• Twoje konto
  • Ustawienia subskrypcji
  • Półka wydań PDF
  • Wyloguj się
Auto Świat
  • Wiadomości
    • Aktualności
    • Auto Świat - Archiwum
    • Motocykle
    • Multimedia
    • Premiery
    • Targi Samochodowe
    • Turystyka
  • Używane
    • Co warto kupić
    • Rankingi aut używanych
    • Testy długodystansowe
    • Ogłoszenia
  • Porady
    • Prawo
    • Eksploatacja
    • Prawo jazdy
    • Kupno i Sprzedaż
    • Wszystko o LPG
    • Wszystko o silniku
  • Testy
    • Porównania samochodów
    • Testy nowych samochodów
  • Klasyki
    • Oldtimer
    • Youngtimer
  • TV
    • Auta bez ściemy
    • Auto Świat GO
    • Samochód Błażeja
    • Testy i prezentacje
    • Używane bez ryzyka
  • EV
    • Wiadomości
    • Testy
    • Porady
    • UTO
  • Polecamy
    • Sprawdź swój VIN
    • Poradniki zakupowe
    • Testy na prawo jazdy
    • Oferty Dealerów
    • Katalog samochodów
    • Auta elektryczne i hybrydowe
    • Dobry warsztat
    • - Porady dla kierowców
    • - Porady dla warsztatów
    • - Wyszukiwarka warsztatów
    • - O Dobrym Warsztacie
    • - Dodaj warsztat
  • Treści premium
  • ...
  • Prawo
  • Eksploatacja
  • Prawo jazdy
  • Kupno i Sprzedaż
  • Wszystko o LPG
  • Wszystko o silniku
  • ...
Auto Świat Porady Eksploatacja Jak zdiagnozować usterki bez rozbierania silnika?

Jak zdiagnozować usterki bez rozbierania silnika?

19 sty, 18:10
Auto Świat
Profesjonalni mechanicy, zanim zabiorą się na dobre do rozbierania silnika, starają się wcześniej zdiagnozować, co jest przyczyną usterki. Podpowiadamy, co można ustalić na podstawie szeroko otwartych oczu i nadstawionych uszu.
Jak zdiagnozować usterki bez rozbierania silnika? 23 Zobacz galerię
  • Diagnozowanie usterek bez rozbierania silnika
  • Olej w płynie chłodzącym
  • Szlam w oleju
  • Ocena stanu silnika po wyglądzie oleju na bagnecie
Auto Bild
WRÓĆ
NA ONET
REKLAMA
1/23 Diagnozowanie usterek bez rozbierania silnika
Diagnozowanie usterek bez rozbierania silnika Auto Bild

Puk, puk, puk – stukanie leciwych popychaczy zaworowych po uruchomieniu zimnego silnika to oznaka ich zużycia. Ale bez paniki: jeśli po paru sekundach dźwięki ustaną, nie ma się jeszcze czym martwić.

Wiele usterek albo oznak zużycia części można zdiagnozować akustycznie, czyli po prostu usłyszeć. Rzężenie łańcucha rozrządu, wycie dyferencjału czy dzwonienie panewek – jeśli tylko ktoś ma odrobinę doświadczenia, może trafnie zdiagnozować stan zdrowia wielu elementów w aucie bez żadnych dodatkowych urządzeń.

Ponieważ dźwięki i szumy dość trudno wytłumaczyć na piśmie, pokażemy miejsca, na które warto zwrócić szczególną uwagę, jeśli oglądacie klasyka, którego np. chcecie kupić. Jeśli na korku wlewu oleju znajdziecie czarny szlam z małymi grudkami, a olej na bagnecie automatycznej skrzyni biegów nie będzie przezroczysty czerwony tylko brązowy, do tego nieprzejrzysty i cuchnący spalenizną, możecie być pewni, że dalsze szukanie usterek w aucie mija się z celem – jeśli ktoś nie dbał o podstawowe podzespoły, to najpewniej nie przejmował się niczym. Auto może powiedzieć wam wiele rzeczy. Trzeba je tylko rozumieć.

