1. Delikatnie obchodź się z pedałem gazu. Jeżeli auto ma obrotomierz, to należy go obserwować i unikaç jazdy na wysokich obrotach.2. Obserwuj drogę daleko przed sobą i przewiduj rozwój sytuacji, aby jak najmniej było hamowania, przyspieszania i zmiany biegów. 3. Ruszaj zaraz po uruchomieniu silnika. To szczególnie ważne zimą. Nie należy rozgrzewać silnika na postoju.4. Podczas jazdy z dużymi szybkościami zamykaj szyby. Otwarte powodują zawirowania powietrza i opory, które podwyższają spalanie.5. W razie postoju trwającego dłużej niż minutę (ale nie wynikającego z ruchu drogowego) wyłączaj silnik. 6. Pozbądź się dodatkowego obciążenia. Jeżeli nie używasz bagażnika dachowego (fot. F), zdemontuj go. Podczas szybkiej jazdy zużycie paliwa może wzrosnąć nawet o 2 l na 100 km, przy prędkościach miejskich różnica jest niewielka. Z bagażnika samochodu należy wyjąć zbędne rzeczy. Każdy dodatkowy kilogram to wzrost spalania.7. Niskie ciśnienie w oponach to wzrost spalania.8. Pamiętaj o wymianie świec zapłonowych, oleju, filtra powietrza.9. Raz do roku sprawdź hamulce i zbieżność kół. Źle wyregulowany układ jezdny powoduje większe opory toczenia. 10. Odbiorniki prądu zwiększają spalanie. Włączone światła przeciwmgielne to 0,3 l/100 km, radio 0,2 l/100 km. Włączenie "klimy" kosztuje nawet 0,7 l/100 km.Ostra jazda musi kosztować Wielu kierowców podczas jazdy wykorzystuje wysoki zakres obrotów silnika. Nie zawsze sprzyja to dynamicznej jeździe, ale powoduje znaczny, niepotrzebny wzrost zużycia paliwa. Co z tego, że "kręcimy" silnik do 6 tys. obr./min, skoro maksymalna moc uzyskiwana jest już przy 5 tys. obr./min? Z kolei podróżowanie na zbyt niskich obrotach nie jest korzystne dla jednostki napędowej. Wówczas silnik zostaje nadmiernie przeciążony. Abyjeździć ekonomicznie, w wielu autach (nie dot. diesli) warto przyspieszać dynamicznie, szybko zmieniając biegi na wyższe, zachowując umiar w kwestii prędkości jazdy.Patrz i przewiduj Obserwuj, co dzieje się daleko przed twoim autem. Dzięki temu można przewidzieć, co się będzie działo na drodze i uniknąć niepotrzebnego hamowania czy przyspieszania.Nie ma sensu gwałtownie ruszać spod sygnalizatora, jeżeli na kolejnym już się zapala czerwone światło. Oczywiście nie uprawnia to również do zbyt leniwego ruszania i tamowania ruchu. Jeżeli już trzeba zwolnić, wykorzystujmy hamowanie silnikiem. Podczas jazdy przy włączonym biegu, ale bez wciśniętego pedału gazu, wtrysk paliwa zostaje odcięty i silnik nic nie spala.
Oszczędź nawet 2 l/100 km
Samochody mają tysiąc zalet i jedną wadę - zużywają coraz droższe paliwo. Prostymi metodami można jednak sporo zaoszczędzić.