączyć z zestawem głośnomówiącym w aucie.

Zwykle przy problemach z łącznością stacje ASO są bezradne. Jedyne co mogą zrobić, to zaktualizować oprogramowanie zestawu multimedialnego do najnowszej dostępnej wersji. W przypadku kłopotów z jakością dźwięku, mogą jeszcze sprawdzić zamocowanie mikrofonu i nic więcej. Zanim jednak udamy się do stacji ASO, możemy sami spróbować rozwiązać trapiący problem. Wbrew pozorom dość często pomaga restart urządzenia lub samej funkcji Bluetooth. Szczegóły poniżej.

Radio i telefon wyszukują się przez Bluetooth, ale nie chcą się połączyć

Zwykle problem występuje wówczas, gdy w radiu samochodowym jest już pełna lista zapamiętanych urządzeń. W menu radia wystarczy zatem wejść w edycję listy i skasować jedno z zapamiętanych urządzeń. Listę zapamiętanych modeli Bluetooth można także usunąć z pamięci smartfona.

Bluetooth przestaje działać, gdy jest aktywny Apple CarPlay

W wielu radiach samochodowych wybranie opcji Apple CarPlay powoduje automatyczne wyłączenie Bluetooth – nie jest to żadną usterką. Połączenia telefoniczne odbywają się wówczas przewodowo lub bezprzewodowo w ramach trybu samochodowego Apple CarPlay. W nowszych autach z funkcją multipoint możliwe jest nawet jednoczesne połączenie dwóch telefonów, z których jeden działa w trybie Android Auto lub CarPlay, a drugi pracuje tylko w trybie Bluetooth.

Telefon zrywa połączenie, choć wcześniej działał bez zarzutu

Wspomniany problem zwykle występuje po aktualizacji oprogramowania do najnowszej wersji. Wówczas najlepiej wyczyścić listę zapamiętanych urządzeń (w radiu i telefonie) oraz na nowo sparować telefon ze sprzętem samochodowym.

Muzyka odtwarzana przez Bluetooth jest często przerywana

Warto sprawdzić ustawienia oszczędzania energii w menu ustawień telefonu. Zdarza się, że po wygaszeniu ekranu część aplikacji jest wyłączana całkowicie lub ich praca jest czasowo wstrzymywana.

Radio działa wolno po połączeniu z telefonem

Niekiedy zdarza się, że po nawiązaniu połączenia ze smartfonem (szczególnie Android Auto i CarPlay) zestaw multimedialny zaczyna gorzej działać. Sprzęt z dużym opóźnieniem reaguje na próby sterowania i zawiesza się na chwilę. Wówczas najlepiej ponownie połączyć sprzęt ze sobą. Uwaga: czasami, by zrestartować radio trzeba wyłączyć silnik auta i odczekać chwilę! W nowszych autach nie można wyłączyć zestawu multimedialnego, a jedynie co najwyżej wygasić ekran.

Niski poziom głośności, gdy łączymy telefon do gniazda AUX w radiu

Wystarczy zwykły przewód słuchawkowy, by skorzystać z gniazda wejściowego AUX w radiu. Niestety dość często zdarza się, że mimo przewodowego połączenia poziom głośności jest zbyt niski. Jeśli nie pomaga regulacja głośności w telefonie i w radiu, warto jeszcze sprawdzić menu ustawień sprzętu samochodowego. W niektórych modelach można bowiem zwiększyć czułość wejścia, by uzyskać odpowiedni poziom głośności.

Niska jakość rozmów. Słabo słychać głos rozmówcy

Jeśli słyszymy narzekania, że kiepsko nas słychać podczas rozmowy przez wbudowany zestaw głośnomówiący, to warto sprawdzić sam mikrofon w samochodzie. Zdarza się, że już podczas fabrycznego montażu (problem znany szczególnie w Dacii) mikrofon jest niechlujnie umieszczony i zsuwa się z uchwytu. Gdy jest niemal w całości zasłonięty przez plastikową maskownicę, wówczas jakość rozmów może być fatalna.

Mikrofony przeważnie instaluje się tuż przy oświetleniu wewnętrznym auta. Zwykle wystarczy delikatnie podważyć plastikową maskownicę, by dostać się do wnętrza i sprawdzić, czy sam mikrofon jest poprawnie zamocowany.

Przy próbie odebrania połączenia nie słychać głosu rozmówcy

W telefonie można wskazać (np. poprzez menu widoczne na dole ekranu) dokąd jest przekazywany dźwięk (słuchawka, głośnik w trybie głośnomówiącym lub zestaw w samochodzie). Zdarza się, że zamiast zestawu głośnomówiącego w aucie aktywuje się sama słuchawka.

Wszystkie połączenia są odrzucane podczas jazdy

Sprawdźmy w menu telefonu czy nie jest włączony tryb „nie przeszkadzać”. W Apple iPhone można w menu ustawień wybrać opcję automatyki, która wykrywa, czy jedziemy samochodem. W przypadku Androida opcja „nie przeszkadzać” jest dostępne na górnym pasku skrótów do menu telefonu.

Nie można regulować głośności podczas słuchania muzyki z telefonu

To problem, który trapi szczególnie użytkowników telefonów iPhone. Choć Apple wypuszczało różne aktualizacje, to nie zawsze rozwiązały problem na dobre. Warto spróbować wyłączyć Bluetooth oraz WiFi w przypadku, gdy korzystamy z połączenia USB i/lub trybu Apple CarPlay. Wpływ na sterowanie głośnością mogą mieć też aplikacje, takie jak Waze, gdy skorzystamy z trybu współpracy z odtwarzaczem muzyki.

Najprostsze sposoby na rozwiązanie problemu z telefonem

  • W menu telefonu wystarczy na chwilę wyłączyć i ponownie uruchomić Bluetooth
  • Niekiedy pomaga wyłączenie WiFi w menu smartfona
  • Sprawdźmy, ile aplikacji pracuje w tle. Wyłączmy wszystkie, które w danej chwili są niepotrzebne
  • Lepiej podłączyć telefon do ładowarki, gdy włącza się tryb oszczędzania energii, a poziom naładowania spadł poniżej 20 proc.
  • Upewnijmy się, czy w telefonie są wyłączone tryb samolotowy oraz wyciszenie
  • Często pomocny jest restart urządzenia. Wybieramy opcję wyłącz telefon i uruchom ponownie. To samo dotyczy radia w samochodzie