Kiedy? Najpóźniej teraz, bo zima zbliża się wielkimi krokami!Woda przyda się nie tylko do akumulatora Najczęstszą przyczyną zimowych problemów jest oczywiście zaniedbana elektryka. Pisaliśmy o tym wielokrotnie. Nawet w tym roku przypominaliśmy już o sprawdzeniu stanu akumulatora i instalacji elektrycznej. Zaczynamy od akumulatora. Nawet jeżeli na jego obudowie znajdują się napisy informujące, że jest bezobsługowy, to nie warto wierzyć słowu pisanemu. Każdy akumulator, który nie jest hermetycznie zamknięty, ma na obudowie korki wlewowe (często są one doskonale zamaskowane, przykryte zaślepkami lub nalepkami), potrzebuje okresowej obsługi. Nie jest to nic trudnego, chociaż wymaga ostrożności. Należy odkręcić korki i sprawdzić poziom elektrolitu. Płyn musi przykrywać płyty. Jeżeli jest go za mało, to trzebago niezwłocznie uzupełnić. Niedobór elektrolitu obniża wydajność akumulatora, jeżeli płyty są zbyt długo odsłonięte, akumulator może popsuć się na dobre. Sprawdziliśmy jakość wód demineralizowanychTylko czym uzupełnić elektrolit? Regularnie trafiają do nas pytania o to, gdzie kupić kwas siarkowy do zalania akumulatora. Kwas nie jest do tego potrzebny- wystarczy woda destylowana lub demineralizowana. Szczególnie tę drugą bez problemów kupimy w każdym sklepie motoryzacyjnym i na niemal wszystkich stacjach paliw. Kwas siarkowy potrzebny jest tylko do pierwszego uruchomienia akumulatora, jeszcze zanim trafi on do klienta. Przy okazji sprawdziliśmy jakość sprzedawanych wód demineralizowanyh. Wbrew pozorom jej parametry mają olbrzymie znaczenie. Woda do akumulatora powinna mieć niską zawartość minerałów, a więc jej przewodność musi być niska. Odczyn pH powinien być w miarę neutralny - woda nie może być zbyt kwaśna ani zbyt zasadowa.Wlanie zwykłej kranówki mogłoby zniszczyć akumulator, bo zawarte w niej sole mineralne mogą doprowadzić do niepożądanych reakcji chemicznych. Podobny problem dotyczy stosowania wody jako rozcieńczalnika do koncentratówpłynów chłodniczych. Woda zawierająca duże ilości soli mineralnych powoduje odkładanie się groźnych osadów.Obawialiśmy się, że przynajmniej część produktów może być kiepskiej jakości. Dlaczego? Bo coraz trudniej kupić wodę destylowaną, której jakość jest precyzyjnie określona przez obowiązujące przepisy. Producenci oferują wody demineralizowane, których parametry ogranicza głównie uczciwość producenta. A pakowanie zwykłej, taniej kranówki w butelki może być świetnym interesem. Na szczęście okazało się, że nie jest wcale tak źle. Tylko jedna z firm jako wodę demineralizowaną sprzedaje ciecz, która prawdopodobnie mogłaby uchodzić nawet za wodę mineralną. Kiedy już sprawdzimy poziom elektrolitu i ewentualnie uzupełnimy go wodą destylowaną odpowiedniej jakości, warto sprawdzić też pozostałe płyny eksploatacyjne. W przypadku płynu chłodniczego liczy się nie tylko ilość, lecz przede wszystkim jakość. Najprościej sprawdza się ją przy pomocy specjalnego areometru lub testera elektronicznego, który powinien znajdować się w wyposażeniu każdego szanującego się warsztatu. Jednak jeżeli nawet płyn ma wystarczające parametry i nie jest nadmiernie zawodniony, to i tak warto go wymienić prezynajmniej raz na dwa lata, bo dodatkiantykorozyjne w nim zawarte mają ograniczoną trwałość.W przypadku aut używanych sporadycznie i na krótkich trasach przed zimą warto wymienić olej silnikowy. Przy takich warunkach eksploatacji do oleju dostają się znaczne ilości skoplonej pary wodnej, która podczas mrozów zamarza i blokuje układ smarowania. To poważny problem, który w ciągu ubiegłych kilku zim unieruchomił np. tysiące aut z koncernu Volkswagena. Nie zapominajmy o płynie do spryskiwaczy - pozostawienie w zbioniczku płynu letniego grozi uszkodzeniem spryskiwaczy, zbiornika, przewodów i pomp. Niby drobnostka, a przeoczenie może kosztować nawet ponad 1000 zł. Co warto sprawdzić w aucie przed zimą?Instalacja elektrycznaSprawdzamy akumulator. W razie jakichkolwiek wątpliwości warto udać się do warsztatu, który przetestuje wydajność baterii pod obciążeniem. Jesienią i zimą częściej korzystamy ze świateł - je też warto sprawdzić. Bez dobrych świec i przewodów auto nie zapali. Konserwacja karoseriiZima oznacza w naszym klimacie przede