Jeszcze dwa lata temu większość najnowocześniejszych zestawów nawigacyjnych kosztowała nawet kilka tysięcy złotych. Obecnie wystarczy już znacznie mniej. Już poniżej 1500 zł można kupić nawigatory nowej generacji. Konkurencja na tyle się zaostrzyła, że producenci obniżyli ceny. Co ważne, obniżki cen dotyczą wszystkich zestawów nawigacyjnych: także tych najtańszych. Bez trudu można znaleźć wiele ofert za zaledwie 200 zł.
Im szersza oferta, tym zazwyczaj trudniej dobrać najwłaściwszą nawigację. By ułatwić znalezienie optymalnego zestawu, podzieliliśmy sprzęt na cztery popularne kategorie. W każdej z nich wskazaliśmy kilka przykładowych modeli różnych marek: mniej znanych oraz najbardziej renomowanych. Sprzęt wyselekcjonowaliśmy na podstawie kilku kategorii: zainstalowanych map, jakości planów cyfrowych, zastosowanych wyświetlaczy, bogactwa wyposażenia i przeznaczenia nawigatora.
Wybierając właściwą nawigację, najlepiej sprawdzić, do czego będzie nam potrzebna i gdzie będziemy jej używać. Jeśli przyda się jedynie od czasu do czasu, by przejechać się po kraju, wystarczy najtańszy sprzęt z uproszczoną mapą Polski. Jeśli jednak regularnie jeździmy po Polsce, wówczas lepszym wyborem są nieco droższe produkty z pełnymi wersjami mapy Polski, które trzeba na bieżąco aktualizować. Dla wyjeżdżających za granicę (sporadycznie na narty do naszych sąsiadów lub regularnie do różnych krajów) potrzebna będzie nowoczesna nawigacja z mapą regionu lub całej Europy. Kto zaś ceni najnowocześniejsze rozwiązania i gadżety, powinien poszukać wśród najbardziej luksusowych urządzeń.
Niezależnie od mapy ważne jest też samo urządzenie. Zwykle zwraca się uwagę na wielkość ekranu i wyposażenie. Zazwyczaj dla najbardziej oszczędnych wystarczy mały model z niewielkim wyświetlaczem o przekątnej 3,5 cala. Jednakże jeśli potrzebujemy nawigacji łatwiejszej w obsłudze, lepiej dopłacić za większą matrycę.
strona 2
Dotyczy to także kierowców, którzy mają słabszy wzrok i używają okularów. Wówczas absolutnym minimum jest ekran panoramiczny 4,3”, a najbardziej optymalnym 5-calowy. W sklepach można jeszcze kupić największe urządzenia 7-calowe, jednakże ze względu na gabaryty nie nadają się do samochodów osobowych. Co ciekawe, choć największe nawigatory reklamowane są jako produkty dobre do ciężarówek, to według sprzedawców cieszą się umiarkowanym zainteresowaniem. Najlepiej zwracać uwagę na najważniejsze elementy, takie jak jakość matrycy, solidność uchwytu oraz komfort zakładania i zdejmowania nawigacji. Dobry ekran powinien mieć porządną powłokę antyrefleksyjną, by w słoneczny dzień było widać wyraźne wskazania na wyświetlaczu. Lepszy uchwyt poznamy po solidniejszym ramieniu z regulacją w dwóch płaszczyznach, elastycznej przyssawce silikonowej i stacji dokującej z podłączonym przewodem zasilacza. Liczy się bowiem nie tylko świetna mapa, ale i komfort użytkowania, by używanie nawigacji na co dzień było przyjemnością, a nie stanem wyższej konieczności.
