- Nawet wśród markowych opon różnice trwałości są olbrzymie
- Tu nie chodzi o kilka procent – w skrajnych przypadkach różnice trwałości sięgają kilkuset proc.
- Nie zawsze drogie i markowe opony okazują się najtrwalsze
- Często bywa jednak tak, że tanie opony, ale o niskiej trwałości, okazują się zupełnie nieopłacalnym zakupem
Na ile kilometrów przebiegu powinny wystarczyć opony? To pytanie, na które nie da się jednoznacznie odpowiedzieć, bo czynników, od których to zależy, jest po prostu zbyt wiele. Trwałość opon zależy nie tylko od ich jakości, ale też od sposobu użytkowania, warunków jazdy, tego, w jakim zamontowano je aucie, czy znajdują się na osi napędzanej – w skrajnych przypadkach, w zależności od warunków jazdy, ten sam komplet opon może się nadawać do wymiany po kilku-kilkunastu albo kilkudziesięciu tysiącach przejechanych kilometrów.
Da się jednak porównać trwałość różnych modeli ogumienia, pod warunkiem że wszystkie testujemy w identycznych, powtarzalnych warunkach. Można to robić na różne sposoby – najprostszym z nich jest test stanowiskowy, podczas którego opona zamontowana na napędzanym kole jest dociskana do obracającej się rolki, której powierzchnia imituje drogę.
Taka próba całkiem nieźle oddaje obciążenia, którym poddawana jest opona podczas jednostajnej jazdy na wprost, ale nie jest to symulacja, dzięki której można określić, jak dany model ogumienia reaguje na hamowanie, jazdę po krętych drogach czy zmienne obciążenia.
Testy trwałości opon: jak czytać wyniki?
Znacznie bardziej "życiowe" wyniki można uzyskać, obserwując zużycie opon zamontowanych na kołach samochodu. Tyle że w takiej sytuacji, jeśli chcemy, żeby uzyskać wiarygodne dane porównawcze, należy zrobić to tak, żeby identyczne auta, wyposażone w różne modele opon poruszały się po tej samej trasie, w tych samych warunkach, najlepiej jadąc jednocześnie w kawalkadzie (kolumnie), ze zmieniającymi się kierowcami, żeby wykluczyć wpływ techniki jazdy na szybkość zużywania się opon.
Takie badania są trudne, czasochłonne i kosztowne, także dlatego, że pokonany dystans nie może być zbyt mały. To nawet tysiące kilometrów! Co określony przebieg mierzona jest głębokość bieżnika i na tej podstawie wyliczany jest maksymalny przebieg do osiągnięcia minimalnej głębokości bieżnika (1,6 mm lub do znacznika TWI).
Tak właśnie często testujemy trwałość opon podczas naszych dorocznych, wielkich testów opon letnich i zimowych. Od kilku lat prezentujemy w ich podsumowaniach dane dotyczące szacunkowej trwałości poszczególnych modeli ogumienia. Warto jednak zawsze mieć świadomość, że w tej dziedzinie ważny jest nie tyle wynik – bo to szacunki dotyczące konkretnych warunków eksploatacji i konkretnego rozmiaru opon na określonym modelu auta – ile różnice występujące pomiędzy poszczególnymi modelami opon.
Informacje o szacunkowej trwałości podawane są również m.in. w testach ogumienia wykonywanych przez niemiecki Automobilklub ADAC – nie należy się przejmować tym, że np. wyniki znacząco różnią się między testami Auto Świata i ADAC, bo wykonywane są one według różniących się nieco metodologii. Liczy się to, która opona w danym zestawieniu wypada lepiej, a która gorzej – nie da się porównywać wyników między testami wykonywanymi przez różne organizacje.
Jakie opony okazały się najtrwalsze w teście opon letnich na sezon 2024?
W tegorocznym teście opon letnich różnice w trwałości między poszczególnymi modelami opon okazały się olbrzymie! Na najtrwalszych spośród testowanych opon można przejechać niemal trzykrotnie większy dystans niż na oponach, które wypadły w tej dziedzinie najgorzej. Co ciekawe, tym razem na szarym końcu naszego zestawienia nie wylądowały wcale opony wyjątkowo tanie czy nieznanej marki. Najtrwalszy okazał się produkt klasy premium, opony marki Goodyear (szacowana trwałość ok. 45 250 km), ale niewiele gorszy wynik udało się uzyskać na oponach marki Fulda (40 300 km), zaliczanych do tzw. średniej półki.
Opony mniej znanych marek, np. Maxxis, GT Radial czy Giti uplasowały się w połowie stawki, z szacowaną trwałością na poziomie ok. 30 tys. km. Rozczarowaniem tegorocznego testu okazały się w dziedzinie trwałości opony marki Vredestein. Patrząc jednak na ich wyniki w innych kategoriach testu, można uznać, że albo był to "wypadek przy pracy" konstruktorów, albo... celowe ustalenie innych priorytetów, bo model Ultrac wypadł wręcz doskonale na mokrej nawierzchni. Coś za coś! Jeśli ktoś nie robi dużych przebiegów, a szuka opon o świetnych osiągach w trudnych warunkach, to nietrwałe, nietanie w zakupie, a przez to drogie w eksploatacji opony Vredestein mogą być mimo wszystko rozsądnym wyborem.
