Na rynku części motoryzacyjnych znajdziemy wiele ofert podnośników samochodowych. Do wyboru są lewarki fabryczne w pełni intuicyjne, jak i profesjonalne podnośniki stosowane wyłącznie w serwisach, a także u wulkanizatora. Wybór odpowiedniego podnośnika do naszego samochodu to kwestia związana zasadniczo z tym, do czego będzie nam służył. Jeśli zazwyczaj stosujemy go tylko do zmiany opony po typowym "złapaniu gumy" to możemy wybrać fabryczny podnośnik samochodowy, przeznaczony do konkretnego modelu samochodu.

Jak zrobić podnośnik samochodowy nożycowy?

Do stworzenia podnośnika samochodowego samodzielnie należy się dobrze przygotować. To, co będzie nam potrzebne to przede wszystkim: dwa kątowniki, stalowa płyta o szerokości 1 cm, reduktor o dopasowanym przełożeniu i udźwigu, śruby, łańcuch oraz metalowy hak. W pierwszym etapie budowy podnośnika samochodowego należy określić jego rodzaj. Zasadniczo, podnośnik nożycowy będzie doskonałym rozwiązaniem dla osób, które nie mają dużo miejsca w swoim domowym garażu. Podnośnik nożycowy nie potrzebuje wiele przestrzeni i po złożeniu pozwala na wykonanie jeszcze innych prac. Podnośnik kolumnowy natomiast jest tańszy w wykonaniu niż podnośnik nożycowy i zagwarantuje nam dużą wysokość przy podnoszeniu pojazdu.

Podnośnik samochodowy: jak zrobić podnośnik przechyłowy?

Samodzielna budowa podnośnika samochodowego to złożone wyzwanie. Warto pamiętać o tym, że podnośniki są sterowane przez mechanizmy hydrauliczne lub silnik elektryczny, dlatego, jeśli nie jesteśmy doświadczeni w takich konstrukcjach, możemy przysporzyć sobie wielu komplikacji. Podnośnik samochodowy nożycowy jest technicznie dość skomplikowanym narzędziem. Można jednak zacząć od budowy prostszego modelu podnośnika przechyłowego, który przechyla samochód na bok pod kątem około 45-60 stopni.

Jak zatem zbudować podnośnik przechyłowy? Na początku montujemy podstawę, która składa się z 1 lub 2 szyn, na których opieramy całą konstrukcję. Na jednym z końców szyn warto zamontować specjalną podpórkę, która zabezpieczy samochód przed nieplanowaną wywrotką. Do stelażu należy zamontować napę z linką oraz hak. Pamiętajcie, że hak musi być solidny i trwały, bo jego zadaniem jest utrzymanie całego ciężaru samochodu. Do napędu doczepiamy specjalną korbkę lub dopasowany gwint. Zbudowanie podnośnika to skomplikowane zadanie dla osób, które są początkujące w mechanice samochodowej. Ważne jest, aby pamiętać o zachowaniu bezpieczeństwa w trakcie jego konstruowania.

Jaki olej do podnośnika hydraulicznego?

Dawniej wszystkie maszyny były napędzane poprzez wielostopniowe przekładnie zębate, krzywki i dźwignie. Z biegiem lat wzrosło zapotrzebowanie na automatykę ich prac. Podnośnik samochodowy hydrauliczny wymaga oleju, który będzie miał w składzie inhibitory antykorozyjne, które cały czas będą redukować zanieczyszczenia. Współczynnik lepkości lakieru powinien być na tyle wysoki, aby gęstość oleju nie zmieniała swojej temperatury. Dodatkowo olej musi mieć właściwości zmniejszające zużycie trących części metalu.

Jeśli regularnie w podnośniku hydraulicznym nie wymienia się oleju, to można doprowadzić m.in. do szybszego zużycia uszczelek, większego poboru prądu, a także do zatarcia pompy. Eksperci z serwisów samochodowych zalecają, by systematycznie serwisować podnośniki samochodowe hydrauliczne. Najlepiej, jeśli olej będzie wymieniany co dwa lata, a także przy okazji każdej wymiany pompy lub siłowników lewarka.

Przy każdej, domowej naprawie samochodu za pomocą lewarka nie zapominajmy o zachowaniu pewnych kluczowych zasad. Upewnijmy się, czy samochód ma wrzucony bieg i czy hamulec ręczny został zaciągnięty. Przypadkowe obsunięcie samochodu z podnośnika może nas kosztować wiele napraw, jak i stresu.