wszystkim dużą wilgotność, kontakt z solą i znaczne zmiany temperatur. Żeby uniknąć późniejszych problemów z korozją, warto zainwestować w dodatkowe zabezpieczenie antykorozyjne oraz starannie nawoskować lakier.Płyny eksploatacyjneW autach używanych na krótkich trasach przed zimą warto wymienić olej, bo w starym może być sporo skroplonej pary wodnej, która może zamarznąć i zablokować układ smarowania. Trzeba też pamiętać o płynach w układzie chłodzenia i w spryskiwaczach.Akcesoria i wyposażenieDobra skrobaczka to podstawa. Niestety niektóre są tak źle wykonane, że mogą zniszczyć szybę. Jesienią warto sprawdzić wycieraczki - będą często potrzebne. Dwa komplety na rok to minimum! Przewody rozruchowe zajmują niewiele miejsca, a mogą się przydać.Sklep Würtha Znany dostawca wszelkiego rodzaju produktów warsztatowych otworzył w Warszawie przy ulicy Modlińskiej pierwszy sklep. Do tej pory produkty firmy dostępne były wyłącznie za pośrednictwem sieci przedstawicieli handlowych, którzy docierali bezpośrednio do odbiorców. Asortyment to produkty przeznaczone dla branży motoryzacyjnej, metalowej, budowlanej oraz związane z obróbką drewna. Oferta obejmuje ponad 2000 artykułów. Jak zapowiada firma, w sklepie przez cały czas obecny będzie doradca przygotowany na wszelkie pytania klientów. Ma też zostać stworzona możliwość przetestowania niektórych produktów. Jeżeli ta forma sprzedaży spotka się z zainteresowaniem klientów, sklepów będzie więcej. Arktyczna opona w PolsceFirma Continental postanowiła zaproponować polskim klientom oponę skonstruowaną z myśląprzede wszystkim o rynkach skandynawskich oraz takich, gdzie zima jest szczególnie ostra. Conti Viking Contact 3 to opona typu soft compound, a więc wykonana z tzw. miękkiej mieszanki gumowej. Jej zalety to ekstremalnie dobre właściwości śniegowe oraz lepsza niż w normalnych zimówkach przyczepność na lodzie, które osiągnięto kosztem zachowania opony na mokrej i suchej nawierzchni. Na takich oponach niezależnie od rozmiaru da się jechać najwyżej 160 km/h (mają one indeks prędkości Q). Continental przewiduje, że ten model opony trafi przede wszystkim w ręce kierowców użytkujących auta w rejonach podgórskich oraz np. na polskim biegunie zimna.Za-bez-pie-cze-nie miej-sca Bosch wprowadza na rynek nowe typy wycieraczek Aerotwin przeznaczone do oczyszczania tylnych szyb samochodów. Na tylną szybę auta możemy założyć obecnie jeden z trzech rodzajów produktów Boscha: wycieraczki zintegrowane z ramieniem, przeznaczone dla konkretnych typów aut, klasyczne pióra wycieraczek oraz gumy wycieraczek zaprojektowane do współpracy ze szczególnymi typami ramion. Firma rozszerza także ofertę wycieraczek bezprzegubowych, które da się zamontować w miejsce zwykłych. Wycieraczki te są sztywniejsze od klasycznych, mają wbudowanmy spoiler i według producenta znacznie lepiej oczyszczają szyby. W niektórych autach takie wycieraczki dzięki obniżonej wysokości ukrywają się pod maską samochodu, co znacznie przedłuża ich żywotność. Pompy do wszystkich autPrzedstawiciele firmy AD Polska informują, że w ofercie firmy znajdują się pompy cieczy chłodzącej pasujące do wszystkich aut europejskich i japońskich. Program firmy obejmuje w tej dziedzinie ponad 600 referencji. Dystrybutor twierdzi, że produkty te spełniają oczekiwania wszystkich klientów, zarówno pod względem korzystnej ceny, jak i oferowanej w zamian jakości, która ma odpowiadać częściom oryginalnym. Poza pompami wody oferta firmy obejmuje niemal wszystkie typowe części zamienne przeznaczone do większości aut występujących na polskim rynku. Firma AD Polska jest partnerem największej międzynarodowej grupy zakupowej w branży samochodowych części zamiennych, Autodistribution International (ADI) z siedzibą w Kortenberg koło Brukseli. Na rynku polskim firma działa od 2000 roku. Skupia 6 regionalnych hurtowni motoryzacyjnych, 54 lokalne filie i 110 placówek AD Serwis.
Nie daj się zaskoczyć!
Gdzie podziała się skrobaczka do szyb? Dlaczego auto nie da się uruchomić? Czemu nie działają spryskiwacze? To kilka spośród pytań zajmujących zapominalskich kierowców w czasie pierwszego poważniejszego ataku zimy.Problemów da się oczywiście uniknąć, trzeba jednak wcześniej zadbać o samochód.