Zestawy dla miłośników najnowszych technologii
Im lepiej wyposażony i wykonany z atrakcyjniejszych materiałów, tym droższy. W szczególności dotyczy to najnowszych modeli wyposażonych w modne funkcje. W tym roku najnowocześniejsze zestawy nawigacyjne oferowane są z pakietem usług internetowych. W ramach pakietu użytkownik może łączyć się z siecią (poprzez moduł telefoniczny), by pobrać najnowsze informacje o prognozie pogody, natężeniu ruchu, a także wyszukiwać przydatne adresy POI za pośrednictwem specjalnej wersji wyszukiwarki Google. W zależności od producenta nawigacji można jeszcze korzystać z dodatkowych pomysłowych rozwiązań. Do dyspozycji jest system wyszukujący najatrakcyjniejsze ceny paliw, a nawet wolne miejsca parkingowe (Navigon). Niestety, dodatkowe funkcje jak dotąd nie działają w Polsce, więc pozostają jedynie prognoza pogody i Google. Choć to bardzo interesujące gadżety, to ich przydatność w naszym kraju jest wątpliwa, gdy weźmiemy pod uwagę koszty użytkowania. Roczny abonament kosztuje nawet ponad 400 zł, więc jest to kosztowny system. Niemniej przyda się podróżującym po Europie. Kto rzadko tam wyjeżdża, może zrezygnować z nowoczesnej funkcji.
Dla podróżujących po Polsce
Każdy, kto regularnie jeździ po całym kraju, nie powinien kupować najtańszych nawigatorów. Lepiej wybrać nieco droższe modele wyposażone w pełne wersje map (np. MapaMap Top) i możliwość aktualizacji cyfrowych planów. Niemniej niezmiennie najlepiej wypada AutoMapa. Producent w ramach rocznej licencji oferuje co najmniej sześć aktualizacji w roku obejmujących mapy i program. Same poprawki i udoskonalenia aplikacji mogą się pojawiać nawet częściej. Ich częstotliwość ukazywania zależy od wykrywania błędów i stosowania usprawnień przez producenta. Wybór odpowiedniego modelu to coraz częściej kwestia gustu. Oferowane produkty są na tak zbliżonym poziomie technicznym, że o przewadze decydują detale wykończenia.
strona 3
Nawigacja dla tych, którzy rzadko podróżują samochodem
Kierowcy rzadko korzystający z nawigacji lub niezbyt często podróżujący po kraju powinni poszukać jak najtańszego nawigatora. Na niedrogi zestaw wystarczy już 200 zł, a czasami nawet mniej. Wprawdzie pod względem jakości i map tani system będzie ustępował bardziej renomowanej konkurencji, ale i tak wystarczy do codziennego użytkowania. Zazwyczaj najtańsze nawigacje oferowane są z mapami od dwóch producentów: MapaMap i Navigo. Trzecim konkurentem jest MioMap (jeszcze do niedawna także GPMapa), które staje się coraz bardziej przystępne cenowo. Wybierając pomiędzy nimi, najlepiej sprawdzić kilka znanych adresów, by porównać jakość map. Ponadto polecamy ocenić wygodę obsługi (łatwość programowania celu i przejrzystość wskazań), by łatwiej odnaleźć najbardziej optymalną nawigację. Uwaga, zwykle najtańsze nawigacje mają uproszczone wersje map, co w przypadku programu MapaMap oznacza dodatkowe koszty związane z rozszerzeniem programu do najlepszej wersji i zakupem nowych planów w formie abonamentu.
Sprzęt dla wybierających się za granicę naszego kraju
Nieważne, czy wyjeżdżamy za granicę od święta, czy też podróżujemy regularnie, jak kierowcy zawodowi autobusów i ciężarówek. Najlepiej zainwestować w nawigator z pełną mapą Europy. Wprawdzie niektóry znane firmy (np. Blaupunkt, Garmin) proponują jeszcze urządzenia z zestawem map danego regionu, ale nie są to propozycje szczególnie godne uwagi. Lepiej od razu kupić sprzęt z mapą całej Europy, niż dodatkowo nabywać nowe mapy do nawigacji regionalnej. Wbrew pozorom wybór dostawcy map nawigacyjnych nie jest aż tak istotny. Obie przodujące firmy, czyli Navteq i TeleAtlas, wzajemnie się uzupełniają. Choć mapy są porównywalne, to zdarzają się miejsca, gdzie lepsze pokrycie ma Navteq albo TeleAtlas. Najprościej sprawdzić jakość map przed zakupem w sklepie. Wystarczy wpisać kilka adresów w miejscowościach, do których zamierzamy pojechać, by przetestować zawartość map i sprawdzić pokrycie adresowe.