Jeszcze kilka lat temu przeciętny zestaw do nawigacji satelitarnej służył wyłącznie do wyszukiwania celu podróży i wskazywania właściwej drogi. Twórcy oprogramowania GPS stale poprawiali jednak funkcjonalność swoich rozwiązań. Szybko pojawiły się pierwsze produkty umożliwiające omijanie zakorkowanych odcinków dróg, bogatsza stała się baza adresowa miejsc przydatnych podróżnym, doskonalono wyświetlanie mapy, tak by była atrakcyjniejsza.
Bardzo popularną funkcją stało się już dość dawno ostrzeganie przed fotoradarami (stałymi, a niekiedy i przenośnymi). W większości nawigacji jest to bezpłatny dodatek, tylko część firm potraktowała go jako sposób na zarobienie dodatkowych pieniędzy i żąda oddzielnych opłat.
Obecnie coraz większy nacisk kładzie się jednak na zwiększanie bezpieczeństwa podróży. Co ważne, istotny wkład mają polscy programiści, którzy wyprzedzili zachodnią konkurencję. Wyjątkowym rozwiązaniem, dostępnym jak dotąd tylko w polskich programach, jest system ostrzegania o zagrożeniach na wyznaczonej trasie. Dzięki dodatkowym danym zapisanym na mapach cyfrowych nawigacje ostrzegają nas o zbliżaniu się do niebezpiecznych miejsc, takich jak tzw. czarne punkty, lub odcinków dróg, na których często dochodzi do wypadków.
Najnowszy pomysł to ostrzeganie o zbliżaniu się do przejazdu kolejowego. Funkcja ta bardzo spodobała się polskim kolejarzom, którzy prowadzą akcję "Bezpieczny przejazd" i wraz z przewoźnikami z 22 krajów Europy promują bezpieczeństwo na przejazdach. System ostrzegania o niebezpiecznych miejscach jest tak skuteczny, jak dokładna jest cyfrowa mapa. Warto zatem regularnie aktualizować dane, szczególnie w sytuacji, gdy są one dostępne bezpłatnie.
strona 2
Przejazdy kolejowe
Gdy zbliżymy się do przejazdu kolejowego, nawigator wyświetli komunikat na ekranie, usłyszymy też ostrzegawczy dźwięk lub komunikat głosowy (oczywiście tylko wtedy, gdy przejazd znajduje się na trasie prowadzącej do celu). Ostrzeżenie pojawi się w chwili, gdy do przejazdu pozostanie kilkaset metrów. Pierwszym programem nawigacyjnym, który wyposażono w taką funkcję, była popularna i niedroga MapaMap. Tuż po niej pojawiła się dobrze znana AutoMapa, która od wersji 5.5.3 jest wyposażona w podobny system ostrzegania. Dane zawarte w AutoMapie zebrano dzięki współpracy z przedsiębiorstwem PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Fotoradary przy drogach i ulicach
Większość sprzętu GPS będącego obecnie w sprzedaży wyposażono w system informacji o fotoradarach. Co ciekawe, każda z firm wypracowała własny sposób ostrzegania. Część urządzeń informuje o wszystkich fotoradarach w pobliżu, niezależnie od tego, czy będziemy obok nich przejeżdżać. Można np. zobaczyć informację o radarze, który ustawiono po przeciwnej stronie wielopasmowej drogi i skierowano w przeciwną stronę. To myli kierowcę i nie spełnia swojego zadania. Co ważne, wgrywane do nawigacji dane o fotoradarach są zwykle niekompletne. W szczególności dotyczy to programów znanych zachodnich firm. Wykorzystywana baza obejmuje tylko radary policyjne, a nie urządzenia należące do gmin.Znacznie lepiej wypadają polskie programy nawigacyjne, wśród których prym wiedzie AutoMapa. Dzięki serwisowi Miplo.pl jest ona nieustannie wzbogacana o dodatkowe informacje, które na bieżąco zgłaszają użytkownicy programu. Aktualne dane można pobierać z firmowego serwera nawet codziennie.
strona 3
Jak ustawić nawigację?
Funkcję ostrzegania o zagrożeniach można zwykle skonfigurować, korzystając z menu ogólnych ustawień programu lub z zakładki POI. Zazwyczaj do wyboru są dwie opcje: wyświetlania informacji na ekranie oraz aktywacji dźwięków ostrzegawczych. Co ciekawe, funkcja ostrzegania dostępna jest nie tylko dla miejsc niebezpiecznych. Można również tak ustawić nawigację, by informowała nas o zbliżaniu się do innych obiektów, np. stacji benzynowej, warsztatu czy banku. Zwykle jednak lepiej nie przesadzać i nie wybierać zbyt wielu kategorii, gdyż nawigacja będzie co chwilę wydawała ostrzegawcze dźwięki, które szybko staną się męczące.
Niebezpieczne miejsce
Zwykle jako niebezpieczne miejsca traktowane są lokalizacje tzw. czarnych punktów. To jednak nie wszystko. Niekiedy producenci programów i map wzbogacają dane o skomplikowane skrzyżowania oraz węzły drogowe, przejazdy przez torowiska tramwajowe, a także niskie wiadukty i tunele. Zbliżanie się do określonej lokalizacji sygnalizuje krótki dźwięk ostrzegawczy lub komunikat głosowy. Ponadto na ekranie nawigatora wyświetlana jest informacja o niebezpieczeństwie.