2/23 Olej w płynie chłodzącym
Olej w płynie chłodzącym Auto Bild

Spojrzenie w chłodnicę albo zbiorniczek wyrównawczy może zidentyfikować uszkodzoną uszczelkę pod głowicą. Jeśli zamiast klarownej cieczy zobaczycie taką tłustą zawiesinę, należy przeprowadzić test utraty sprężania.

3/23 Szlam w oleju
Szlam w oleju Auto Bild

Szlam w oleju tworzy się przede wszystkim w przypadku kombinacji składającej się z pokonywania autem krótkich dystansów i rzadkiej wymiany środka smarnego.

4/23 Ocena stanu silnika po wyglądzie oleju na bagnecie
Ocena stanu silnika po wyglądzie oleju na bagnecie Auto Bild

Na bagnecie można zobaczyć, czy w oleju nie ma cieczy chłodzącej albo jej kondensatu. Brązowy szlam i bańki powietrza to znak, że w oleju jest woda.

Tu wszystko jest w porządku.

5/23 Awarie skrzyni biegów
Awarie skrzyni biegów Auto Bild

Zużyte uszczelniacze powodują wycieki oleju przekładniowego. W automatycznych skrzyniach częstymi miejscami wycieku są miska olejowa i pokrywa przetwornika momentu obrotowego.

6/23 Usterki dyferencjału
Usterki dyferencjału Auto Bild

Dyferencjał może „się pocić”, ale wisząca gdzieś kropla oleju to znak, że nie jest dobrze. Zazwyczaj odpowiedzialne są za to uszczelniacze półosi. Wycie podczas jazdy może świadczyć o zużyciu łożysk lub wałka zdawczego i koła talerzowego.

7/23 Olej ATF
Olej ATF Auto Bild

Olej ATF nie może pachnieć spalenizną albo mieć ciemną barwę. Obie rzeczy to oznaka zużycia tarczek albo sprzęgła homokinetycznego.

8/23 Wycieki oleju z silnika
Wycieki oleju z silnika Auto Bild

Silnik traci olej w typowych miejscach: przy uszczelce miski olejowej, uszczelnieniu wału z tyłu lub z przodu bądź przy pokrywie zaworów. Jeśli silnik wygląda na dopiero co umyty, może to być próba zatuszowania wycieków.

9/23 Co nam powie korek wlewu oleju?
Co nam powie korek wlewu oleju? Auto Bild

Korek wlewu oleju wiele mówi o kondycji silnika. Czarne grudki to oznaka przekroczenia interwałów wymiany, a ciecz przypominająca roztopione masło świadczy albo o jeździe na krótkich dystansach, albo o cieczy chłodzącej w silniku.

10/23 Olej prawdę ci powie
Olej prawdę ci powie Auto Bild

Lekarze rodzinni bez takiego testu mogą nas leczyć co najwyżej z przeziębienia. Jeśli dzieje się coś poważniejszego, pobierana jest od nas krew, wysyłana do laboratorium i po krótkim czasie zazwyczaj wiadomo, co nam dolega.

To, co od dawna funkcjonuje u ludzi, zaczyna być też stosowane w przypadku maszyn. Na razie w Niemczech, ale z racji naszego sąsiedztwa nie jest to wcale niewykonalne. Bawarska firma Ölcheck w Brannenburgu jest w stanie poddać analizie wiele materiałów eksploatacyjnych. W płynie chłodniczym, a także w olejach silnikowych i przekładniowych chemicy potrafią znaleźć wszystko, co jest potrzebne do określenia kondycji silnika czy skrzyni. Również to, czy w danym podzespole zastosowano właściwy olej i czy nie należałoby go wymienić.

Wbrew pozorom badanie nie jest wcale takie drogie. Zestaw do pobrania odpowiednich próbek kosztuje ok. 13 euro. Podstawowa analiza oleju silnikowego to wydatek 41,50 euro. Bardziej zaawansowane i przez to droższe jest badanie płynu chłodzącego – to już wydatek 89 euro. Po wysłaniu próbek analiza przychodzi e-mailem, więc nie generuje już dodatkowych kosztów. Czas oczekiwania: 24 godziny od momentu dostarczenia próbek do firmy.