Tu jednak warto zauważyć, że w testach opon Auto Świata próbom trwałości poddawane są tylko opony, które przeszły rundę kwalifikacyjną i dostały się do finału. Z doświadczeń użytkowników wiemy, że trwałość wielu modeli ogumienia z najniższej półki cenowe bywa fatalna. Często nie chodzi tylko o to, jak szybko wyciera się w nich bieżnik, ale też o trwałość konstrukcji nośnej opony, czy odporność mieszanki gumowej na starzenie. Co z tego, że bieżnik jest wysoki, jeśli po roku czy dwóch opona jest spękana, zdeformowana, albo nie daje się wyważyć?
Wyniki pomiarów trwałości opon w teście opon letnich Auto Swiata (grupa Auto Bild) (Test opon letnich, rozmiar 205/55 R16) | |
---|---|
Marka i model opon | Szacunkowa trwałość w kilometrach (przy identycznych warunkach użytkowania dla wszystkich testowanych modeli opon) |
Goodyear EfficientGrip Perform. 2 91 V | 45250 |
Fulda EcoControl HP2 91 V | 40300 |
Michelin Primacy 4+ 91 V | 38950 |
Bridgestone Turanza 6 94 V | 34400 |
Continental Premium- Contact 7 91 V | 30750 |
Firestone Roadhawk 91 V | 29850 |
GT Radial FE 2 91 V | 29450 |
Maxxis Premitra 5 HP5 91 V | 29450 |
Giti GitiSynergy H2 91 V | 29400 |
Uniroyal RainSport 5 91 V | 27650 |
Dunlop Sport BluResponse 91 V | 27600 |
Kumho Ecsta HS52 91 V | 27150 |
Hankook Ventus Prime 4 91 V | 26250 |
Falken Ziex ZE310 Ecorun 91 V | 25800 |
BF Goodrich Advantage 91 V | 25750 |
Kleber HP4 91 V | 25350 |
Pirelli Cinturato P7 (P7C2) 91 V | 24900 |
Toyo Proxes Comfort 94 V | 24450 |
Nexen N’Fera Primus 91 V | 19450 |
Vredestein Ultrac 91 V | 15 400 |
Z całą pewnością słaby wynik opon marki Vredestein nie był jednak kwestią pomyłki przy pomiarach – ten sam model opon, choć w innym rozmiarze, uzyskał bardzo niskie wyniki w próbie trwałości w testach wykonywanych przez ADAC.
Wyniki pomiarów trwałości opon według ADAC (Test opon letnich do SUV-ów, rozmiar 215/55 R17) | |
---|---|
Marka i model opon | Prognozowana trwałość |
Vredestein Ultrac | 27.200 km |
Goodride Solmax 1 | 35.600 km |
Linglong Sport Master | 37.400 km |
Sailun Atrezzo ZSR2 | 38.000 km |
Fulda SportControl 2 | 40.400 km |
Nexen N´Fera Primus | 40.800 km |
Debica Presto UHP 2 | 42.700 km |
Dunlop Sport Maxx RT2 | 43.700 km |
Falken Ziex ZE 310 EcoRun | 46.300 km |
Bridgestone Turanza 6 | 47.900 km |
Hankook Ventus Prime4 | 49.900 km |
Semperit Speed-Life 3 | 55.200 km |
Continental PremiumContact… | 60.300 km |
Michelin Primacy 4+ | 60.300 km |
Goodyear EfficientGrip… | 68.800 km |
Kumho Ecsta HS52 | 69.300 km |
Najtrwalsza nie znaczy najlepsza
Kryterium trwałości opon nie powinno być nigdy decydujące przy wyborze opon. Bardzo dobre wyniki w próbach trwałości mogą uzyskiwać np. opony wykonane z twardych mieszanek, które nie zapewniają dobrej przyczepności na mokrych nawierzchniach. Nie zawsze też najważniejsza jest prędkość, z jaką wyciera się bieżnik – niektóre modele znacznie wraz ze spadkiem głębokości bieżnika znacznie szybciej tracą swoje właściwości od innych, które np. dzięki specjalnej konstrukcji bieżnika albo użytym materiałom, nawet przy znacznym stopniu zużycia zapewniają niezła przyczepność.
Warto wybierać takie opony, które oferują jak najlepszy kompromis między osiągami, a trwałością, nie tracąc też z oczu ich ceny. Jeśli przy doborze opon uwzględniamy nie tylko ich cenę, ale też i trwałość, to często okazuje się, że drogie opony są znacznie lepszą inwestycją od gum budżetowych.