Po co przepłacać za paliwo, skoro niemal każde auto benzynowe można wyposażyć w instalację pozwalającą spalać o połowę tańszy gaz?
Jaką instalację gazową wybrać? O zasilaniu alternatywnym paliwem można pomyśleć już w chwili zakupu nowego samochodu. W salonach mamy do wyboru wiele modeli na gaz – od miejskich maluchów, przez kompakty, auta klasy średniej, vany i SUV-y, aż po dostawczaki.
Zwykle dopłata do zwykłej wersji benzynowej jest jednak stosunkowo wysoka – oferty niezależnych warsztatów wydają się atrakcyjniejsze. Z drugiej strony zdarzają się promocje, w czasie których instalacja ma być zachętą do zakupu auta.
Wielu klientów decyduje się na skorzystanie z oferty salonu – nawet jeżeli jest ona droga – żeby nie stracić gwarancji na nowe auto lub po prostu dlatego, że liczą na to, iż instalacje fabryczne są lepsze od tych oferowanych na wolnym rynku.
Tyle że z tą ich „fabrycznością” różnie bywa. Nawet jeżeli wersja z instalacją gazową znajduje się w oficjalnym cenniku, to wcale nie oznacza to, że auto rzeczywiście zjechało z taśmy fabrycznej wyposażone w instalację gazową. Bardzo często są to instalacje „dedykowane”, montowane już w serwisach dilerskich lub warsztatach, które przerabiają pojazdy na zlecenie importera.
„Dedykowane”, czyli tak naprawdę niemal takie same jak dostępne w niezależnych warsztatach, a czasem... wręcz gorsze od tych, które można za podobne pieniądze kupić „na rynku”. Właściciel wprawdzie nie musi obawiać się tego, że automatycznie straci gwarancję na auto, ale sama instalacja nie jest objęta ochroną producenta lub importera pojazdu, lecz osobną gwarancją, wystawioną przez producenta instalacji gazowej.
Interesuje wes temetyka instalacij LPG? W najnowszym wydaniu Auto Świata znajdziecie dodatek - Poradnik Kierowcy - Auta na gaz.
W którym sprawdzamy:
Foto: Auto Świat
Poradnik kierowcy: Auta na gaz
Ile można zaoszczędzićjakie są rodzaje i typy instalacjiktórą instralację LPG warto wybraćile warto wydac na dobrą instalację LPGusterki i problemy jakie może stwarzać instalacja LPG