11/23 Olej ATF
Olej ATF Auto Bild

Olej ATF w wielu autach z „automatem” można po prostu odciągnąć przez otwór bagnetu. Analiza oleju z naszego auta wykazała zaawansowane zużycie skrzyni.

12/23 Płyn chłodzący
Płyn chłodzący Auto Bild

Płyn chłodniczy trzeba pobierać przy zimnym silniku. Podstawowe pytanie: czy nie ma w nim oleju?

13/23 Olej przekładniowy
Olej przekładniowy Auto Bild

Olej przekładniowy znajdziecie w dyferencjale i skrzyni biegów. Pobranie próbki będzie najwygodniejsze z podnośnika albo przynajmniej kanału.

14/23 Wysyłka próbek
Wysyłka próbek Auto Bild

Wysyłka próbek w firmowych opakowaniach. Od lewej do prawej: olej silnikowy, płyn chłodniczy, olej

z mostu i ATF z „automatu”.

15/23 Doktorzy od olejów
Doktorzy od olejów Auto Bild

Firma Ölcheck z bawarskiego Brannenburga (www.oelcheck.de) wyspecjalizowała się w analizach płynów eksploatacyjnych: olejów, płynów chłodzących i smarów. Nie tylko samochodowych. Ważnymi klientami są np. elektrownie. Dziennie bada się nawet 2 tys. próbek. Od czasu otrzymania próbek analiza zajmuje tu maksymalnie 24 godziny.

16/23 Usterki pozostawiają ślady
Usterki pozostawiają ślady Auto Bild

Jeśli chemicy znajdą w oleju podwyższoną zawartość glikolu, to znak, że uszczelka pod głowicą jest uszkodzona.

17/23 Badanie silnika endoskopem
Badanie silnika endoskopem Auto Bild

Jeśli jesteś fanem zagadkowych odkryć, badanie endoskopem jest właśnie dla Ciebie! Dzięki niemu każdy zakamarek auta staje się widoczny niemalże jak na dłoni – nieważne, czy mowa o profilach zamkniętych nadwozia, trudno dostępnych miejscach pod deską rozdzielczą, czy wnętrzach cylindrów.

Podstawowe urządzenia bez ekranu można kupić na portalach aukcyjnych już od 100-150 zł. Najprostsze podłącza się do portu USB w komputerze, te bardziej skomplikowane mają moduł Bluetooth, dzięki czemu obrazy z kamery możemy oglądać na wyświetlaczu smartfona lub tabletu.

Od 400 zł zaczynają się urządzenia z własnym ekranem. Do hobbistycznych zastosowań wystarczą tańsze rozwiązania.

A co można zobaczyć przez otwór po wykręconej świecy? W optymalnym przypadku – ślady honowania cylindra (które świadczą o jego idealnym stanie) oraz proste zawory bez nagaru. Gorzej, jeśli na cylindrze widać pionowe kreski – niechybnie czeka was remont.

18/23 Badanie silnika endoskopem
Badanie silnika endoskopem Auto Bild

Endoskop można wprowadzić przez każdy otwór – w tym przypadku przez gniazdo świecy zapłonowej.

19/23 Ocena stanu świecy zapłonowej
Ocena stanu świecy zapłonowej Auto Bild

Świeca zapłonowa również bardzo dużo mówi o kondycji silnika. Tu przykład świadczący o dobrym zdrowiu jednostki napędowej. Czarny nalot na świecy oznacza, że w cylindrach spalany jest olej, a to świadczy o zużyciu pierścieni tłokowych lub nieszczelnych uszczelniaczach zaworowych.

20/23 Test kompresji silnika
Test kompresji silnika Auto Bild

Wykręcamy wszystkie świece, odłączamy cewkę od zasilania, wkręcamy urządzenie pomiarowe i obracamy wałem korbowym za pomocą rozrusznika.

Po chwili mamy już wykres pokazujący kompresję na poszczególnych cylindrach badanego silnika. W idealnym przypadku wszystkie cylindry powinny mieć jednakowe sprężanie między 9 a 13 barami.

