Największym zainteresowaniem wśród kierowców cieszą się ostatnio akcesoryjne światła do jazdy dziennej, ale ciągle popularne są też reflektory przeciwmgielne, które mogą mieć np. dodatkową funkcję doświetlania zakrętów. Tylko nieliczni polscy kierowcy decydują się na wyposażenie swoich samochodów w dodatkowe światła dalekosiężne (drogowe), choć np. w Skandynawii taka przeróbka jest niezwykle popularna.
Koszt większości zestawów do samodzielnego montażu nie jest wysoki – wynosi zwykle od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Jeśli postanowimy je zamontować, lepiej zarezerwować na to przynajmniej kilka godzin – nie jest to trudne, ale w wielu modelach może być czasochłonne. Warto wiedzieć, że wyposażenie pojazdu w akcesoryjne oświetlenie nie wiąże się z koniecznością przeprowadzania badań technicznych.
Dodatkowe światła muszą mieć europejską homologację i być założone w sposób zgodny z przepisami. W przeciwnym razie podczas kontroli drogowej ryzykujemy, że policjant zatrzyma dowód rejestracyjny (nałożenie mandatu nie jest obligatoryjne, ale możliwe) lub że auto nie przejdzie obowiązkowego badania technicznego. Oznaczenie homologacji powinno znajdować się w widocznym miejscu na kloszu lampy, np. RL E4 (RL – światła do jazdy dziennej, E4 – znak homologacji międzynarodowej wydany w Unii Europejskiej).
Przepisy określają też sposób podłączenia. Nie chodzi o to, jak podłączyć zasilanie, ale o powiązanie włączenia dodatkowego oświetlenia z zapaleniem świateł pozycyjnych, mijania lub drogowych.
Światła do jazdy dziennej
Światła do jazdy dziennej muszą emitować białą barwę i być zamontowane z przodu pojazdu w taki sposób, by nie oślepiały jego kierowcy. Powinny być też rozmieszczone symetrycznie względem wzdłużnej osi pojazdu, w miejscach ograniczonych wymiarami podanymi na rysunku obok (w odległości min. 600 mm od siebie i nie niżej niż 250 mm od jezdni). Podłączenie świateł do jazdy dziennej musi zapewniać ich automatyczne włączenie po przekręceniu kluczyka w położenie „zapłon” – nie wymaga to w żaden sposób sygnalizowania dźwiękowego i świetlnego. Natomiast po włączeniu przednich świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych światła do jazdy dziennej powinny się automatycznie wyłączyć.
Światła przeciwmgielne
W przypadku reflektorów przeciwmgielnych nie ma określonego minimalnego odstępu między nimi, ale w żadnym wypadku nie mogą być umieszczone wyżej niż światła mijania.Nie można też zamontować więcej niż dwóch świateł przeciwmgielnych, jednak wielu domorosłych tunerów takie przeróbki wykonuje. Podłączenie do instalacji elektrycznej powinno umożliwić włączenie światełprzeciwmgielnych niezależnie od świateł drogowych i mijania. Zapalenie świateł przeciwmgielnych przednich musi być dodatkowo sygnalizowane w kabinie niemigającą kontrolką barwy zielonej. Dopuszczone do używania reflektory przeciwmgielne powinny mieć na kloszu lub szkle oznaczenie „B” oraz znak homologacji europejskiej, np. E4.
Światła drogowe
Przepisy nie określają precyzyjnie miejsca montażu dodatkowych świateł drogowych, muszą się one jednak znaleźć z przodu pojazdu w takim miejscu, by po ich użyciu nie następowało oślepianie kierującego samochodem. Dopuszcza się zastosowanie 2 dodatkowych reflektorów drogowych w aucie (czyli łącznie mogą być 4), które muszą włączać się jednocześnie lub parami – powinna to sygnalizować niebieska niemigająca kontrolka.
Po włączeniu świateł mijania wszystkie drogowe muszą się wyłączyć. Suma światłości wszystkich reflektorów nie może być mniejsza niż 12 500 cd i większa niż 225 000 cd. Jeśli zamontowane dodatkowo reflektory drogowe przyczyniają się do przekroczenia tej liczby, to nie mogą być używane na drogach publicznych, w związku z czym powinny być osłonięte pokrowcami.
Większość nowych aut ma już światła do jazdy dziennej (jest to obowiązek w modelach homologowanych od 2011 r.), a także światła przeciwmgielne. W określonych warunkach drogowych są one naprawdę przydatne i poprawiają bezpieczeństwo. Na szczęście nic nie stoi na przeszkodzie, by założyć je do każdego starszego samochodu.
Wystarczy kilkaset złotych i trochę czasu na samodzielny montaż lub wizytę w warsztacie. Trzeba jednak pamiętać, że akcesoryjne światła bez homologacji bądź zamontowane w niewłaściwym miejscu mogą oślepiać innych kierowców i stanowić podstawę do zabrania przez policję dowodu rejestracyjnego. Jednak nasze wskazówki montażowe na pewno pozwolą wam tego uniknąć.