W przypadku aut z silnikiem wysokoprężnym (pomiar przez otwór świec żarowych lub wtryskiwaczy) kompresja powinna wynosić od

24 do 35 barów.

Jeszcze więcej informacji dostarczy wam test szczelności, ale wymaga on podłączenia do silnika sprężonego powietrza, np. przez otwór świecy zapłonowej. Sprężone powietrze wpompowujemy do komory spalania i sprawny motor musi utrzymać je przez pewien czas. Jeśli się tak nie dzieje, to macie do czynienia z nieszczelnością, która może oznaczać w niedalekiej przyszłości konieczność przeprowadzenia remontu silnika.

21/23 Test kompresji silnika
Test kompresji silnika Auto Bild

Taki wykres oznacza defekt – różnice między cylindrami większe niż 2 bary to znak, że nieszczelne są zawory, tłoki albo uszczelka pod głowicą.

22/23 Test kompresji silnika
Test kompresji silnika Auto Bild

Wszystko OK! W przypadku badanego Mercedesa kompresja na poszczególnych cylindrach waha się od 12,3 do 12,5 bara. Dobre wartości dla silników benzynowych mieszczą się w zakresie 9-13 barów.

23/23 Naszym zdaniem
Naszym zdaniem Auto Bild

Kto ma trochę zmysłu do techniki, prostymi metodami może znaleźć wiele usterek w aucie. Chemiczną analizę płynów eksploatacyjnych polecamy tym, którzy decydują się na zakup drogiego samochodu – wobec dużych pieniędzy, które trzeba wyłożyć na auto, koszt badań jest naprawdę niewielki, a może wam zdradzić wiele skrywanych tajemnic. W przypadku tańszych aut pozostałe metody wystarczą w zupełności, żeby móc wiele powiedzieć o kondycji jednostki napędowej.

Google News
Źródło:
Auto Świat
Autor poleca:
  • Wymiana akumulatora - nie zawsze jest to proste
    Wymiana akumulatora - nie zawsze jest to proste
  • Co może dać się we znaki kierowcom? 5 najczęstszych usterek zimowych
    Co może dać się we znaki kierowcom? 5 najczęstszych usterek zimowych
Tematy: serwis, Warsztat, Usterki, diagnozowanie usterek

Polecane z kategorii

Samodzielny przegląd 125-tki. To możesz zrobić samemu przy skuterze i motocyklu! Samodzielny przegląd 125-tki. To możesz zrobić samemu przy skuterze i motocyklu! Premium Domowy sposób na czyszczenie reflektorów w aucie. Rozwiązanie jest w każdej łazience Domowy sposób na czyszczenie reflektorów w aucie. Rozwiązanie jest w każdej łazience Na co zwróć na to uwagę, by uniknąć problemów po wymianie opon Na co zwróć na to uwagę, by uniknąć problemów po wymianie opon Premium Jaki motocykl klasy 125 wybrać na początek? Najciekawsze motocykle i skutery na kategorię B Jaki motocykl klasy 125 wybrać na początek? Najciekawsze motocykle i skutery na kategorię B Premium Silnik 1.6 HDi - poznaj wszystkie wady tego diesla Silnik 1.6 HDi - poznaj wszystkie wady tego diesla Premium Żółty pył na samochodach. Co to jest i czy może zaszkodzić lakierowi? Żółty pył na samochodach. Co to jest i czy może zaszkodzić lakierowi? Lodówka do auta i na kemping: jaką wybrać, by się nie rozczarować? Lodówka do auta i na kemping: jaką wybrać, by się nie rozczarować? Czy można myć silnik na myjni bezdotykowej? Czy można myć silnik na myjni bezdotykowej? W tym przypadku musisz mieć przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny W tym przypadku musisz mieć przy sobie prawo jazdy i dowód rejestracyjny
  • Reklama
  • Redakcja
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • Usługi IT
  • Mapa serwisu
Polecane serwisy
  • KomputerSwiat.pl
  • Newsweek
  • Przegląd sportowy
  • Literia
  • Program TV
  • Pogoda
© 2022 Ringier Axel Springer Polska sp. z o.o.
Powered by Ring Publishing
Developed by RAS Tech